Kattsäkra vridfönstren

Sjalen

Trådstartare
Vad gör man det med? En mängd fönsterspärrar till utåtgående fönster finns det men inte till just vridfönster eftersom dessa redan anses säkrade med barnsäkerhetsbeslag på 100 mm.

Vi som har katt vet ju att detta inte hjälper mot de smalare varianterna av katt...

Hjälp! Vi vill inte försmäkta i sommarvärmen även om vi visste att detta problem skulle uppstå när vi skaffade katten och ansåg det värt besväret.
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

När jag googlar på vridfönster så får jag upp bilder på en massa olika varianter.

Kan du beskriva mer hur de ser ut?

Man tycker ju att ett fönster borde kunna gå att kattsäkra.
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

Jag har skruvat fast öglor med kedja som går att sätta på perfekt längd beroende på vilka katter man har hemma. Skulle aldrig våga lita på spärrar som inte sitter fysisk fast, huh hemska mardrömmar om katter på fönsterblecket 8 våningar upp :crazy:
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

Jag har skruvat fast öglor med kedja som går att sätta på perfekt längd beroende på vilka katter man har hemma. Skulle aldrig våga lita på spärrar som inte sitter fysisk fast, huh hemska mardrömmar om katter på fönsterblecket 8 våningar upp :crazy:

Ja jag får sådana mardrömmar fast jag inte ens öppnat just de fönstren. :crazy:

Spärrarna sitter fysiskt fast i sidan av fönstret men dels litar jag inte på att de inte hoppar ur gängan (eftersom man ju själv lösgör den när man ska vända fönstret och tvätta det) och dels är glipan som blir per automatik på tok för stor enligt mig. Jag vet hur katter ser stora ut där de sitter men klämmer ihop sig till minsta mus när de vill in eller ut någonstans.
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

När jag googlar på vridfönster så får jag upp bilder på en massa olika varianter.

Kan du beskriva mer hur de ser ut?

Man tycker ju att ett fönster borde kunna gå att kattsäkra.

Så här ungefär:

http://www.rotfonster.se/vridfonster/trafonster/1-luft/vridfonster-2-glas-fonster-lagerford

Men medan ett modernt fönster säkert hade varit anpassat och kanske t.o.m. kommit som dreh-kipp så är vårt inte bytt på ett antal år och har bara "hakarna" i fönsterväggen som man alltså hakar av genom att slå upp en spärr när man ska putsa fönster eller vill storvädra.
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

Jag har haft liknande fönster.
Då tog jag ett kraftigt snöre o band om handtaget och fäste i fönsterbrädan. Inte snyggt men funktionellt :)
 
Sv: Kattsäkra vridfönstren

Jag har haft liknande fönster.
Då tog jag ett kraftigt snöre o band om handtaget och fäste i fönsterbrädan. Inte snyggt men funktionellt :)

Ja det är nog det vi får göra på det fönster där vi tror att mekanismen börjat vekna. Det som finns på marknaden verkar inte ämnat åt just vridfönster för att de redan har sina spärrar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: Idalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp