H2SO4

Trådstartare
Hästen har börja klia sig något förskräckligt!
Under tidiga våren såg jag att han ibland stått och kliat sig lite smått på halsen, men inget extraordinärt, så jag tänkte inte så mycket på det. Men för en vecka sedan kom han in och hade kliat upp ett stort område på sidan, mellan mungipan och ganaschen, nästan som ett brännsår. Sedan har det fortsatt med att han har börjat klia båda sidor av halsen, och det ordentligt, inte så att det blivit sår, men lite ruggigt sådär. Igår hade han gjort likadant på ena sidan av magen och litegrann vid svansen.
Vad är det här? Jag kan inte se någon slags ohyra eller mygg/knottbett. Tänkte ett tag på om det var fällningen, men på halsen och ansiktet har han ju i princip fällt färdigt! Funderade också, innan han började klia på magen o svansen, på om det kan vara fällningen i kombination med hans långa man, då det är under den, intill mankammen, som han kliar, men den idén föll ju lite nu.. Och när det bara var ansiktet tänkte jag att han kanske bränt sig i solen (vit i ansiktet), men iom att han är mörk på övriga kroppen så går inte det heller ihop riktigt..
Jag har aldrig, under de fyra år jag haft honom, sett det här beteendet.
En veterinär ska komma ut i veckan och kolla på en annan häst, så jag tänkte be henne kolla på det här också, men skulle vara bra med lite idéer från er under tiden!:bow:

Sv: Kliar sig

hej!
har samma problem med min häst
jag har smörjat henne med Nylanders hästkräm på huvud, hals, mankam, mageen, låret och svanens. det har funkat jättebra!

Min häst har gjort samma sak...kliat sig på halsen massor. Jag hittade ingen ohyra men det visade sig att det var pälsätare. Har man en häst med tjock päls så är det inte säkert att man ser dom. Jag fick bada honom i Dermocan hundschampo två gånger och då slutade han klia sig och ser nu fin ut i pälsen.
Kan vara värt att kolla kanske, dessa små kryp är vanliga på våren när vinterpälsen ska av. Men enligt mig lätta att bli av med.
En salva jag använde mot "vanlig klåda" som jag tycker är bra heter "AVS14"
Lycka till!

Första gissningen är pälsätare, löss alltså. Man ser sällan de små krypen, men om man kollar noga sitter det gnetter (lusägg) klistrade på taglet i ffa man och svans. De är vitaktiga och kanske extra svåra att se på vit häst.

Annars får man väl rikta in sig på allergi av något slag, mot knott t ex.

Tack för era svar:bow:!
Han är som sagt fux på övriga kroppen och har nu tappat det mesta av vinterpälsen, men jag ska kolla med förstoringsglas:D! För nu måste nånting göras, han kliar sönder både päls och sin långa, fina man:(.
Första steget får bli att tvätta! Sådant schampo måste väl finnas på apotek?
Usch, nu börjar det klia i huvudet på mig när ni nämner löss:p

För att svara på min egen fråga: Nej, apoteken häromkring har inga sådana schampon:mad:!
Funderade då istället på Hexocil, kan det vara något tror ni? Sånt finns väl lite överallt, har jag för mig..

Har inte provat Hexocil...har bara hört att man kan använda det. Dermocan finns att köpa på djuraffär och hos oss även på apoteket. Det var en vecka sedan jag sist badade min häst och han har fortfarande inte kliat sig ...peppar..peppar :) Men jag tyckte att jag märkte resultat redan efter första badet.
Låter som om din häst skulle fått pälsätare så prova att behandla mot det så hoppas jag att det blir bra.

Tvättade hästen med Hexocil i tisdags, jag inbillar mig att han kliar mindre, men det är inte alls bra. Frågan är då om man ska prova och tvätta med Hexocil igen, eller om man ska prova något annat(Dermocan kanske?)? När jag frågade på apoteken så hade de något som hette Vetriderm på datorn, dock såldes det som sagt inte i butiken, men i så fall blir det väl till att åka ut till kliniken och köpa det, kanske det kan vara något?
Vad tror ni?

Vetriderm är en serie specialschampo för olika tillstånd, men kanske inte något du ska bada i bara för att testa. Börja med att utesluta ektoparasiter genom att bada i ett riktigt ohyreschampo, t ex Dermocan, eller behandla med exempelvis Switch pour on som har en utmärkt effekt mot löss m fl små äckel. ¨Behandling med ohyreschampo måste upprepas 1 gång per vecka under 3-4 veckor eftersom nya lusar hela tiden kläcks.

När ektoparasiter väl är uteslutet - då kan ma fundera på allergi el annan orsak t klådan. Mest troligt är förstås insekter så här års, men jag skulle ändå råda dig att lägga pengarna på ett veterinärbesök istället för täcken, krämer osv.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 158
Senast: Almii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur