Kinkig med mat

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mimmi81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 627
M

Mimmi81

Hur är era katter med maten?

Mina två har fri tillgång på torrfoder (royalcanin indoor) och får sen dela på en portionsförpackning blötfoder om dan, blir ca 50g var.
Tyvärr har jag varit ganska fjompig och dom är ganska bortskämda, speciellt hankatten.

Nu har jag tydligen varit och köpt fel sort för dom vägrar äta blötmaten, visar klart och tydligt att "är du dum eller, det här var ju äckligt" med anklagande blickar :smirk:
Så, på tre dagar nu har dom knappt ätit, skulle ju kunna tro att dom länsat torrfodret men icke, den är knappt rörd..
Och nu har jag blivit tjurig och har en ät-och-tig attityd som dom inte är vana vid..

Min fråga är, är det någon risk att dom blir stolliga i magen om jag fortsätter att erbjuda dom det dom ratar (tar väl slut snart :smirk: ) och vägrar plocka fram tonfisken?
Hade inte brytt mig så mycket om dom ätit torrfoder men nu äter dom ju inget alls...?
Var typ tomt nu när jag gjorde rent kattoan..

Vill ju inte ha två små diarre katter sen...Dom är för övrigt vuxna och i bra kondition, hankatten till och med lite för bra, en smula knubbig :smirk:

Sv: Kinkig med mat

Mina äter glatt vad som serveras. MJAU blötfoder och Hills torrfoder.
Men skulle det vara slut eller om jag skulle köpa annan sort så äter dom lika glatt ändå vad som serveras.

Mia.

hmm...grattis ;)

Mina vägrar kategoriskt att äta nästan all kattmat som innehåller kycklig, lax, räkor och vilt...haha.. Mao är det som går ner typ tonfisk och torsk, lamm och oxkött till nöds..
Personligen tycker jag allt luktar likadant men det är tydligen skillnad :smirk:

De tar inte skada av att fasta i något dygn, men har de inte ätit någonting efter 48 timmar skulle jag ta fram tonfisken annars finns det en risk att de utvecklar fettlever.

Jag har haft en kräsen katt, men det har jag vant henne av med. Lätt som en plätt, får hon inte torrfoder äter hon det som bjuds... problemet var bara att det tog mer än en månads arbete att ta sig dit och DET var inte lätt. :crazy:

Fettlever är en av de vanligaste leversjukdomarna hos katt och den orsakas huvudsakligen av svält. När en katt svälter börjar kroppen bryta ner fett. Fettet transporteras sedan till levern. Eftersom svälten även ger katten proteinbrist kommer inte kroppen orka transportera vidare fettet från levern utan det kommer att lagras i levern vilket till slut leder till att levern inflammeras.

Pga. risken för fettlever bör man aldrig låta en katt svälta längre än 48 timmar.

Ok, tack!

Hur hårt räknas svält då? Dom har ju ätit pyttelite, ca en deciliter torrfoder, kruxet är ju iofs att jag inte vet om båda ätit lite var eller om det bara är en av dom...

Hmm..får ge mig idag då, och fortsätta öva sen.. :smirk:

Mina två har fri tillgång till RC Indoor.
Varje gång vi äter så ger vi även katterna deras blötmat(ett par matskedar var varje gång)- vi köper olika sorter så gott som varenda gång och hittills accepterat alla.
De dricker även whiskas kattmjölk ett par ggr om dagen, de älskar det!

Så mina äter främst RC Indoor!

Ibland får de lite gottigott som t.ex nötkött, tonfisk, sardiner eller lite kattgodis! :d :angel: :)

Häll lite tonfiskvatten över blötmaten. Äter de då, kan du trappa ner på vattnet i fortsättningen.

Ok, nu gav jag dom Wh***as med torsk som brukar vara ok men inte idag, åt några tuggor var men sen dög det inte, kattskrällen :devil:

Jaja, verkar inte gå nån nöd på dom, full fart med nya "råttan" med fin päls o kattmynta här.. :)

Har gått över från junior till adult mat nu också men det var ett par veckor sen nu..

Har också gett våra kattmjölk några gånger, dom älskar det! Speciellt när jag micrade den ett par sekunder så den blev ljummen :d
Dom kommer än idag rusandes till micron när det plingar trots att det är säkert ett halvår sen dom fick sist :D

Du kan pröva och värma blötmaten i micron. Oliver vill gärna ha varm mat nu när det är kallare ute, brukar värma ca 10 s beroende på hur mycket mat det är.

Hej!
Har du gett din katt/katter tonfiskvatten?
Mådde dom bra efteråt?

Jag råkade låta 3 av mina katter slicka i sig lite tonfiskvatten för ca ett år sedan. Trodde inte det skulle vara farligt på något sätt men dagen efter så var alla 3 vrålsjuka! Dom kräktes, fick feber och var allmänt slöa o dåliga så det var bara att åka in till farbror doktorn.

Samtliga hade blivit förgiftade och fick sättas på antibiotika för att få ner febern. Det tog ungefär en vecka innan dom var friska.

De övriga 4 katter jag har fick inte tonfiskvatten och blev ej heller sjuka. Så vet uteslöt något annat. Han sa även att tonfiskvatten inte är bra för kattens mage, det var alldeles för starkt för dom tydligen.

Dom är innekatter

Alltså, så här är det, om jag ville skulle jag kunna göda dom över alla gränser, bara att ge dom massor av det dom gillar.

Problemet är att dom är sjukt kräsna (mitt fel, bortskämda) och jag provade att vänta ut dom, dom fick behålla sitt torrfoder men jag gav dom medvetet blötfoder dom inte gillar (hade råkat köpa fel kartong, vet ju vad som duger och inte :smirk: )
Men tydligen är dom små j****arna inte så korkade ändå för när dom inte fick det dom ville ha så drog dom helt enkelt ut i hungersstrejk och då jag är sjukskriven och hemma just nu så håller chewie på att göra mig tokig med sitt pipande (det är syyynd om honom ;) )

Frågan var då, hur länge kan dom "svälta" utan att det blir konsekvenser och det fick jag svar på.

Har absolut ingen lust att göra dom ännu kräsnare genom att mixtra med deras käk och försöka göra den godare liksom (typ micro) däremot så kanske succesiv vänjning med tonfiskspadfet funkar..

Nån skrev att hennes katter blev sjuka av det? du kanske hade otur o fick tag i en dålig konserv?
Mina har ätit tonfisk i vatten med spad och allt sen dom var små, har aldrig mått dåligt av det, däremot spinner dom ohejdat vid åsynen av konservöppnaren :D
Har däremot en bestyämd känska av att tonfisk i olja inte är bra för kattmagar, vet inte vart jag fått det ifrån men jag tänker inte testa..

Nån som vet??

Då var det nog fel på din tonfisk. När jag introducerar ny mat för mina innekatter, eller vill att de ska äta nåt de rynkar på näsan åt, använder jag alltid tonfiskvatten. Det kan bli ett par-tre gånger i veckan och de mår hur bra som helst.

I eftermiddags åt de rå fläskfärs med tonfiskvatten, inga problem.

Du ska inte göra dem kräsnare, bara lura dem med tonfiskvatten tills de inser att maten smakar gott. Ofta är det lukten de backar av, får de väl in käket i munnen är det inga problem.

Sen duttar du på lite mindre vatten nästa gång, och ännu mindre nästa, sen låter du bli det helt.

Låter som du fått tag i tonfisk från ett dåligt parti :( Om burken var skadad kan det vara så att det fällts ut metaller i fisken (vilket ju inte är bra) så man ska inte köpa buckliga konserver. De konservburkar man använder idag skall tydligen vara säkra, men det vågar jag inte lita på.

Jag kör också på tonfiskspad när jag skall vänja katterna vid någonting nytt (behövs dock väldigt sällan) och det funkar alldeles utmärkt, både med magar och med matinvänjning.

Mina går på fri tillgång RC Fit 32 och Yoga och Fia får dela på en påse Pussi blötmat nån gång då och då. Abbi tvärvägrar äta nått annat så där vet jag inte hur jag ska göra.

Mimmi81 skrev:
Har absolut ingen lust att göra dom ännu kräsnare genom att mixtra med deras käk och försöka göra den godare liksom (typ micro) däremot så kanske succesiv vänjning med tonfiskspadfet funkar..

Du frågade om hur du kunde få i katterna blötmaten och jag gav dig ett tips. Jag kan inte förstå hur du tycker att tonfiskspad är en mindre "fjäskande" metod än micro, det är väl att mixtra med maten om något. I övrigt tyckte jag att Mandalaki gav dig ett bra svar på ditt inlägg.

Cuaifeach skrev:
Du frågade om hur du kunde få i katterna blötmaten och jag gav dig ett tips. Jag kan inte förstå hur du tycker att tonfiskspad är en mindre "fjäskande" metod än micro, det är väl att mixtra med maten om något. I övrigt tyckte jag att Mandalaki gav dig ett bra svar på ditt inlägg.

Trampade dig tydligen på lilltån där... Jag får i mina katter blötmaten, om det är rätt smak, tanken var mer att jag ville vänja dom vid att äta allt blötfoder.
Micron är nog ett bra tips för katter som inte äter alls men det är svårt att succesivt vänja av med sen, tror jag iaf.
Tonfiskspadet är det ju bara att ta lite mindre av varje gång.

Jag är glad för ALLA tips jag fick och om du tog illa vid dig ber jag om ursäkt *skakar tass* :)

(för övrigt fick dom Wh***as med torsk igår och den dög bra, efter att först ha nosat och ratat ändrade dom sig)

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 156
Senast: Marvin
·
M
Katthälsa Hejsan.. Jag hoppas att få lite hjälp här, är en kattmänniska från grund och botten och levt med katter hela livet men just nu står det...
Svar
13
· Visningar
4 451
Senast: Missfuckhead
·
Övr. Katt Nu har hon bott här i en månad och visar inga tecken på att bättra sitt beteende, så nu ber jag er om råd. Jag har en 16-17 veckor...
Svar
17
· Visningar
7 261
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppfödning Portugal
  • Distansritt