katten föder hela dagen. inte för kännsliga.

K

katt05

Min katt föder idag för första gången i sitt liv, hon är 2 år. I morse hängde en "vatten-blod" boll ur baken. Sedan kom den ut och efter det kom några tassar som hängde ut. Efter flera timmar då hälften av kattungen hängde ut, den var kall så då plockade jag ut den. Den var död. Även en "leverartig" grej kom ut, moderkaka?. Nu hänger en till "vatten-blod" boll ur baken. Kommer det en till kattunge nu?

Kan någon berätta. Är detta normalt?
Jag vet ingenting. Borde jag göra något? Jag har hört att man skall lämna katten ifred.

Sv: katten föder hela dagen. inte för kännsliga.

Den leverliknande saken var moderkakan. Se till att det kommer ut lika många moderkakor som kattungar! Om inte alla moderkakor kommer ut kan katten åka på en infektion så då får du ringa till veterinären.

Det låter som att det är en till kattunge som är på väg. Om honkatten verkar klara av det hela själv behöver du inte göra något. Hon ska avnavla kattungarna och tvätta av dem i ansiktet, gör hon inte det måste du göra det.

Avnavla gör man antingen genom att knyta ett snöre runt navelstängen 1½-2 cm ut från kattungen. Har man ingen tråd nära till hands kan det räcka med att klämma ihop navelsträngen med två fingrar och sedan kapa navelsträngen, sedan fortsätter man klämma åt 30 sekunder eller något. Man vill stänga av blodflödet via navelsträngen så att kattungen inte infekteras med något.

har fortfarande en katt påväg ut

Hur länge tar det för en katt att föda? Hon har hållit på sedan i går morse. Hon är blodig där bak. :(:confused:

Sv: har fortfarande en katt påväg ut

Hur länge tar det för en katt att föda? Hon har hållit på sedan i går morse. Hon är blodig där bak. :(:confused:
Håller hon fortfarande på så är det enligt min amatörmässiga åsikt för länge.
Jag har haft kattfödslar som tagit tid och varit lite jobbiga för katten men aldrig längre än ca 10-12 tim efter första blåsan tittat ut.
Däremot om en kattunge ligger fel så kan den stoppa de andra, i sin tur kan även värkarna hos katten då upphöra.
Amatörmässig åsikt igen: Ring omedelbart en veterinär och iallafall fråga vad den tycker.

De kan hålla på ett helt dygn, men oftast inte. Hur ser hon ut att må? Är hon lugn? Har hon krystvärkar? Kommer det några kattungar?

Det är alltid bättre att ringa veterinären en gång för mycket än en gång för lite.

Att det är lite blodigt är normalt, det kan dock vara svårt att avgöra vad som är mycket och lite blod när man aldrig varit med om en kattförlossning tidigare. Blodmängden tenderar dock att alltid verka vara mer än vad den egentligen är.

ringt veterinären,

fick en nummer till de som opererar, men de har bara telefonsvarare. Nu viftar hon snabba rörelser med svansen. Är hon döende? Hon äter inte eller dricker. Har förökt mata henne, men hon slickar inte i sig någonting. :cry:

hon spinner

ibland, hur kan det vara möjligt? Hon måste ju ha jätte ont. Hon har en kattunge i magen (en iaf) de har vi sett. Men den vill inte komma ut. Så det är en operation som skall göras. Men ingen svarar :mad:

Här får du snabbt hjälp:

Telefonveterinären hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

Sv: hon spinner

ibland, hur kan det vara möjligt? Hon måste ju ha jätte ont. Hon har en kattunge i magen (en iaf) de har vi sett. Men den vill inte komma ut. Så det är en operation som skall göras. Men ingen svarar :mad:

Det är bara att åka in akut om ingen svarar och du tror att kejsarsnitt är aktuellt.

Här får du snabbt hjälp:

Telefonveterinären hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

KL en dum fråga bara,:angel: gäller detta nummar till alla djur? Alltså om man har frågor om kanin, hund osv.:crazy:

Katt05: Hur går det? lider med dig...:(

Djurens sjukvårdsupplysning kallas det, tror det gäller alla slags tamdjur.

Till TS:

Hoppas du redan har ringt och är påväg in!

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning hos telefonveterinären.

Du måste hjälpa din katt, hon har haft värkar alldeles för länge nu.

Håller tummarna allt går bra.

sorg

fick inte tag i dem som opererar i går kväll och i natt dog hon :cry:

Sv: sorg

Du skrev att hon började föda morgonen den 3/11 och på kvällen så misstänkte du att något var fel eftersom du skrev här (kanske skulle misstänkt något innan, eller åtminstonde hört med någon som kan katter vad som är normalt) och nu över två dygn senare är hon död?? Hur f*n kan man inte lyckas få tag på en veterinär på över 48 timmar!? Det finns dom som har jour! och svarar ingen så tar man katten och åker in! Usch, va arg jag blir när jag läser sånt här...

Väldigt tråkigt att katten dog, men varför i hela fridens namn tog du inte bara katten och åkte till närmsta jourveterinär?

Någon måste väl varit ansvarig för kattstackarn.
Bara telefonsvarare är en vanlig ursäkt från folk som inte har tålamod att lyssna på vad telefonsvararen säger, många djur har dött pga detta.
PL

veterinären

där vi bor kunde inte hjälpa oss. Vi bor inte någon storstad eller stad, tänkt på det. Här finns inte lika stor hjälp att få. Vi gjorde allt vi kunde.

Sv: veterinären

Vad sa dom på telefonsvararen fick du ingen hänvisning eller möjlighet att lämna meddelande?
På två dar hinner man annars åka över hela landet.
PL

jourveterinär

skulle behöva finnas överallt. Och veterinärer som kan operera och så skulle man inte behöva åka flera mil till närmaste.

Liknande trådar

Relationer Min pappa fyller snart 76, och vi ses tyvärr sällan, ca 1-2 ggr om året, senast var vid jul. Vi pratar dock i telefonen iallafall minst...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 802
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar