Katt som attackerar mig!

N

nikolina

Jag har en snart 2 årig hankatt som hittades ute och övergiven av sin mamma när han var 6 veckor. Jag tog hand om honom när han hade blivit 12 veckor.

Han har redan sen första stund varit supersocial och världens gosigaste mot mig och alla han träffar samtidigt som han är väldigt "mammig" mot bara mig. Han följer varje steg jag tar och snuttar och trampar på mig så fort han får en chans.
Jag förstår att detta beteende kommer från att han blev frånskild från sin mamma så tidigt men nu till problemet:

Han har sedan en tid fått fler och fler utspel mot mig då han helt plötsligt flyger på och attackerar mig. Jag har rivmärken och sår över hela mig och han är helt oberäknelig.
På sommaren hade min mamma honom ute på landet och han visade inga som helst tendenser till ett sånt beteende mot henne, likaså gör han inte det mot min sambo som flyttade in efter honom.
I början visade han svartsjuka mot min sambo men det tycks ha gått över.
Är det så att han ser mig som sin mamma som han både snuttar och trampar (nästan frenetiskt numera) på och även ibland dödsattackerar mig helt oprovocerat? Är det någon slags hat-kärlek eller vad är det han vill säga? Ber han om uppmärksamhet, respekterar han inte mig?

Och vad kan jag göra så att han slutar? Jag tar alltid fram vattensprutan och bara åsynen av den så flyr han fältet men ändå försöker han attackera flera gånger per dag. Jag vill att han ska sluta ens försöka och vara den underbara, gosiga och trevliga katt han är annars och mot alla andra.

Snälla kom med råd och tankar!

Sv: Katt som attackerar mig!

Har du honom som innekatt? Bor han själv?

Min huskatt var sån, hon började iofs redan vid 6 månaders ålder, men ändå. Överskottsenergi till massor. Hon fick en kompis och blev mycket bättre.

Eftersom han blir bättre av att få vara ute, så gör han troligen inte av med tillräckligt med energi när han är inne. Katter leker ofta rätt hårdhänt och med attacker mot varandra, men det behövs ofta en annan kisse för att dom ska få utlopp för sin energi. Så jag rekomenderar det.

Jag tror starkt på en kompis, han har för mycket energi. Funkar väldigt bra om man hittar en katten trivs med, det brukar gå bra efter att de fått fräsa lite på varandra.

Ja han är inne när han bor hos mig...

Tror nog också att det kan handla om överskottsenergi, men jag försöker aktivera honom så gott jag kan här hemma, med leksaker och leka "kull".
Att skaffa en kattkompis är dock inte aktuellt, tyvärr... så den lösningen får jag bortse ifrån.

Har ni några andra tips?

Jag tror inte du räcker till. Mina brottas, jagar varandra, bits, sparkas och kör nacksving. Dom är på samma nivå. Jag tror inte kisse skulle bli så glad om jag började göra nacksving på henne ;)

Att spruta vatten på honom ger knappast nått, är man rastlös så behöver man få göra sig av med energin. Inte bli bestraffad.

Du har nog rätt, det bästa vore att skaffa en kompis till honom, men som sagt kan jag tyvärr inte göra det.

Alltså jag sprutar ju inte vatten på honom när han bara vill leka, jag gör det när han helt oprovocerat hoppar på mitt huvud och river och biter sig fast och inte ger sig. Det tycker inte jag är ett okej beteende och bara av att visa vattensprutan springer han bort.

Fast man måste ju också se grunden till problemet. Mina gör så på varandra, helt plötsligt kan den ena hoppa på den andra och så är leken i full gång. Ofta har dom ju sagt till innan, men på deras språk som vi kanske inte alltid förstås.

Så han kanske inte gör det för att vara dum, utan att det är hans sätt att leka?

En nyfiken fråga, varför kan du inte skaffa en till?

Okej du menar så... har inte tänkt på det sättet för när han attackerar vissa gånger verkar han så himla arg och inte speciellt lekfull. Det är en grej när han hoppar på fötterna och börjar bitas men när han tydligt visar med hela kroppen (öronen bakåt och burrar upp sig) och sedan går till attack, mot mitt ansikte och biter allt vad han har, verkar det mer som att han är rabbiat än lekfull.

Jag kan inte skaffa katt för att jag har en sambo som absolut inte vill och som jag måste ta hänsyn till. Skulle jag varit själv skulle jag kunna tänka mig en till, för kattens skull. Men nu ahr jag två killar här hemma som jag måste ta hänsyn till.

Jag har verkligen haft samma problem som du.

Skaffade en liten honkatt på runt 4 månader och efter 1,5 vecka så började hon attackera mig på exakt det sättet du beskriver. Såg så himla arg ut och det påminde inte smack om sättet vi brukade leka på. Hon anföll mig, men inte min sambo och det var mig hon annars var gosigast mot. Men hon var gosig mot alla som mötte henne. Förstod inte alls vad som var fel och så skaffade vi oss en till katt några dagar efter att hon började med sina attacker och nu gör hon inte alls så längre.

Jag vet inte om det beror på att hon är för upptagen med att leka med honom (och nu när jag tänker efter så gör dem exakt så mot varandra, dvs attackerar och ser förbannade ut att jag ibland skiljer på dem för jag blir rädd) eller om hon får utlopp för sin energi, men hon har i alla fall inte attackerat mig någon gång sedan han kom hit.

Hon är inte lika mysig längre, eller hon är inte lika ofta supermysig, men hon är exakt lika mysig när man väl myser.

Jag tror hon mår bättre än innan, även om det tog henne några dagar att acceptera en ny katt.

Försök övertala sin sambo om att skaffa en till katt. Jag tror också att det skulle lösa dina problem. Berätta för honom att det faktiskt är lättare att ha två katter, enda nackdelen är att det är dubbelt så dyrt. Annars är det faktiskt bara fördelar med två katter.

Hoppas allt löser sig för dig, jag vet hur jobbigt det är. Jag blev till slut lite rädd för henne för jag visste aldrig när det kunde komma och så gav hon aldrig upp med attackerna utan gav sig fan på att anfalla mig.

Vad skönt att höra att du har haft6 samma problem med din katt... Jag börjar bli övertygad om att det som krävs är att skaffa en kompis till honom.
Men min sambo gillar inte katter och har svårt att ens acceptera Giorgos(min katt) men det är han ju så illa tvungen att göra då han var här innan min sambo kom in i bilden. Tror det är omöjligt att övertala honom för han är helt enkelt inte en kattmänniska.

Får helt enkelt acceptera att Giorgos beteende är helt normalt och försöka leka och aktivera honom extra mycket.

Tack för era råd!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 707
Senast: mackan
·
Katthälsa Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att...
Svar
13
· Visningar
5 559
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej, jag har ett litet problem... Har en kastrerad inne+hankatt på 1 år, som är väldigt energisk. Eftersom han kände sig rastlös när...
Svar
5
· Visningar
892
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.