Klådstillande medel?

Boll

Trådstartare
Hej.
Min kompis har precis fått hem en ny ponny som har insektsexem.
Självklart har han täcke och får medel mot insekter.
Men, det borde finnas något som lindrar klådan?
Jag har själv aldrig haft en exemhäst, men vet själv hur illa det kan klia med exem...:crazy:

För trots täcke och insektsspray så rycker det i pälsen på honom och han kliar sig mycket.

Finns det någon spray eller lotion som verkar lugnande?

//
Anna

Sv: Klådstillande medel?

Jag använder AVS14 mot allt som kliar :) Finns på dom flesta hästaffärer.

- Leovet Bio skin oil (använder denna och tycker den fungerar jättebra i mjukgörande syfte)
- AVS14 som redan rekommenderats

Behöver man inte ha tävlingskarensen i beaktande så finns även följande medel:
- Horsol (innehåller salicylsyra som verkar klådstillande)
- Leovet NoRub (innehåller salicylsyra)

- Killitch (innehåller bensylbensoat som verkar klådstillande)
- BioN'itch Biofarmab (innehåller bensylbensoat)
- Bensylbensoatlösning

Sedan finns det ytterligare medel som dock kräver recept.

Jag har köpt kylbalsam på apoteket. Är egentligen för människor, men har ok på hästen (och mig själv). Det behandlar inte eksemen på något sätt, men verkar klådstillande. Hydrokortison är också bra :)
Med eksem hästar är det viktigt att hålla de rena. Schamponera då och då, låt täcket lufta och tvättas regelbundet.

Mitt sto kliade sig mycket i svansen i somras, dock ej eksem utan berodde troligtvis på hormoner eller nått, (dräktig) så fort fölis var ute så slutade hon klia sig.. På henne tvättade jag svansen med mild tvål och vatten ca 2 gånger i veckan, hade sedan på hydrokortison (fungerar också bra mot klåda!!) och sedan kylbalsam. Hon blev bättre ganska snabbt :) och sen som sagt, när fölet var ute slutade hon klia sig helt.

Denna pålle badas regelbundet med nåt schampo som luktar tjära.
Han är inne på natten och är då utan täcke, så både han och täcket får vädra ;)

Så vanlig hydrokortisonkräm funkar?

Tack för alla bra förslag :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi... 2
Svar
23
· Visningar
4 545
Senast: linda93
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: Seabaz
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 715
Senast: Jaag
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Barfotaboots!