kattkloklippning??

M

meander

Behöver man klippa klorna på utekatter? Verkar som att allt fler gör det.

Jag har tre pälstottar som alla är utekatter. Dom kloar på allt som funns, träd, pinnar och även soffan ibland.
Vi klipper inte klorna på våra katter de är korta och fina ändå.
Är det vanligt att man klipper klorna på dom eller är det bara innekatter man behöver göra det på?

Sv: kattkloklippning??

Jag klipper inte klorna på utekatterna men gör det på innekatterna. Klipper på innekatterna för att undvika att mina möbler tar stryk samt att dom skadar varandra vid lek.

Utekatterna klöser sällan innomhus så dom får behålla sina vapen som dom behöver när dom jagar och klättrar i träd.

Jag har aldrig klippt några klor på våra utekatter, däremot klippte jag klorna på innekatten jag en gång hade.

Jag har två utekatter varav den ena är 11 år. Han har haft klippta klor två gånger i sitt liv och det var när han var yngre och jag höll på att ställa ut honom lite (då måste man klippa klorna).

Annars klipper vi de aldrig, taskigt om de behöver fäste i träd och om de blir angripen av något djur ute.

/Camilla

Ute behöver de ju sina klor, så man brukar inte klippa på utekatter. Men det kan ändå vara bra att vänja dem vid den hanteringen.

Jag tog just över en utekatt, men hon har fått vara på pensionat en månad och nu får hon vara inne hos mig 2 veckor och "bo in sig" och då har naturligtvis klorna växt sig supervassa.

Hon är helt klart ovan att bli kloklippt!

Eftersom hon också introduceras till mina två andra katter har jag varit nervös för skador. Men efter ett tips höll maken katten i nackskinnet medan jag klippte. Det gick ganska lätt och geschwint fastän misse klagade lite.

Men som sagt - det är alltid bra att vänja dem vid att man pillar med deras klor, så kan man göra det utan problem när det behövs.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur