Katter och njursten

superbusan

Trådstartare
Har sökt i trådarna och och internet men inte lyckats lista ut om det finns något annat torrfoder liknande Hills som är bra för att förebygga njursten. Och anledningen att jag frågar är att jag inte har Hills i närheten

Sv: Katter och njursten

Är det ingen som vet någon hemsida med test eller något som jämför kattmat? Har inte hittat något själv

Vilken typ av stenar gäller det? Det finns flera stenförebyggande foder på marknaden, både Royal Canin och Specific har. Annars är ju en torrfoderfri kost mer stenförebyggande om något annat om inte katten redan har specifika problem.

Jag kan inget om katter, har aldrig haft någon tidigare, men nu har vi enkattunge på 6 månader, som vi var och kastrerade, och då sa vet att det gäller att inte kastrerade kankatter blir feta för då får dom ofta problem med njurarna. En massa katter kom in med div njurproblem men alla var feta, så bara de höll vikten var det inga större problem. Jag har gett honom Friskis och han har varit jättefin i hullet, pälsen och torr fin avföring, men har nu läst en massa kritik mot Friskis, så jag vet inte vad jag ska tro.

Njurstensfoder är för katter som redan är sjuka. För att hålla katten frisk överlag krävs helt enkelt ett vanligt, sunt foder.

Jag rekommenderar inte en kost på bara torrfoder. Alla torrfoder innehåller mer kolhydrater än vad som är bra för katten (och kolhydrater gör katter feta!). Vill du fodra enkelt och ganska billigt är det lättaste att ge burkmat med högt köttinnehåll (tex mjau). Ger du till största delen burkmat går det bra med ett billigare torrfoder (mjau ska vara helt ok där också) som komplement. Blir katten överviktig är det främst torrfodret som ska bort, och kom ihåg att katter behöver aktiveras!

Feta blir katter av understimulans och felutfodring (och en uttråkad katt äter dessutom mer), inte främst av kastrering.

Alla veterinärer håller inte med, men ytterst få har mer än baskunskaper i näringslära för katter så...

kl

Menar du verkligen njursten eller menar du urinsten?
Nästan alla Royal Canins veterinärfoder är urinstensförebyggande... njursten tror jag är väldigt ovanligt på katt. För att RC ska vara förebyggande ska det stå "S/O index" på påsen. står för struvite/oxalat. Det är möjligt att rc's djuraffärsfoder har s/o index också, det har jag inte koll på...

Nä, jag uttrycker mig slarvigt vilket man inte borde göra på internet...
Njurproblem och urinstenar som samlingsproblem undviker man bättre med en balanserad kost, det fins ju en orsak till att både övervikt och urinvägsprobelm behöver behandlas och då är det ju bättre att undvika orsakerna än att försöka stoppa symptomen.

Det var nog urinsten jag menade! Katten springer ute större delen av dagarna, går tom med oss på promenader med hunden, så motion får han.

Förresten vet sa till mig att det var bra att han åt torrfoder för att förebygga tandsten på tänderna. Han dricker väldigt mycket vatten så än så länge får han i sig mängder av vätska.

köp mjau istället för friskies, kostar ungefär det samma men mkt bättre foder!

min kastrerade innekatt äter mjau burkmat (dom i kartonger) och ibland annan burkmat. dom som går ute äter mjau torrfoder men fångar mkt möss och fåglar så dom får färskt kött också. :p

har även gett nutro, hills och rc men ingen av dom verkar gilla dessa foder särskilt mkt..

hugger sista knappen, men riktar mig till TS:

Har katten urinsten eller har haft det eller vill du bara förebygga?Hur gammal är katten, hull, övrig hälsa?

Katten är nykastrerad och dtygt ett halvår. Han är jättefin, blank, pgg, fin bajs. Det var veterinären som sa att jag skulle ge honom Hills istället för Friskis för att han skulle hålla vikten och förebygga urinstenar och njursten. Det är alltså helt i förebyggande syfte. Jag trodde ju i min enfald att Friskis var ett bra foder! Jag har lite långt till vet och Hills. Det är därför jag undrar om det finns andra bra foder, som saluförs i vanliga affärer.

Mjau fick han som kattunge. Jag tyckte att han var lite tunn och bytte till Friskis. Han la på sig av Friskis så jag trodde att Friskis var ett bättre foder. Har som sagt ingen erfarenhet av katter. Vad är det i Mjau som är bättre än Friskis?

det är mer kött i det, friskies är mest spannmål och det ska inte katter äta...

alla mina får som sagt mjau nu, och dom är mer tjocka än tunna... :p

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Asko
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst