Kattfödsel på gång!

eliis

Trådstartare
Är det något kattfolk inne så här sent?

Vår katt ska föda! Vattnet har typ gått för flera timmar sen, men ingen unge har kommit. Hon verkar må bra, går upp, lägger sig och spinner ett tag, slickar runt rumpan. Ska man vara orolig? Hur går en normal förlossning till?

Sv: Kattfödsel på gång!

Men snälla, tar man inte reda på det INNAN födsel?

Ta det lugnt, du känner din katt och har du vanligt bonnförnuft kan du också avgöra när det är dax att åka till vetten om det behövs!

Om du är osäker har agria en jour vet dygnet runt per telefon.

Katter spinner ofta när de har väldigt ont, så att hon spinner behöver inte betyda att hon mår bra tyvärr. Krystar hon? Det är jättesvårt att säga hur länge du ska vänta, det ska generellt sett inte ta särskilt lång tid från att honan börjar krysta tills att ungen är ute, max en timme skulle jag säga. Det är alltid en chansning om man ska stanna hemma eller åka in. Jag åkte in med min hona men då var det tyvärr försent (hon hade fått 5 levande ungar hemma och en död, hon hade ytterligare tre döda i magen som inte kom ut tillräckligt fort).

Jag håller tummarna att hon klämmer fram bebisarna snart. Ge henne gärna något energigivande, t.ex. äggula om hon gillar det. Ha gärna lite druvsocker i om ni har det hemma, för extra snabb energi.

/Erica

Nu är ungarna ute. Både mamma och ungar mår bra :) Tre stycken kom med jämna mellanrum i natt. Min mamma har lite vana av kattfödsel. Det var mest jag som var orolig.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV