Kattallergi

Z

zitell

Har precis fått veta att jag är allergisk mot mina två katter :cry:. Är det någon som har katt fast du är allergisk? Har du några tips? Blir det tex bättre om du schamponerar katten lite då och då? Eller kör du med allergitabletter?

Sv: Kattallergi

Jag har katt och är allergisk. :angel: Antar att det beror på HUR pass allergisk man är och vilken sorts reaktion man får. Jag reagerar mest när kattskrället fäller och hårar ner hela huset. Blir inte bättre av att det är en väldigt gosig katt som gärna vill upp och stångas i huvudet också. Annars klarar jag mig rätt bra. Tar inga allergimediciner regelbundet, mer än på sommaren och då är det för pollen i första hand. Man får försöka låta bli att köra ner näsan i kattpälsen för ofta bara. :p Schamponera katten har jag aldrig gjort, men brukar kamma för att få bort löspäls.

Min allergi visar sig mest genom täppt/snuvig näsa och nysningar. Har man större problem, som tex sätter sig på luftrören, så hade jag nog övervägt att hitta ett nytt hem åt katten.

Jag har 2 katter och är allergisk:cry:
Det går hyfsat bra om man vädrar under dagarna och inte låter dem vara i ansiktet, men det är svårt;)
Mina symptom är bla: Täppt näsa, snorig, nysningar, astma( har jag sen innan) och huvudvärk.

Jag och sambon har bestämt oss för att ge bort dom.

Jag är allergisk. Raskatter går mycket bättre. Jag har även slutat att ha dom i sängen och i soffan där jag sitter mycket.

Vi har 2 st katter trots att min sambo har allergi. Han lider inte av nån jätteallergi, men på en skala från 1-5 har han kanske 2. Han går dock på Clarityn i stort sett varje dag för att det inte ska börja klia i nästan, *stackarn* Men vad gör man inte för sina lurviga "barn" ;)
Men vi har t ex aldrig de inne i vårt sovrum, det är tydligen det sämsta man kan göra vid allergi.

Det man ska tänka på är väl att försöka ha sovrummet kattfritt. Bada katten ofta kan hjälpa och sen bör man inte dammsuga så ofta och när man gjort det gärna hålla sig borta från lägenheten några timmar (dammsugning virvlar upp alla allergener i luften).

Becca! Jag har en fråga. Har precis fått hem världens gulligaste katt men känner av lite allergi i form av att det kliar lite i näsan och så nyser jag ibland. Har dock provat Clarityn och då känner jag inte av den. Står ju på paketen att man bara ska äta tabletterna 3 månader men din Sambo gör det hela tiden eller? Känner inte att jag måste ta tabletterna varjed ag men kanske några dagar i veckan, är det ok att behålla katten då? Annara får vi lämna tillbaka den, det vore tråkig=/

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama