kliande häst

backsippa

Trådstartare
Gillar inte när hästen vill använda mig att klia sig på, när vi ridit vill han klia huvudet mot mig när jag suttit av och ska ta av huvudlaget, kliar och buffas hårt..... hur ska göra för att klara mig från detta, lära av detta... Hur gör ni?
 
Sv: kliande häst

Jag vet hur jag skulle göra. det är att tjonga till hästen. Men är du inte tillräckligt erfaren så rekommenderar jag det inte eftersom det sker med tajming och väldigt precist.

Sedan så får man låta bli att provocera fram beteendet. Stå inte i "klivänlig position" och generellt gulla inte för mycket med hästens huvud....

Se till att hästen kan klia sig på andra saker, en stolpe kanske? (vissa stall har ju tex modulboxar och gallret helt stängt = det finns inget vettigt för hästen att klia sig på).

Är det bara dig den kliar sig på eller andra också? Om det är någon i stallet som den inte gör så mot så be den personen om hjälp.
 
Senast ändrad:
Sv: kliande häst

Min häst har oxå väldigt mycket kli i ansiktet efter ett ridpass. Han får inte lov att klia sig själv med tränset på och det vet han. Det enda som är ok är att jag kliar honom i ansiktet med mina händer. Går han på mig då så slutar jag och sjasar bort honom. Han blir kliad men på mina villkor.
 
Sv: kliande häst

Jag vet hur jag skulle göra. det är att tjonga till hästen. Men är du inte tillräckligt erfaren så rekommenderar jag det inte eftersom det sker med tajming och väldigt precist.

Sedan så får man låta bli att provocera fram beteendet. Stå inte i "klivänlig position" och generellt gulla inte för mycket med hästens huvud....

Håller med, för min del räckte det att jag gjorde det några gånger konsekvent, efter det har jag sluppit kli-problemen. Ibland räckte det att bara rycka undan huvudet. Hästen har lärt sig att vänta tills tränset är av.
 
Sv: kliande häst

Mitt sto är likadant:) hon vet att hon inte får buffla på mig, men glömmer sig ibland. Speciellt när jag skall lossa nosgrimman. Då hon gör ansatsen till att börja klia sig så slutar jag helt enkelt att greja med tränset. Då slutar även hon. Jag är i vanliga fall inte mycket för att ignorera oönskat beteende, utan korrigerar hellre och sedan berömmer vid rätt.
Men i just detta fallet så verkar tjejen förstå:) lycka till
 
Sv: kliande häst

Det är ett sätt att visa att hästen står över dig i rang. Det du kan göra är att backa undan så fort hästen är på väg att göra det och sedan knuffa till huvudet. Funkade för mig !
 
Sv: kliande häst

Jag kliar hästen ordentligt och torkar bort värsta skummet runt munnen, tar fort av trängsel och låter henne klia sig mot ngn stolpe. Hon kliar sig alltid efter ridning och efter att ha lärt sig att matte inte är en så trevlig kli-stolpe, utan att man ska låta matte få klia själv så har det blivit mycket bättre. På den fronten, ibland när man är iväg och hon har fin tränset/grimma på sig så är det tillåtet att slämma av sig på matte eller ngn intet ont anande medhjälpare så tränset inte blir repat :p
 
Sv: kliande häst

Så gör jag med. Stilla huvud blir kliat, gnussar han tillbaka slutar jag.
Han är så söt när han står och blundar för att koncentrera sig på att hålla huvudet stilla. :love:
 
Sv: kliande häst

Säger bestämt nej och sätter ut en vass armbåge i rätt ögonblick.

Slår inte och vevar inte, ser bara till att inte vara bekväm att klia sig emot.
 
Sv: kliande häst

Att klia sig mot sin ryttare är verkligen att visa noll respekt, : absolut inte ok!
Det korrigerar jag direkt! hur hård man måste vara beror på häst.
 
Sv: kliande häst

Om min häst glömmer bort sig puttar jag helt enkelt undan hans huvud. Kelar i övrigt väldigt mycket med honom, han älskar när jag står och håller om huvudet på honom och han blir inte värre av det. Förstår inte varför alla verkar tro att en häst som får kärlek och kel blir en översittare som gör allt den kan för att "sätta" sig på sin människa.
Hästar kan se skillnad på rätt och fel om vi bara är tydliga med vad som gäller, de är bra mycket smartare än vi tror!
 
Sv: kliande häst

Hästar är inte smarta djur; det har forskare konstaterat.
De behöver inte "kel", utan snarare vi människor som behöver det och det är helt ok! Jag gillar också att umgås och mysa med min häst; finns inget bättre! Men för det ska hon inte klia sig på mig och inte "glömma bort sig" -det är inte ok, skulle det hända blir hon korrigerad.

Att ställa sig och klia sig mot mig tycker jag är väldigt respektlöst och låter ingen häst göra det. Men för det betyder det inte att jag inte också myser med mina hästar, men man visar varandra respekt.
 
Sv: kliande häst

Hur korrigerar man, väldigt ryckande, kliande från hästens sida när man ska lossa nosgrumma, käkrem
 
Sv: kliande häst

Ber hästen backa, kliar hästen ordentligt i hela huvudet och knäpper sen av tränset. Att be hästen ge mig utrymme och belöna med kli, gör att den lär sig att jag kliar om hen bara väntar.
 
Sv: kliande häst

Har hört att aachenträns klämmer vissa nerver vilket orsakar "obehag" eller att det kliar... byt träns? Om det bara är då han gör så.
Finns en häst i mitt stall som jämt ska böja huvudet och klia sig vid ridning, ovanligt mkt... han har aachen men vet inte om det beror på det. Min förra häst kliade också sig jämt med huvudet mot min kropp efter ridning, han hade aachen. Mina andra hästar jag haft har aldrig gjort så (mer än typ en gång ibland, sällan) och de har haft pullar eller ingenting. Kanske hänger ihop? Gissning.
 
Sv: kliande häst

Jag rider ofta med remont och har inte märkt någon skillnad på "kliandet",.. tror hästar med remont kliar sig lika mycket som de med achen , iaf enligt min erfarenhet :)
 
Sv: kliande häst

det är nog från häst till häst, min fux klias alltid, medans skimmlen bara klias när hon är tok svettig och bara vill klena av sig allt slem på första bästa.
båda har löst spända engelska nosgrimmor eller lös remmont. har inget större behov egentligen att dra igen munnen på hästen så använder inte acchen, och om jag vill ha en sån effekt är pullar eller remont mycket bättre,
 
Sv: kliande häst

Hästar är inte smarta djur; det har forskare konstaterat.
De behöver inte "kel", utan snarare vi människor som behöver det och det är helt ok! Jag gillar också att umgås och mysa med min häst; finns inget bättre! Men för det ska hon inte klia sig på mig och inte "glömma bort sig" -det är inte ok, skulle det hända blir hon korrigerad.

Att ställa sig och klia sig mot mig tycker jag är väldigt respektlöst och låter ingen häst göra det. Men för det betyder det inte att jag inte också myser med mina hästar, men man visar varandra respekt.

Att säga att hästar inte är smarta är nog lite orättvist. De tänker ju inte som människor, nej. Men de har en stor förmåga att lära sig och de är rätt duktiga på att lösa problem som är relevanta för dem. Men jörstår inte riktigt vad hästars intelligens har med kliandet att göra. De kliar sig för att det kliar på huvudet när de har blivit svettiga under tränset. Konstigare än så är det inte. Jag tillåter inte min häst att klia sig på mig, men jag brukar klia honom i stället. Försöker han klia sig föser jag bara bort honom.

Forskning visar att hästar bygger starka vänskapsband och har stort behov av fysisk närhet med varandra. Naturligtvis överlever de utan kel med människor om de får umgås naturligt med andra hästar, men nog tror jag att många hästar njuter av att bli kelade med av en människa. Rimligen bidrar det, precis som hästars ömsesidiga putsande, till att bygga relationen.
 
Sv: kliande häst

Då kommer min fråga...vad är problemet om hästar kliar sig mot människor ?

Min häst kliar sig mot mig när han är svettig men jag har inga problem med honom..

jag har oxå hört att man får ledarskapsproblem om hästar gör så här men om man inte har det...vad gör man för fel då ???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 473
Senast: et_flickan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp