Kattungar o spädbarn?!

milly

Trådstartare
Är det dumt av oss att skaffa kattungar (2st) när vi snart ska få barn?
Vi tänkte nämligen skaffa katter nu när vi flyttar ut på landet om i slutet på januari och sen i mitten på mars ska vi få barn.

Jag vill hemskt gärna skaffa katterna direkt då vi flyttat ut för att jag får vara mycket ensam på kvällar o nätter när sambon jobbar och jag vill då gärna ha lite sällskap (dessutom uppfylls min dröm att få ha katter hemma! har alltid velat ha men inte kunnat då vi bott i lägenhet).

Katterna kommer vara ca 20-22 veckor gamla (förmodligen) när barnet föds. Tror ni dom kommer reagera på nåt konstigt sätt då? Protestera eller så?

(vi ska ha två för att de ska ha sällskap av varandra då vi ibland är borta långa dagar eller åker bort över en helg)

Sv: Kattungar o spädbarn?!

Om du är beredd på att det kommer vara full rulle hemma med två tonårskatter + barn går det utmärkt! För att blir trevliga och sociala djur kräver ju katterna en del uppmärksamhet och uppfostran, de som anser att katter är djur som håller sig för sig själva har helt enkelt inte ägnat katten tillräcklig uppmärksamhet.

Två är klart bättre än en, ungkatter behöver leka.

Jadå, jag är medveten om att det kommer bli liv hemma! :)
Det är härligt det.
Och uppmärksamhet kan jag lova att de komemr att få! :love:

Ser inga problem alls att skaffa katt när man har liten. Då jag har egen erfrenhet i katter + småbarn och det har gått bra med alla 3 barnen jag har. Å det är ju helt rätt att ha katt om du bor i hus. Se bara till att dina katter får vara med ditt barn så dom lär vad det e för något litet som låter mellan varven :smirk:

Ser inga problem alls att skaffa katt när man har liten. Då jag har egen erfrenhet i katter + småbarn och det har gått bra med alla 3 barnen jag har. Å det är ju helt rätt att ha katt om du bor i hus. Se bara till att dina katter får vara med ditt barn så dom lär vad det e för något litet som låter mellan varven :smirk:

Okej, tack för ditt svar!

Det enda jag kan se som kan bli problem, är om katterna ska ligga hos barnet. Risken finns ju i så fall att barnet tar tag i pälsen eller annat utstående på katten och håller fast och att katten blir arg/får ont och säger ifrån.
Speciellt ungkatter vill ju gärna vara med överallt. Men annars är det nog inga större problem. Bara nyttigt för barnet tror jag. Det sägs att det kan motverka allergi.

Det enda jag kan se som kan bli problem, är om katterna ska ligga hos barnet. Risken finns ju i så fall att barnet tar tag i pälsen eller annat utstående på katten och håller fast och att katten blir arg/får ont och säger ifrån.

Nej katterna ska absolut inte ligga hos barnet!
Tänker hålla isär dom så gott det går - t ex om barnet ska sova så stänger jag dörren till det rummet så inte kissarna kan komma in till den. Bara under min/vår uppsikt kan de vistas i samma rum.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst