klapprar med tänderna

P

Pella

Hej
När jag rider på mitt varmblod, som inte kan så mycket mer än skritt och trav, så efter en stund börjar hon klappra med tänderna. Hon tuggar inte på bettet utan det är framtänderna som slår emot varandra. Vad beror detta på? Bra eller dåligt? Vad kan jag göra för att hon inte ska göra så, om det nu inte är bra...

Sv: klapprar med tänderna

De flesta av mina f.d. travare har haft lite munhyss för sig. Dock brydde jag inte mig om det utan det har i alla fall försvunnit i takt med att hästen fått mer balans och styrka. På sin höjd kan jag sträcka mig till att använda bett som inte viker sig i munnen utan föredrar raka bett med fasta ringar då det ligger stilla i munnen och sen har jag gått över till Billy Allenbett.

Va? Har aldrig hört något sådant förut fast jag har ridit många travare som kommit direkt från banan och även sådanna som har varit ridhästar innan.

FridaW skrev:
Va? Har aldrig hört något sådant förut fast jag har ridit många travare som kommit direkt från banan och även sådanna som har varit ridhästar innan.
Jag skrev inte att alla mina har haft munhyss, eller hur;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama