Katter i löplina?

N

nässla

Djuren och vi flyttar till hus i höst, och tanken är väl att bygga klart altanen och kattsäkra den så snabbt det går. Men det blir troligtvis inte i år. Men när man har gräsmatta så vill man ju gärna låta kattpojkarna vara ute och mysa på den, så tanken är väl att vänja dem vid att vara ute i löplina (under översikt förstås).
Kan tyvärr inte hålla i bägge två i koppel då gamlingen mest strosar omkring medan lillkillen vill rejsa = intrasslad männsika i mitten.
Kan tänka mig att man kan låta den äldre vara i löplina och så får man gå med lillen.
Men, till frågan, hur ska man sätta fast dem? Ett eller två snören á la tvättlina? Eller ska man ha en tjuderkrok som till hundar, nära backen alltså?
Katterna är vana att gå i flexikoppel och vi lär väl använda dem på löplina också.

Sv: Katter i löplina?

Personligen tycker jag löplinor är lite läskiga för det går så fort om det händer nåt. Men OM jag skulle ha löplina skulle jag spänna upp en hög lina och sen kroka fast en kort i den uppspännda och den korta är då så kort så katten kan lägga sig ner med sin lina men inte trassla in sig i den..

Jag skulle aldrig våga ha katterna i löplina.
Tänk om (när) de hoppar efter en fjäril, får linan runt halsen och... :crazy:

Fast med flexikoppel är ju kopplet sträckt hela tiden, så det finns inget att trassla in sig i.

Jag har mest varit inne på att spänna upp en lina tvärs över gården och trä upp flexit på den. Då skulle "gamlingen" kunna lulla runt där, så kan man hålla i den yngre. Den äldre katten är inte så mycket till jägare, utan tycker mest om att titta på fåglar och lukta på gräset... Vilket gör det omöjligt att hålla i båda två samtidigt då den yngre vill springa och klättra och hoppa och jaga och...
Ta ut dem en och en funkar tyvärr inget vidare, utan man måste nästan kunna låta båda två vara ute samtidigt.
Alternativet är ju att ha "gamling" lös när han börjar känna sig hemma, han skulle aldrig vika av från lillebror.

Vi har vår katt i ett flaggsnöre med ett "resårsnöre" (ett sådant där som man kan sätta fast packning på pakethållaren på cykeln med) i ena änden, fäst en en tjuderkrok som man borrar ner i gräsmattan. Resåren gör att det blir lite fjädring om han skulle göra en rusning, men han har lärt sig hur långt han kan gå i linan så det händer ytterst sällan nu. Se bara till att linan inte har en längd som gör att katten kan hoppa upp i ett träd eller liknande och hoppa ner på andra sidan grenen och bli hängande i luften...

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 494
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
4 031
Senast: ponilover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama