Kliande allergiska utslagsbulor

Puppan

Trådstartare
Det fick min ponny idag. Ingen aning varför.
Vet gav honom en spruta med cortison och sa att det skulle dämpa den allergiska reaktionen ganska snart.
Som vanligt är man lite chockad och glömmer att fråga en massa, så nu undrar jag vad "ganska snart" betyder?
Nu på kvällen såg man inte bulorna, men man känner dem om man stryker med handen. Mulen var fortfarande ganska svullen. Han är klart mycket bättre, men inte helt och hållet bra.

Nån som råkat ut för samma sak? Hur lång tid tar det innan alla bulorna lägger sig och försvinner? Ska man vara orolig om det inte lagt sig tills imorgon?

Sv: Kliande allergiska utslagsbulor

Kunde veterinären fastställa vart det kom ifrån? Något nytt foder eller något h*n kommit åt i hagen? För är det något han nu fått nys på/nytt foder kommer ju inte den allergiska reaktionen lägga sig om han får det i/på sig åter.
Har han nytt täcke? En del täcken har medel på sig som inte alla hästar tål.

Hej.Min förra islandskäst jag hade gick på Krafft grov.Sen av nån anledning bytte jag till Krafft grund.Efter ett tag började han klia sig nåt fruktansvärt.Såg helt skabbig ut.Kontaktade veterinär som skrev ut cortison.Det hjälpte inte.Tvättade honom med sebasil,provade virkon, inget hjäpte. Bytte sedan foder, det hjälpte. Tydligen tålde han inte Grund tror att det innehåller soja.

Vet sa att det lika väl kan vara något han alltid ätit som plötsligt utlöser en allergisk reaktion, eller så kan det vara något han grävt fram i hagen som inte var bra...

Hon rekommenderade också att ta bort ett fodermedel i taget för att se om det är kraftfodret som han inte tål.
Jag har gett honom Hippo Choice, mest av slöhet efter som det är vad min andra häst äter som inte tål havre, och då tyckte jag det var enklast att ge ponnyn samma mat.
Hippon innehåller ju, precis som många färdigfoder, soja eller sojaolja + en massa annat, så det kan ju kanske vara något av det då...
Ska tänka på det där med täcket också. Jag har inte tvättat hans undertäcke på länge så det borde inte vara något från tvättmedlet, men man vet ju aldrig.

Nu får han vanlig havre istället, redan från ikväll.

Jag får väl se hur han ser ut imorgon. Hoppas han inte ser lika hemsk ut då...

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 349
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er...
2
Svar
30
· Visningar
9 401
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar