Kjolar och prylar, nej tack

H

Helan

Jag tycker om själva grundtanken med ridningen men var jag än vänder mig (tränare, andra intresserade) så går allt ut på uppvisningar, sy egna kjolar, fluffifluff och duttidutt.
På grund av allt detta har jag blivit rätt "anti" till att åka på träningar och engagera mig i AR.
Är AR det som jag beskrivit eller finns det två läger?
JAG vill INTE klä ut mig (helt ok när man var 7 år och påskkärring), jag tycker det är skitfult med vit kråsskjorta och hatar bockskägg :devil: , älskar min ridhjälm och skulle för allt i världen aldrig, aldrig rida i kjol. Har inte ens det på mig i vanliga fall. Älskar mina stretchjeans, jodphurs och vanliga sadel (men rider gärna barbacka, och det är väl helt i AR-anda)
Fler som mig? Jag behöver stöttning för att inte lägga av helt!
Vi kanske ska kalla det något annat, starta en helt ny inriktning eller rörelse, vad vet jag. Eller finns det redan? :)

Ps, ta inte illa upp ni som rider i kjol, jag tycker att det är jättevackert på andra;)

Sv: Kjolar och prylar, nej tack

oh, då ska du se mig, jag rider i mina skitiga ridbyxor när jag är på kurs (även hemma såklart) eftersom det alltid är så myckt som ska hinnas med innan vi ger oss iväg.. hjälmen i högsta hugg, den är ju bara ett måste! sen har jag en ST espaniola, men den är ju för funktionen och inte snyggheten..

nä, men jag tror faktiskt att det är en väldigt liten del av alla ARryttare som rider i kjol osv osv.. hos min tränare har jag aldrig stött på någon som har annat än de gamla vanliga ridkläderna, eller mjukisbyxorna för den delen.. det är ju inte kläderna som gör ridstilen utan det som finns i skallen!

Idén med akademisk ridkonst är helt underbar, och den passar mig och mina hästar.
Jag har en skolsadel från Amazonas, av den anledningen att jag sitter mycket säkrare i den än i min vanliga dressyrsadel.
Dock har jag inte minsta intresse av att klä ut mej och rida i klänning eller så. Mina vanliga ridbyxor, ridskor och tröja (samt hjälm!) duger gott åt mej.

Immer

Varför råkar jag då alltid ut för "kjol-freaks" då?

Skulle aldrig komma på tanken att "spöka ut mig", när jag rider, men kan tycka att på uppvisningar är det ok. Tycker faktiskt att det ser snyggt ut, på ett välskolat ekipage.:rofl:

Skulle aldrig komma på tanken att "spöka ut mig", när jag rider, men kan tycka att på uppvisningar är det ok. Tycker faktiskt att det ser snyggt ut, på ett välskolat ekipage.:rofl:

Nu är det väl så att många som rider uppvisningar på hemmaklubbar etc inte är välskolade och de rider ändå med fluffkjolar och hög hatt. Det tar ner ryktet en aning, så att de "vanliga" tror att vi är en bunt knäppisar som rider runt i just kjolar på lång tygel på volt.

.... och jag rider (solo-)uppvisning i mina vanliga ridkläder - det går bra ändå :D

Immer

Jag har ärligt talat bara mött ett litet fåtal som är intresserade av hela "barock-prylen" med tidsenliga kläder osv på träningar, annars tycker jag det känns väldigt avslappnat.

Jag är ganska petig med min utrustning själv, så jag kan nästan tycka att vissa är lite väl avslappnade istället...:angel:

nä, men jag tror faktiskt att det är en väldigt liten del av alla ARryttare som rider i kjol osv osv.. hos min tränare har jag aldrig stött på någon som har annat än de gamla vanliga ridkläderna, eller mjukisbyxorna för den delen.. det är ju inte kläderna som gör ridstilen utan det som finns i skallen!
Har heller aldrig suttit på en häst iklädd kjol eller annat fluff eller dutt. Rider i en Ultra Flex Relvas men tar lika gärna hoppsadeln faktiskt. Tänker inte skaffa krås och barockskägg:rofl: men kanske jag skulle vilja klä mej fint någon gång vid uppvisning (om jag någonsin kommer så långt:angel: ).

Jag har inte sett tidsenliga kläder ens på clinics eller kurser. Uppvisningar har jag väl sett ett fåtal personer som varit klädda i kråsiga kläder, men då ingick klädseln i hela skådespelet så att säga. Inget som någon av dem rider i till vardags.

Själv tycker jag att ridkjol och ridjacka med mera är vackra kläder, diskreta ska de dock vara.
Jag föredrar att till vardags rida i skoridbyxor eftersom jag inte gillar att rida i ridstövlar (äger heller inga) och alltid har någon slags skor på fötterna.

För uppvisnings skull, om jag och hästen var tillräckligt välskolade och skickliga, så skulle jag i sådant sammanhang mycket väl kunna tänka mig att ha diskreta ridkläder på mig a la Amazonas sortiment och även deras ridutrustning. Om det stämmer in på miljön och ridningen i övrigt så är det vackert. :)

Ok nu kommer jag hit och lägger mig till rätta i giljotinen. :D
Min personliga åsikt är att det är SÅ J-LA TRIST OCH TRÅKIGT med ridmode. Kyra K-kollektioner och annat skit som säljs i ridsportaffärerna. Det har ju blivit inom ridsporten som inom ungdomskulturen, att det går trend i ridkläder, och trenden ändrar varje år - SÅ ATT DE SOM SÄLJER KLÄDER SKA FÖRTJÄNA MER. Så tillverkas, transporteras och säljs nya pengar dyrt, helt i onödan. Bara för att det är trendigt. Det får mig att må illa, när jag anser att vi ändå är så väldigt duktiga på att förstöra vår planet.
Här kommer jag att få arga svar från folk som minsann har ridit i sina ridbyxor i tjugo år och inte upprätthåller en vansinnig ridtextilmarknad. Och ja, så är det ju mestadels för mig också. De ridbyxor jag använder är inte nya, och de är inte trendiga. Och väldigt ofta rider jag inte ens i ridbyxor, utan bara i något jag råkar ha på mig just då...
Men om jag hade tid och mönster och tyg, då skulle jag sy HELT ANDRA ridkläder än vad jag har idag.
Jag anser inte att det är att "spöka ut sig".
Vi människor klär oss individuellt även när vi är avsuttna. Varför ska vi vara nån slags ridbyx- och dunjacks-armé när vi rider då??? :confused:
Nej jag vill verkligen slå ett slag för individuell ryttarklädsel. Så länge det är ändamålsenligt, funkar vad som helst för mig. Vill nån rida omkring och se ut som ET eller Törnrosa, får de göra det för mig, bara de är lyckliga.
Själv har jag haft en sekelskifteskjol för "grensleridning", enligt mönster i Wrangels handbok för hästvänner. Nu är den försvunnen, och jag sörjer den djupt. :cry: Den kändes helt rätt att rida i, faktiskt. Jag bor i en by, där många intresserar sig för historia, det finns ett stort, aktivt museum här och vissa delar är byggnadsplanerade enligt traditionell byggteknik. Så för mig är en sekelskifteskjol i svart ylletyg precis rätt, och jag har faktiskt använt den bara för att rida omkring i byhålan. Det kändes väldigt bra, och jag längtar efter att småningom kunna planera och sy upp mer individuella ridkläder. Sånt som känns rätt för mig.
Men för guds skull; om man inte gillar att rida i kjol, ska man inte göra det. Kjolen är ju inte ridningen. Klädseln är ett sätt för ryttaren att leva ut sin individualitet, vilket man ofta även gör avsutten i såna fall.
Att folk idiotförklarar alla som rider samma slags ridning som någon som vågar vara individualist och gå emot strömmen och använda icke-trendiga ridkläder tycker jag bara är störtlöjligt och visar på stor intolerans.
Troligen är det samma människor som inte gillar bydårar.
/dressyrtant, vän med byaoriginalen

Senast ändrad:

Jag tycker att det är roligt att de som vill klär sig lite "annorlunda". Kan njuta av att se vackra plagg i fina ulltyger och att någon vill skänka mig glädje genom att ha på dem.

Egentligen är det väl de olika stadierna hos ekipagen man tittar på och lär sig av, vad de nu skrudat sig i är inte så väsentligt. Men jag kan, som sagt, bli glad över fina dräkter, även om det bara är till lyst. Ull är varmt, gott och lättskött också!

OA

jag känner PRECIS samma sak. Vid varje uppvisning har jag tvingats spöka ut mig på allehanda pinsamma utstyrslar. Jag funderar allvarligt på att klä mig i rave kläder ifrån topp till tå nästan gång, bara för att jävlas. :)

Normalt rider jag i helt vanliga kläder. Men planen för nästa vinter är helt klart att i alla fall ha en yllekjol att rida i. Istället för att behöva dra på sig tjocka thermobyxor. Blir en hel del mindre mellan mig och hästen och lika varmt.

På uppvisningar av ekipage som kommit en bit tycker jag att det är väldigt vacker om de klär upp sig.
Det vanliga modet inom hästvärlden är så trist. :p

Men en sak som kan vara synd är då man har såna enorma kjolar att hästen knappt syns. lite som riddarspelen med ett tygsjok med fyra ben som springer förbi. Jag tycker att det är så vackert att se följsamheten och samspelet mellan hästen och ryttaren då det stämmer, och då stör allt tyg och krås ögonfägringen!

Kläderna tar över det vackra och subtila i ridningen likssom.

Ibland tycker jag att de vackraste bilderna och uppvisningarna är med en ryttare i uniform, rent o avskalat och alla rörelser i kroppen syns. Även spanjorerna har ofta klädsel som visar kroppen på ryttaren, ganska snyggt!:d

Men det vanliga ridbyxor och kavaj gillar jag inte. jag vet inte vad som är så trist och fult med den vanliga tävlingsmunderingen... Kanske att det vita skriker mot det mörka. Det ger ett hårt och stelt intryck mot den mer sammansmälta uniformen eller de vackra harmoniska (men intensiva) färgerna i tex spanska showkläder.

Svart o vitt är ingen höjdare iaf...
Jag skulle nog vilja matcha hästen om jag skulle få anledning att klä upp mig. Lite samstämmigt men figurnära. (ha, ser en inre bild av Jordan till häst... :o inte så figurnära.. hehe)Inte fluff och rysch. Men vi är ju olika och vad roligt det är när folk visar sin personlighet i kläderna!!

Det är inte kläderna utan kunskapen som gör ryttaren...

Det är väll bara att välja det du vill och hitta en instruktör som kan acceptera att du inte vill "klä ut dig".

Själv älskar jag bockskägg och tycker att en kille är gudomligt snygg i långt hår, en sucker när det kommer till Legolas och rodnar alltid förtjust när jag ser en kille i kilt.

Jag föredrar dock medeltid.

Men som sagt, det är ju inte kläderna som gör dig till en duktig ryttare utan kunskaperna.

Finns det någon tränare i Mellansverige (Stholmstrakten/Sörmland/Östergötland) som du kan rekomendera? i så fall så skicka ett privat mail till mig.
Den jag haft tidigare klädde sig gärna i yllekjol och ville gärna att vi skulle rida uppvisningar + bli knäktar och rida upp för Bent. DET vill inte jag. Jag vill rida för att det är kul, inte för att få en guldknopp på en träpinne (inte ens om det var gratis...)

Jegra här på buke finns i stockholm. likaså Cristina Drangel. De är mycket kompetenta och jag är grön av avund på dom som bor nära dessa två.

Annars vet jag ingen på rak arm.

Jag förstår dig verkligen! Man vill inte bli samanblandad med vissa så jag kallr inte min ridning för nått o ser helt normal ut men smygläser Gueriniere på väg till stallet. :-) Men lägg inte av, man behöver inte bry sig dessutom finns det många tränare som inte är så extremt inne i "AR" om man vill, o har råd..o tid..men som endå är..du vet, bra.

Sök föresten på Klassisk ridkonst eller så på Google så hittar du säkert nån, finns massor runt stockholm. många har väl haft uppvisningar med kjol men jag lovar du hittar dom som e normala ändå i vardan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama