Kaxigt hingstföl

Molekyl

Trådstartare
Jag blir galen på mitt 3 mån föl.
Håller på och försöker träna honom inför premieringen om två v men han är helknäpp!
Han kör med huvet upp o ner nästan hela tiden, nafsar och stegrar och slänger sig när man ska gå med honom.
Vet inte hur jag ska göra för att å honom att sluta. Min pojkvän gick omkull med honom 2 ggr idag men han verkar ha lärt sig att det gör ont.
Har tom provat att ha ett spö i handen o knäppa till honom på nosen så fort att försöker bita men det skiter han i...

I skritt går han ganska bra, men när man ska trava så hoppar han bara upp och ner o försöker stegra sig.

Är det bara att vänta ut honom eller finns det nåt mer man kan prova???

/Malin

Sv: Kaxigt hingstföl

Hej
Har tyvärr inga bra tips, men våran hingst kan också dumma sig vid promenader(stegrar och biter en del) . Men han blir oftast lugn om han få gå före mamman. Om han nafsar på mig så slår jag med mitt ena ben och frusar argt då lugnar han ner sig. Ps jag slår i luften i på honom.Men i helgen skulle min man leda ut honom till hagen och då stegrade han samtidigt som han vände sig mot min man. Så han fick sig en smäll mellan hakan och munnen(i gropen). Så vi fick åka till akuten och lappa ihop skinnet för det gick hål rät igenom. Nu så är han väldigt svullen och ont itänderna vi får väll kanske åka och rönka dem också. :crazy: Nej det är inte lätt med dessa små monster.!! ;)
LINDA

Sv: Kaxigt hingstföl

Bind fast honom i mamman vid en sele och ut och spring med mamma. Då brukar de sluta ganska snart med dumheterna då mammahäst är mkt tyngre. Jag har alla mina föl numera i repvisningsgrimmor. Med en sådan har de inte lika mkt att säja till om. En som går bakom med långpisk och mamma framför kan också vara ett alternativ.
Lycka till! Förra året åkte jag på ändan efter mitt cobföl 5 mån på en visning :mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 716
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.