S

Sarasara

Hur länge är en katt gravid? Och kan man märka att den är det på något sätt???

Sv: Kattungar

Trodde det var 12veckr!!!

Min blev väldigt kelen o tillgiven.
mvhR

MissFideli skrev:
Det första synliga tecknet är röda tuttar. Kommer efter ca 3 v.

Så upptäckte jag att min katt var dräktig båda gångerna!!:o

MissFideli skrev:
9 v, man brukar snitta på 65 dagar.
Det första synliga tecknet är röda tuttar. Kommer efter ca 3 v.

Nääää, inte på 65 dagar. Det är väl inte förrän på dag 70 man brukar. Många katter går 65 dagar och vad jag vet räknar man allt mellan 60 och 70 dagar som normalt.

Jag tror MissFideli menade att genomsnittet ligger på 65 dagar ;)

Bra att du är här förresten, jag har lite frågor till dig.

Sassy skrev:
Jag tror MissFideli menade att genomsnittet ligger på 65 dagar ;)

Bra att du är här förresten, jag har lite frågor till dig.

Shit, så långt tänkte jag inte ens... snitta och snitta, olika saker. :o duh

Now I feel stupid :D

Fråga på om vad du vill :D

Vill bara kolla att jag fattat galoppen:

Om kattmamman inte fött på dag 65, ska man kejsarsnitta då? Eller?

Normal dräktighetstid har jag fått lära mig är 60 dagar eller lite drygt det. Låter som man är snabb plocka ut ungarna? Har aldrig hänt mig, men bra att veta.

Själv hade jag nog haft is i magen till dag 70 eller så, innan jag ringde vette. Men är ju skillnad eftersom jag min "puckade huskattsavlare" ;) ju inte lika exakt vet när befruktningen skett. Och honan brukar ju "hålla på" i flera dagar så ungarna är väl inte heller lika utvecklade?

På dag 70 kan det vara dags att ringa vet ja. Det finns inga medicinska belägg för att ungarna blir olika utvecklade av längre parningstid, utan de skillnaderna beror troligtvis på olika näringstillförsel i livmodern. Befruktning sker ju inte förrän efter någon/några dagar efter första parning, så den teoretiska skillnaden är inte mer än något dygn ändå.

Nej, det var nog jag som missupfattade MissFideli. En katt går i snitt dräktig i 65 dagar. Jag tänkte snitt som i kejsarsnitt, men tänkte fel. ;)

Allt mellan 60 och 70 dagar är normalt och även jag skulle vänta med KEJSARsnitt till dag 70-71 om allt verkade normalt.

Det finns inge belägg för att katten blir befruktad olika gånger. Dvs att ungarna är olika utvecklade.
60 dgr borde inte räknas som normal dräktighetslängd, dom flesta föder runt 65-66-67, men ner till 60 är okej. Före 60 är lite värre, det som utvecklas sist på kattungar är lungor och andra inre organ, så ungar födda före 60 kan vara underutvecklade på insidan utan att det syns på utsidan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
538
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
206
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka