Kissar i hundens säng?

D

Duplica

Mina katter (eller åtminstone den ena) har idag kissat i hundens bia bädd. Upptäckte första gången i morse, och så har det hänt igen under dagen :confused:

Hur kan man åtgärda detta? Det är uppenbarligen bara i hundens bädd. Hur kan det komma sig? De sover ju där alla tre. Man vill väl inte kissa där man sover?

Sv: Kissar i hundens säng?

De är kastrerade och det var ganska mycket kiss.. Men det är kiss i lådan också?

Det kan ju vara bara ena katten som har fått problem med urinvägarna men då brukar det komma lite kiss oftast.
Om de är kastrerade borde det inte handla om revirhävdande även om det så klart kan vara det, speciellt om hunden inte varit hos dig jättelänge.
Jag skulle plocka undan bädden en dag för att se om katten övergick att kissa på något annat mjukt eller håller sig på lådan.

Det enda är att först rengöra bädden ordenligt med starkt luktande medel, så ingen ,urinlukt finns kvar. Annars kommer den fortsättas användas till toalett. Finns ju även lämpliga sprayer att köpa hos apoteket eller veterinären. Sedan får man ju försöka finna orsaken. Du får hålla koll så ingen katt har urinvägsinfektion eller verkar sjuk på annat sätt. Ibland har de blivit oroliga eller stressade av någon händelse som får dem att göra något annat än de i vanliga fall skulle kunna göra. Ibland kan det vara så att någon av de andra katterna vaktar de vanliga kattlådorna så att någon annan inte kommer intill, men om du haft alla katterna länge så är väl inte det troligt. En del katter kan tycka att kattlådorna inte är rena nog, trots att man själv tycker sig hålla rent dem. Det bästa är att ha en låda per katt/hushåll plus en extra, så de inte söker upp någon annan plats. Man ska tänka på att katterna inte själva kan avgöra om materialet under dem är av kattsand eller något annat. Sviktar underlaget under tassarna utlöser det en reflex som talar om för katten att detta underlaget är lämpligt som toalettmaterial. Därför är det inte ovanligt att katten tror att saccosäcken, dunkudden eller den stora påsen med ris i köket etc, duger utmärkt som toalett. Då är det endast att plocka undan saker i liknande material som fungerar.

Tack för jättebra svar :bow:
Det har inte kissats igen, tvättade bädden med såpa. Vill ju inte jaga bort hunden från hennes bädd heller. Det verkar i alla fall ha varit något ytterst tillfälligt, jag var inte hemma under helgen, så jag vet om sambon kanske har glömt städa lådan en dag eller så? Förhoppningsvis håller det i sig utan kiss i fortsättningen, annars ska jag hålla utkik efter UVI.

Det kan inte ha varit någon sorts protest då?

Om våran ena kisse inte får gå ut på sekunden när hon vill (går i koppel) så kissar hon alltid i vårat badkar.. :o

Jo det kan va en protest ... Jag var blivit tvungen att byta strö till dem.. Tog undan bädden en dag, sen så fort den plockades fram igen så kissade han på den. MYCKET! Så hade hade nog gått och hållt sig ganska länge. Hur kan jag få honom att acceptera den nya sanden? :crazy:
Jag blir tokig, jag är över huvud taget inte tillräckligt stabil för sånt här just nu :cry: :cry:

Finns det ingen möjlighet att ha ditt gamla strö, eller försöka fasa ut med det gamla i långsam takt?
Annars kan ju en tillfällig idé vara att sätta kattlådan på bädden eller iaf plocka undan bädden i en vecka. Hunden dör nog inte av att ligga på golvet eller kanske i soffan ett tag. :)

Bädden är undanplockad och står nu instängd i köket (läs; kokvrån). Hunden får lov att sova i sängen nu, eftersom hon faktiskt föredrar sin bädd när den finns. Jag har inte hittat något kattpiss idag, men han är ju en jävel på att hålla sej, så jag får nog vänta med att ropa hej tills imorgon. Men håller tummarna gör jag iaf!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
933
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 778
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka