Katten byter färg?

cili

Trådstartare
Hon föddes som en silvertigré med vita tecken, och höll sig till den färgen tills hon var nästan ett år gammal.
Då dök det upp två brunaktiga områden.
Ett på insidan av ena bakbenet (får ursäkta för den dåliga bildkvaliteten, men ni ser i alla fall att färgen avviker i en "krämbrun" nyans)
080817004.jpg

och i ansiktet
080821001.jpg

Suddig närbild: http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/kamikaTze/boll/080817003.jpg

När hon var liten såg det ut såhär:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/kamikaTze/boll/misslar066.jpg

Hur kommer det sig att det dök upp (tydligt) först efter 10 månader?
Och vad heter hennes färg nu?

Sv: Katten byter färg?

Jag ser inte bilderna så bra pga en usel bildskärm, men silverkatter har ofta något som kallas rufism (="rödaktighet"). Det är inte genetiskt röd färg, utan varmton i silvret. Det ser ofta smutsigt ut, och sitter typiskt i ansiktet och på benet. Rufism är inte kopplat till övrigt färganlag, så den genetiskt röd eller brun katt med mycket rufism får en varm och fyllig färg, på en silverkatt är det ju inte lika positivt...

Ah!
Ja, det ser smutsigt ut. Och det var min första tanke när det i ansiktet började bli tydligt, men det gick inte att tvätta bort ;)

Upptäckte idag att hon har fått ännu fler färgade områden än vad jag sett innan.
Måste varit ett dåligt parti silver hon gjordes av, så som det rostar ;)
Kan bli spännande att se hur hon ser ut när hon är färdigfärgad

Upptäckte idag att hon har fått ännu fler färgade områden än vad jag sett innan.
Måste varit ett dåligt parti silver hon gjordes av, så som det rostar ;)
Kan bli spännande att se hur hon ser ut när hon är färdigfärgad

:rofl::rofl:
Jag läste färdig-ärgad.
Vad söt hon är.:laugh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag också hjälp med frisyrtips. Har bokat tid till på tisdag, så jag har några dagar på mig att bestämma. Det enda jag är...
Svar
9
· Visningar
3 910
Senast: lisa412
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·
Hemmet Kan man göra gulnad plast vit igen på något sätt? Vi har nämligen ett gulnat rör under handfatet i vår lägenhet, och det skulle se så...
Svar
3
· Visningar
2 732
Senast: Villasukka
·
Övr. Katt En ilsken vasstand? kanske en tiger med kromosomfel? eller bara en Carmen?
Svar
5
· Visningar
1 118
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025