Kattungen har blod i bajset!

Comfort

Trådstartare
Jag har adopterat en (antagligen) sommarkatt. Han är ca 12 veckor gammal och kom gående på pappas gräsmatta från skogen, heeeelt utmagrad men halvtam. Efter eftersökningar om ägare som kammade noll så tog jag om den, och är nu på uppfödning. Han har fått torrfoder och blötfoder från Mjau, igår åt han också lite våfflor och grädde:p

Han blev avmaskad i förrgår med Banminth mot spolmask (?) och nu såg jag precis vad han gjorde i lådan nyss... bajset var typ grönt, med blod i... inte bara nån droppe utan mer..

kan det vara avmaskningen?(hoppas hoppas)

innan har hans avföring vart rinnig, men det var den inte nu utan nästan normal konsistens

Han leker, spinner, gosar och äter som vanligt..

Jag blev grymt orolig här nu!
Vetten rings direkt imorgon bitti, givetvis.

Sv: Kattungen har blod i bajset!

Vilken färg hade blodet ? Ljust blod är ingen fara. Tyder på att blodet kommer någonstans nära analen..tex sprickor o dyl. Mörkare blod ska man beakta. Det betyder att det kommer längre innifrån tarmen. Men behöver heller inte vara direkt farligt. Har katten varit kass i magen så kan tarmens slemhinnor bli retade, likaså analen.

det var mörkt :cry:

jag har sökt (google is my friend) nu och sett att man kan ge dem en diet på kokt torsk, men samtidigt har det kommit upp inlägg om att det kan vara cancer? kan det vara det på en sån liten kisse?

Men du, ta inte ut saker i förväg nu. Kissen är mycket ung så cancer skulle inte jag oroa mig för i första taget. Kan det inte vara så att han länge gått utan mat och nu helt plötsligt kom massa mat och retade tarmen lite? Avmaskningen kanske gick hårt på slemmhinnorna också? Självklart ska du ringa vet för en koll, men oroa dig inte sönder och samman i natt om han verkar må bra och avföringen sett "ok" ut till färgen innan denna gång.

Är blodet utanpå skiten eller mer blandat i? Utanpå så kommer det troligen av sår i ändtarmen eller liknande, inuti kan vara värre.

det var utanpå.

ohnoez:
Det med maten har vi med funderat på, sambon trodde att det var torrfoderbitarna som var för hårda för hans ovana tarmar och gjorde "revor i tarmen som blödde.

Blodet var runt hela korven, som en hinna..

vetten ska ringa upp strax, hade mycket att göra.
Jag vet att jag är lite stirrig, men jag blev lite uppskrämd av de jag läste på nätet :p

Det förstår jag att man blir. Jag skulle nog skriva och vara lika upprörd om det var någon av mina egna kissar ("egna", njäe dom bor hos far min men jag ser dom som mina :D), dock är dom mycket äldre än din lilla. Fast ibland måste jag säga att google gör mer skada än nytta. Det som började som lite vätskebrist-huvudvärk blev helt plötsligt symtomen på hjärntumör eller nåt :p

Hur har det gått idag?

Hur många gånger har det hänt?

Jag skulle inte bli speciellt orolig om det bara hänt en gång, upprepas det ska veterinär kontaktas.

veterinären kunde inte säga så mycket, ge vatten och vit fisk, typ torsk. Låta bli torrfoder ifall det var det. Han har bara bajsat en gång vad jag kan se idag (fast så har han fastat med) och den var med blodig, fast inte lika mycket som den igår. Det är inte heller hela korven som är blodig, utan typ en fjärdedel. sen så var det mer normal konstistens, mer korv än flytande..:crazy::p

Får se hur det går nu framöver, blir han inte bättre skulle jag ringa igen.

Nu har han bajsat igen, men nu var det inget blod!!
Däremot var det grymt slemmigt, mer slem än bajs nästan.. :crazy:
och ja det var inte kräk, utan bajs, bajs bajs. :p

Vd tror ni?

Har kisse fått maginfluensa? :eek::confused::laugh:

Jag tror att avföringens konsistens nu beror på att han inte har ätit så mkt det senaste.
+ att avmaskningen kör fart på magen.
Jag tror att så fort han börjar äta mer så kommer avföringen bli mer fast och 'normal'
Du får avvakta lite och se hur det utvecklar sig.
Så länge han leker och allmäntillståndet är bra så kan du nog slappna av lite.

Tur att du tog hand om kisse.
Annars hade han nog inte klarat sig särskilt länge... :crazy::bow:

Min misse fick som ung blodig avföring pga foderallergi. Bytte foder och inga problem. Sen provade jag byta tillbaka, först rinnig avföring, sen blodig igen. Inte återkommit med mat hon 'tål'.

Jag tror det ger sig om det får lite tid. Du får hålla oss uppdaterade. Hoppas kissen kryar på sig nu och vilken tur att han fann dig :p

Tack alla för er hjälp! och jag anser nog också att han gick till rätt hus.

Här har ni det lilla underverket! just nu försöker han klättra upp i gardinen den lille :devil:, men det är ju svårt att bli sur på en sån söting!
23486300.jpg

Jag kan GLADELIGEN berätta att nu när jag kom hem låg TVÅ barshögar (utanför lådan :mad:), utan en droppe blod i!
Torsken var inte poppis så han har fått burkmat, snällt för magen
Nu måste bara de andra vuxna katterna inse att man inte kan busa lika hårdhänt med honom som de gör med varandra :p

Vilken sötis! :love:
Hoppas att ni får glädje av varandra i måånga år framöver!

Skönt att han verkar repa sig.

japp han är en riktig gosegris med!:love:
Det är tänkt att han ska bli råttfångare i huset vi flyttar till våren, fast just nu verkar han bara vilja fånga sin "storasyster" , de far runt i lägenheten så jag får väl snart klagomål från grannen under!

I början vågade man knappt lyfta honom för han var så mager, man var rädd att det bara skulle kraska till..:crazy:
men nu har han fått ett lager mellan skinnet och revbenen, och man kan få tag i lite skinn i nacken, så det tar sig!

Man säger ju att djur vet när nån har räddat deras liv, så han kommer nog bli en väldigt trevlig kisse, han verkar väldigt snäll.

det gulligaste är när man sitter och har honom i knät, då vänder han på huvet och tittar en rätt i ögonen :love:

Åh jag är kär!

Senast ändrad:

ikväll verkar han rätt hängig, inte så social.
Han har spytt en gång, och bajsat jättelöst, även blod i det... :(:cry:

idag verkar han inte ha bajsat nåt :confused:
Inte heller spytt, :bow:
Just nu är han rasande på fiskarna i akvariet att han inte kommer åt dem!:D

Så pigg och glad är han ff/igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama