Katten eller hästen – vem ska få hjälp?

Sv: Katten eller hästen – vem ska få hjälp?

Dessa katt-tanter! :mad:

Är skillnad på katt som klättrat upp i ett träd och en häst som fastnat med hoven!

(SMP)
Gör räddningstjänsten skillnad på djur i behov av hjälp?
Ja.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/katten-eller-hasten-vem-ska-fa-hjalp(490895).gm

Kan väl avsläja att det var min häst som fastnade och smp hann inte fram innan han kom loss trots att detta hände mitt i Växjö. Så snabb var räddningstjänsten från det dom larmades till att hästen hade blivit drogad och var lossklippt. Vi hade tur med att veterinären kom samtidigt som räddningstjänsten. Hästen mår bra och troligen så har han inte fått någon större skada än rejäla vrickningar i knäleden och karleden.

Min tacksamhet är mycket stor till alla de personer som hjälpte till vid olyckan och gjorde det möjligt att ta loss han så smidigt och till så liten skada som det nu blev. Jag vill verkligen ge alla dessa människor dagens ros.

MVH Ann:love:

Ja, det är klart att det är milsvid skillnad på en katt i träd och en häst som fastnat, men det är inte djursorten som avgör huruvida det är räddningstjänst eller inte utan just de fyra kriterierna i lagen om skydd mot olyckor (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.htm)
1 kap 2§. "Staten eller en kommun skall ansvara för en räddningsinsats endast om detta är motiverat med hänsyn till behovet av ett snabbt ingripande, det hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen och omständigheterna i övrigt"

Vi har en organisation för att hantera räddningstjänst och om de hade åkt ut på allt (bara för att kreti och pleti tycker det) så skulle det inte finnas resurser för att klara av de verkliga räddningsinsatserna.

Kan väl avsläja att det var min häst som fastnade och smp hann inte fram innan han kom loss trots att detta hände mitt i Växjö. Så snabb var räddningstjänsten från det dom larmades till att hästen hade blivit drogad och var lossklippt. Vi hade tur med att veterinären kom samtidigt som räddningstjänsten. Hästen mår bra och troligen så har han inte fått någon större skada än rejäla vrickningar i knäleden och karleden.

Min tacksamhet är mycket stor till alla de personer som hjälpte till vid olyckan och gjorde det möjligt att ta loss han så smidigt och till så liten skada som det nu blev. Jag vill verkligen ge alla dessa människor dagens ros.

MVH Ann:love:

Vad skönt att höra att det gick så bra.:D De kan annars sluta riktigt illa, såna olyckor.:eek:

Dessa katt-tanter! :mad:

Är skillnad på katt som klättrat upp i ett träd och en häst som fastnat med hoven!

Men om en katt sitter i ett träd som lutar över vattnet i detta fall drunknar troligen katten om den råkar falla ned.

Men om en katt sitter i ett träd som lutar över vattnet i detta fall drunknar troligen katten om den råkar falla ned.
ja, av 100 katter som sitter i träd så faller ju 99 st ner, alla vet ju att katter är ett djur med enormt taskig balans.. :smirk:

av 100 hästar som fastnar och inte kan ta sig loss så skadas de flesta faktiskt om det får sitta kvar eller att man väntar ut dem tills de får panik..

He he...du är skön BB...o katter värdelösa på att simma också
...he he...nä vad taskig jag är mot Heulven...förlåt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Morgan Wass på Räddningstjänsten Östra Götaland förklarar vilka djur som kan få deras hjälp. Och varför.
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama