kliar i ögonen, snorar ...

O

onceagain

Jag är lite allergisk mot hästar, rider och har ett eget stall med 4 hästar.
När jag vart i stallet lite mer än ca 20 min så börjar det klia lite i ögonen, snorar och svider i halsen.. :(
Jag tycker det är jätte jobbigt, för när jag rider så är allt normalt..

Nu till frågan, ska jag införskaffa nått andningsskydd och skyddsglasögon?

Tänker verkligen inte ge upp hästarna, tar allergitablett varje morgon och nässprej då också!


skulle vara tacksam för svar! :)
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Nu är jag visserligen inte hästallergiker men tanken slog mig att det kanske kan lindra något med "bättre" stallmiljö. I vissa stall kan det ju bli ganska instängd luft och om man håller det renare med rejäl stalltvätt då och då och öppna fönster/dörrar känns det logiskt att det kanske kan kännas något bättre?
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Vet du att det är hästarna du reagerar på? Min erfarenhet av hästallergiker är att man reagerar på minsta lilla, dvs om en häst går i en hage 30 m bort. Håller därför med föregående talare om att det kan hjälpa att se över stallmiljön och göra den så allergenfri som möjligt.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Det är inte något annat "hästrelaterat" som du är allergisk mot då? Hö, till exempel?
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Just nu är det väldigt mycket gräspollen i luften, med lite "tur" så är det det som gör det värre än vanligt.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

deathslyna : jo vi har 2 dörrar på stallet i varje ände och dom står öppna hela tiden under sommaren.. Går bättre att vara i stallet på hösten (när det fortfarande är varmt) än på vintern när det måste vara stängt.. tror det kan vara dammet och höet också, men jag håller aldrig på med höet utan det får dom andra sköta :)
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Just nu är det väldigt mycket gräspollen i luften, med lite "tur" så är det det som gör det värre än vanligt.

ja, är lite känslig mot pollen och gräs också så märker att det är jobbigare att vara i stallet under maj/juni när det blommar som mest..
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Ta kontakt med din vårdcentral så att du kan få kolla vad du är allergisk mot. Ta det jobbet och ring dem på morgonen så borde du få hjälp.

MVH
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Jag har Aerius på recept, de enda tabletter som hjälper för mig, och man blir inte trött heller! Riktigt bra. Allergi är ett elände!
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Jag har Aerius på recept, de enda tabletter som hjälper för mig, och man blir inte trött heller! Riktigt bra. Allergi är ett elände!

Hur får man tag på dom då? måste jag till läkaren först som skriver recept? :)
Har läst mycket bra om dom och skulle vilja testa! ;)
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Ta kontakt med din vårdcentral så att du kan få kolla vad du är allergisk mot. Ta det jobbet och ring dem på morgonen så borde du få hjälp.

MVH

jag har vart hos min läkare som konstaterat att jag är allergisk mot pälsdjur (mkt hund, lite häst), pollen, gräs (hö), kvalster, damm och nötter :(

men att ge upp hästarna är det sista jag gör!
Får väl ha andningsmask o glasögon medans jag är i stallet.. försöker vara ute så mkt som möjligt och hålla på.. och mocka och hantera hö gör min man :)
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Man kan vaccinera sig mot allergi. Kanske du ska överväga göra det ?


I början kommer man och får spruta varje vecka under åtta veckor. Då börjar man med en låg dos. Efter det trappas dosen upp och man kommer till mottagningen varannan vecka i åtta veckor. Sedan var fjärde vecka och efter det var 6-8e vecka i mellan 3 till 5 år. Du kan bli vaccinerad om du är allergisk mot något av följande: Träd, gräs, gråbo, husdammskvalster, pälsdjur, bi och geting.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Ja, prata med din läkare och säg att du vill pröva dem, jag blev så trött av alla jag testade innan att det inte fungerade för mig, men då fick jag Aerius istället. Men nu har jag skaffat en rysk basjkir:love: och behöver faktiskt inte använda medicinen längre! :) Men om man som du redan har hästar är det mindre enkelt byta ras bara sådär...
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

jag har vart hos min läkare som konstaterat att jag är allergisk mot pälsdjur (mkt hund, lite häst), pollen, gräs (hö), kvalster, damm och nötter :(

men att ge upp hästarna är det sista jag gör!
Får väl ha andningsmask o glasögon medans jag är i stallet.. försöker vara ute så mkt som möjligt och hålla på.. och mocka och hantera hö gör min man :)

Kan lösdrift vara ett alternativ? Eller active stable. Det blir ju bättre luft och man slipper ett dammigt instängt stall.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Att byt halm mot spån, och hö mot hösilage kan hjälpa.

Min gubbe, som samma allergier som du och några till, plus astma, tyckte det funkade bättre att hälsa på i stallet när jag hade hästen i ett stall med hösilage och där man använde spån, än när vi hade hö och halm. Torv skulle jag tro dammar för mycket.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

En liten reflektion ang damm: torv och spån dammar väl ungefär lika mycket? Torv har däremot större dammpartiklar än spån, vilket gör att damm från spån lättare går ner i luftvägarna (flimmerhåren i näsan fångar en del av de större partiklarna). Damm från hö och halm är ju också väldigt fint, små små partiklar.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

jag nyser av dammigt spån, men torven gör bara så snoret blir helt svart :p. men tycker de dammar ungefär lika mycket innan det har packat sig
dock så nyser jag inte alls av halm när jag mockar eller strör(småbalar). känslig för mycket men inte häst som tur är.

min vän är däremot allergisk mot häst + har astma. hennes familj har 6 hästar, när de stod i stall så kunde hon knappt ta in/ut hästarna. de byggde lösdrift istället ^_^, gör i ordning hästarna utomhus i alla väder också(de rider inte så ofta dock :p) men har kvar spiltor i stallet som icke allergiska kan göra i ordning hästarna i.
 
Sv: kliar i ögonen, snorar ...

Jag har svårt för dammet från hö och halm.
Vi har lösdrift och hösilage och har MYCKET lättare vara ute hos hästar nu :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 146
Senast: Almii
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 279
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp