Katten är ledsen

K

Kat

Vännens katt är deprimerad.

Pga. flytt kan den inte längre vara utomhus. Idag har den protesterat genom att kissa och bajsa i sängen.

Kan ni hjälpa mig med förslag på att muntra upp och aktivera en fd. utekatt?

Stort mushjul i kattstorlek?
Guppys i badkaret?
Kanariefåglar i taklampan?

Sv: Katten är ledsen

Promenader i sele och koppel om ingen balkong finns att näta in.

Kan vara svårt att lära om katter när dom väl fått smak på utelivet, hoppas det går.

Det är inte lätt, nästan omöjligt att "göra om" en utekatt till innekatt:(
Särskilt om den har varit ute sen den var liten.

Vår ena demonstrerade genom att kissa och bajsa innan för dörren varje dag:eek:

Var helt hopplös, stack ut så snart någon öppnade dörren osv...

Det blev ohållbart så en dag när hon stack så fick hon vara ute en stund, hon kom glatt tillbaka efter ett tag, men dagen efter blev hon påkörd och dog direkt:cry:

Är så glad att hon hade halsband på sig med tel.nr hem så att vi fick veta och kunde begrava henne.

Vår andra katt vi hade då gick det bättre med, han avskydde alla människor utom mig så han ville inte gå ut när han inte kunde gå rakt ut utan först gå igenom trappuppgången.

Men han blev djupt deprimerad när den andra katten dog:cry: så vi skaffade en annan katt, då blev det bättre:)

Att gå i sele var inte möjligt för någon av katterna, de bara lade sig ner och rev och klöste på selen:crazy: ändå hade hon som dog alltid haft sele när hon var liten, hon älskade att åka bil, tåg och buss:D

Så det enda tips jag har till din vän är att skaffa en katt till;)

Att skaffa en katt till är dock inte nån garanti för att det funkar, jag testade med min Fia och det hjälpte inte ett jota.

Promenader i sele och koppel om ingen balkong finns att näta in.

Kan vara svårt att lära om katter när dom väl fått smak på utelivet, hoppas det går.

Nätad balkong får den om några dagar, men det är tveksamt om det hjälper. Den vill gärna gå längre.
Koppel fungerar visst inte på den här snubben.

Den fick en liten kompis för några veckor sedan (också en förändring som kan ha bidragit till det dåliga måendet). De trivs bra ihop, men...

Hur mycket är ägarna beredda att göra? Låter nästan lite som om de har bestämt sig i förväg föra att utekatt är lycklig katt och innekatt är deprimerad.
Sånt där tar tid och man måste ha tålamod. Samma sak med selvänjning, det funkar inte första gången, katten måste vänja sig. Börja med att låta katten ha bara selen på sig inne när den går fritt så den vänjer sig vid selen, sen kan man koppla.

Men som sagt, allt tar tid, har katten nyss flyttat är det inte säkert att det bara är innevistelsen som gör den stressad, det kan vara flytten i sig, den har inget revir än. Ge katten tid innan det ändras mer.

Jag har själv sett förändringen. En glad och busig katt med mycket gos i sig, som blivit avståndstagande, går och skriker och dessutom protesterar genom att kissa och bajsa i sängen.
Jag hoppas verkligen det blir bätter, för det är så synd om honom.

Men hur länge sen var det den flyttade? Jag menar att det tar tid för katten att vänja sig och den kanske tom kan stormtrivas utan någon större förbättring av stimulering.

Ganska nyligen. Den andra kissen har tagit det bra.

Har haft liknande problem. Då grannarna inte gillade att han var och bajsade där ungarna skulle leka och de andra grannarna inte gillade att han var i rabatterna fick vi börja ha honom i sele och löpband. Detta gjorde honom så olycklig och det slutade med att vi gav bort honom till några där han kunde vara ute. Det var nog det enda rätta...

mina pissar protesterade när ja flyttade från lägenhet till hus dom bajsade under badkaret å på badrumsmattan :crazy: men efter ett tag slutade dom me de å nu trivs dom väldigt bra :D men risken när man stänger in en katt som e van å ha varit ute e ju att den rymmer eller hoppar från balkongen :cry: ja hoppas de löser sig för din kompis å att hon kanske sätter upp lite klätterställningar å så å kanske guppy i badkaret :rofl:

Svårt det där.
Jag hade en honkatt som vi hade när vi bodde i hus på landet men sen flyttade vi till lght i stan på andra våningen.
Hon accepterade aldrig detta och så fort det var en liten springa öppet nånstans så var hon där genast och satt och skrek helt ohjälpligt.
Hon fick flytta till ett ställe med stall sen precis som hon var van vid..
Det funkade inte för hennes del som innekatt helt enkelt..

Hoppas det löser sig för din bekanting! :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 876
Senast: Stereo
·
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama