Kindstropp av metall?!

Working

Trådstartare
Såg en häst på ett lopp i södra Sverige nu under sommaren som hade en uppkäkningsvariant som jag inte sett förut som jag undrar om. Den hade som en kindstropp (inte käkbett alltså), men istället för en stropp av läder eller nylon så var det en tunn metallbygel som dessutom gick genom bettringen.

Någon som vet vad det är? (Ledsen för tafflig förklaring...) :d Antar att det är tillåtet enligt reglementet eftersom hästen hade en sån, men jag hittar inget i regelboken om någon sådan variant.

// W

Sv: Kindstropp av metall?!

Nej, tömmen satt inte i själva bygeln, däremot gick bygeln under hakan, genom bettringen och upp till käken. Vad är en jawbreaker för något? (bild?)

Metallbygeln sitter på bettet, det är ett australiensiskt entömsbett och har inget med checken att göra!

Är det sant? Jag tyckte precis att det såg ut som att bågen gick genom bettringen och sen till käken. Tycker att det ser ut så på bilden också men det kanske är en synvilla. ;)

Okej, ett entömsbett säger du... På vilket sätt fungerar det mot entömdhet blir då min följdfråga?

På bilden ser det ut som att hästen har ett australiensiskt entömsbett, samt käkpinne i munnen.

Den finns som denna på er bild, men även med "cykelstyre" som ett vanligt entömsbett! Om de hänger på en töm med detta bett så trycker det på ena sidan av underkäken vilket i och för sig ett vanligt parerstag gör också, men inbillar mig att det blir större tryck på en mindre punkt av denna variant.
En del heta hästar fungerar väldigt bra på detta bett!
Det är alltid rakt i munnen och oftast läderklätt!

Har sett flertalet tvådelade läderklädda entömsbett. :) Men i mitt tycke tappar de lite funktionen när bettet viker sig i munnen..

entomsbett_m_lader.gif

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka