lillsmurfagirl

Trådstartare
hejsan
Jag och min pojkvän ska bli med katt:)
Nu vet vi inte riktigt vilken ras som är bäst.. hade en liten katt som var lite långhårig och hon blev inte stor som vuxen(var typ något fel på henne för de andra var stora)
Finns det någon katt som fortfarande är liten som vuxen(inte som kattungar men inte som en "normal" vuxen hund)

Sv: kattras?

Det beror på vad du menar med liten. Många som är vana vid huskatter tycker att honor av flera raser är små, tex har jag flera gånger fått frågan om vår hona (som är mamma till en kull på fem nu) är en kattunge. Hon väger än 3 kg och är alltså ingen pyttehona.

Vad man ska tänka mer på när man väljer ras är temperament och pälsvård. Förälska er inte i en aktiv och uppmärksamhetskrävande ras om ni inte orkar ha katter som behöver lek varje dag och befinner sig i gardiner och ovanpå bokhyllor... Välj inte långhår om ni inte är beredda att bada och borsta.

Raser med "mindre" honor är: Abyssinier, somali, cornish rex, devon rex, korat, russian blue m.fl. Vissa birmahonor blir inte heller så stora om man föredrar semilånghår. Generellt avlar man inte mot mindre individer, eftersom en "medelstor" katt är den som är lättast att hålla i bra skick under avel. En mycket liten hona får lättare problem med dräktighet och digivning.

okej tack..ska tänka på allt som du skrivit.. vi ska inte skaffa katt förän om några månader men vill kolla upp innan..

Ofta får man vänta ett tag (och spara pengar...) innan man får tag på den raskatten man vill ha. Ungarna är inte sällan bokade redan när de är 6-8 veckor, och då är det ju minst en månad kvar innan de får flytta. Men en katt ska man ju ha i 15-20 år, så det är viktigt att man funderar igenom vad man vill ha, så att både katt och ägare kan bli nöjda.

Tycker du resonerar bra. Ni har inte brått, så ni kan åka runt/ringa runt till uppfödare och prata med dom. Hittar ni rätt så kan man ju vänta tills denna får en kull och då kanske redan stå i kö på en unge ur den. Träffa föräldrarna (iaf mamman) och se vad ni tycker om henne osv.

Min första britts uppfödare har jag ingen vidare kontakt med tyvärr, men när jag köpte min andra och även första (och hittills enda) avelshona, så köpte jag av en uppfödare som nu är min mentor. Vi pratas vid nästan varje månad, hon är mycket erfaren och jag kan fråga henne om allt. Nu köpte jag ju för avel, men det är ändå skönt att ha nån att ringa om det krisar eller om man är nyfiken. Vi delar inte alla åsikter, men hon är kanon att bolla mot.

Monika, med 2 honor som väger 5-6 kg st :crazy:

En katt ras som inte ofta är över bordshöjd och astirrar är Scottish Fold.

Eftersom den finns i 4 olika varianter så är det lätt att hitta den variant man trivs bäst med.

Den finns som korthårig och långhårig.

Med raka öron och vikta öron.

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1902130.html
Här ser du 2 långhåriga varianter, en med raka öron och en med vikta öron.

Det beror ju på...Ebba väger drygt 2.5 kg....Mojja ca 3.5 kg och 3 av hennes bebbar kommer om dom följer sin mors viktkurva också att ligga därikring, Digger däremot ligger t.o.m. lite under Ebbas viktkurva.....

Alla blir inte sådana "monster" som Junior :p

Tvärtom...han har t.o.m. fått draget CAC för att dommarens ansåg att han var FÖR stor !!!

Men det är väl samma sak med Britter, det finns väl större och mindre blodslinjer där med....

Både Scottar och Britter är ju sansade raser som gillar mycket gos....

Korater är ju också en ras som inte har så stora individer, men dom är rätt framåt och snackar massor, åtmindstånde dom jag har träffat.

Turkisk Van och Turkisk Angora däremot är två raser som både är i aktivitetsnivå med Siameser/Orientaler.
Dessutom är Vanarna rätt stora katter, dom flesta ligger omkring eller över 5 kg, Angororna något under.

Sphynxarna är ju inte så stora, och vill gärna ha det varmt ock skönt innan dom kommer loss och börjar busa....

Abbysar/Somali är väl rätt "normalstora" och mycket trevliga, finns ju både som korthår - Abby - och långhår - Somali.

Nu har jag medvetet plockat bort resten av dom stora semilånghåren....

*kl*

huskattshonorna verkar inte bli så stora. Min väger va 2.5 kg och är färdigväxt. Eller du kanske letar raskatt? Hanarna blir dock större..

jag tror pojken vill ha raskatt(killar:smirk: ) jag skulle nog oxå vilja ha en raskatt men inte måste..så länge jag tycker om katten

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama