Kattlåda med ingång uppifrån

cirkus

Trådstartare
Vilken ska man ha?

Jag har hittat två stycken på Zooplus. Den ena kostar nästan 1000 spänn mer än den andra.

Den här är den billiga
451670_petmate_katzentoilette_top_entry_hs_01_4.jpg

Detta är den dyra

35895_PLA_Modkat_Katzentoilette_weiss_HS_1_whitemodkat_3.jpg

Vi har gjort egna ;). Lådor med lock där vi bara gjort hål i locket (man kan även kapa av halva locket). Funkade helt utmärkt och bland de billigaste kattlådorna jag haft.
Nu är de utbytta mot en annan modell, men jag var väldigt nöjd när jag använde dem.

Har hört att modkat är rätt liten. Stora ragdolls/Maine coon har svårt att få plats :). Men har man inte så stora katter så är ju de snygga... Men priset är hutlöst :O

ModCat är snygga och alla jag känner som har en sådan är nöjda (även deras katter) men jag skulle köpa den billiga om jag köpte en. ModCaten är alldeles för dyr.

Vi har oxå gjort egen. En stor låda med avtagbart lock plus en vinkelslip är det enda i materialväg. Hur smidigt som helst, och billigt.

Jag tycker ModCat är jättesnygga, men alldeles för dyra och för små (för mina katter). Skulle satsat på den andra pga. priset, eller gjort en egen.

Vilken ska man ha?

Jag har hittat två stycken på Zooplus. Den ena kostar nästan 1000 spänn mer än den andra.

Den här är den billiga
451670_petmate_katzentoilette_top_entry_hs_01_4.jpg

Detta är den dyra

35895_PLA_Modkat_Katzentoilette_weiss_HS_1_whitemodkat_3.jpg

Har en vanligt låda med svängdörr nu, men funderar på en sådan med ingång uppifrån - blir det mindre sandspill av dem?

ModCat såg jag på en mässa och dömde ut pga storleken. Även om mina brittfröknar inte är enorma så ska det ju finnas bekvämt gräv- och positioneringsutrymme.

Har en vanligt låda med svängdörr nu, men funderar på en sådan med ingång uppifrån - blir det mindre sandspill av dem?

ModCat såg jag på en mässa och dömde ut pga storleken. Även om mina brittfröknar inte är enorma så ska det ju finnas bekvämt gräv- och positioneringsutrymme.

jag tror att det blir mindre spill särskilt om man ställer den i ett hörn.

Vi har nästan inget sandspill alls. ModKat är svindyr och jag vet väl inte riktigt hur jag tänkte när jag köpte den, men nöjd är jag. Haft den i runt tre år. Praktiskt att kunna byta liner (den blå påsen som är invändigt), upplever att kattlådor till slut inte går att få riktigt rena även om man byter all sand.

Enligt sonens flickvän så finns det en större modell på ModCat. 48*48*48, dessutom till extrapris på närliggande butik - jag sa till sonen att jag önskar mig en sån i julklapp. Den bör vår mäktiga kattpojke ta sig in och ur
Hittar inte den stora modellen någonstans.... :confused:

Vi har nästan inget sandspill alls. ModKat är svindyr och jag vet väl inte riktigt hur jag tänkte när jag köpte den, men nöjd är jag. Haft den i runt tre år. Praktiskt att kunna byta liner (den blå påsen som är invändigt), upplever att kattlådor till slut inte går att få riktigt rena även om man byter all sand.

Jo. Det blir ju liksom en hinna på insidan. Jag attackerade nuvarande låda med mr muscle senast den tömdes helt, och skrubbade den. Men det blir ju mkt jobb, det räcker inte att bara torka av.

Har haft dörrmatta framför den för att minska spill, men missarna bara drar sönder underdelen på mattan och sprider resterna i lägenheten. Gummit känns väl skönt för klorna eller nåt. :meh:

Jag fattar nog inte riktigt hur denna låda fungerar, är det alltså för att det inte ska följa med sand ut? Finns det någon funktion/vinning för katt också eller hur fungerar det?

Till min katt hade vi obehandlade träpellets från Lantmännen istället för sand på rekommendation från uppfödaren. Hade aldrig problem med att det blev stökigt eller att han drog med sig "grus" runt i lägenheten. Luktar gott gör det också, lite tall och trä, så det kändes mkt fräschare än vanlig sand. Inte särskilt dyrt heller, men det blir ju lite omvänt "mockande" i och med att man inte silar bort klumpar utan istället de pellets som "lösts upp". Inte heller svårt att få kattlådan ren, bara att ta lite såpa och spola av nån gång då och då.

@Lager har du testat de speciella gummimattor som finns för ändamålet?[/QUOTE]

Japp. Såna från zooplus - de grå mattorna i ren gummi. Hade två som överlevde någon månad allt som allt. Så nu köper jag dörrmattor från ö&b istället. Finns både små och stora. De blir också utsatta för sabotage och misshandel men kostar inte lika mycket att ersätta.

Sant, det kanske vore nåt ;)

@skuggi vi har ett böjt kompostgaller med en öppning i framför lådan. Kanske inte det snyggaste men funkar bra.
Smart! För kattungarna funkar ju det, men jycken är ca lika stor som kattmama, så frågan är om jag kan ha ett tillräckligt stort hål för katten utan att jycken tränger sig igenom..
Kattbajs har stor dragningskraft och han kan tänka sig att utstå en hel del för att få tag i lite :yuck::turd:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 739
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
499
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama