Kickar när man försöker lyfta bakbenet.

M

Mariika

I lördags så skadade min foderhäst (5 år) sig på ena bakbenet. Jag tog då hjälp av min syster som höll upp det friska bakbenet så att jag kunde tvätta såret med jodopax. Samtidigt som jag höll ett stadigt tag i hennes svans så att hon inte skulle sparka mot mig.

Problemet har nu blivit att så fort man tar i svansen, eller det friska benet (och även det skadade, men inte lika mycket) så flippar hon ur totalt och kickar hysteriskt mot den som försökte lyfta benet/ta i svansen.
Hon har aldrig varit skadad på benen och behövts ha jodopax på så händelseförloppen var förmodligen väldigt skrämmande för henne.

Då, första dagen så skötte hon sig ändå väldigt bra, lite motstånd var det naturligtvis, men inte mer än "ovanligt". Men andra gången så, ja, det gick inte ens att gå nära bakdelen på henne.

Hur tusan ska jag göra för att få henne "som vanligt" igen? ska jag helt enkelt försöka lyfta bakbenen och helt enkelt elta och hoppas inte bli sparkad igen? :confused:
såret i sig har läkt fint, men jag skulle gärna vilja kunna komma nära och läga lite salva över för att skydda mot flugorna :crazy:.

Sv: Kickar när man försöker lyfta bakbenet.

Är du säker på att hon inte har ont fortfarande då? Hur uppkom såret? Om hon fått en spark tillexempel så kan det ju även vara mjukdelar som är skadade.Så länge hon har ont och du måste sköta om såret så kan du ju bremsa henne. Har hon sedan inte ont och fortfarande är fånig med bakbenen så måste du nog ta den dusten med henne, men lite i taget. Lycka Till!

Sv: Kickar när man försöker lyfta bakbenet.

Lägg ett rep runt benet så kan du lyfta utan att bli sparkad. Håll i båda repändarna så att du kan släppa vid behov! Lyft benet framåt så blir det svårare att sparka
Man måste utsätta hästen för det den tycker är obehagligt för att den ska kunna lära sej (inse) att det inte är farligt, så det finns inga alternativ.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kära bukefalister, behöver era kloka råd/tips! Bakgrund: har en nu treåring som i somras skadade sig allvarligt vänster bakknä, med en...
2
Svar
20
· Visningar
3 489
Senast: Similitude
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst