Katt-diabetes. Symtom, behandling.

Skjøldur

Trådstartare
Jag har lagt mærke till att Såfin dricker mer æn vanligt
i vinter. Hon sover vældigt mycket också, men annars ær
hon som vanligt. Normalt hull, fin i pælsen, kelig och spinnande och får glædjefnatt ibland och busar runt!
Igår fyllde hon 15 år.

Jag læste någon annan stanns att ibland ær tørst enda symptomet. Har någon hær erfarenhet av katt-dia?
Kan det behandlas med tabletter som stimulerar bukspotts-kørteln i lindriga fall, precis som hos mænniskor?
I vilket fall ska jag snart ta en tur till vet.

Sv: Katt-diabetes. Symtom, behandling.

Jag vet en katt som var diabetiker. Denne fick ägaren ge insulinsprutor dagligen. Men det är allt jag vet.

Jag tror det är större risk att det är njurarna som börjar lägga av. Det är ganska vanligt på äldre katter och just ökad törst är ett klassiskt tecken, även avmagring. Båda sakerna är symptom på diabetes också så veterinären är såklart den enda som kan avgöra.

Diabetes mellitus behandlar man hos katt med lågkolhydratfoder och insulin när det behövs. Många diabeteskatter behöver inget insulin alls om de äter så gott som kolhydratfri mat (tex. MJAUs våtfoder). Insulin kan ges både i tablettform eller med spruta, det beror lite på.

Men Såfin ær fortfarande så fin...
Som jag skrev, lagom i hullet. Motionerar sjælvmant nu och då och håller musklerna i trim.
Sover mer æn førr, men det kan ju bero på åldern också, 15 år.
Det enda ær att hon dricker ganska mycket, kan gå åt 2-3 dl vatten på en dag.

De behöver inte bli "sjuka" för att ha utvecklat diabetes. De kanske inte har så kraftiga underskott på insulin, utan reglerar det rätt bra själva. Casper fyller 14 år i år, och man märker att han blir tröttare av ålder. Men drickandet var inte normalt, flera dl om dagen är inte riktigt normalt. Hur ser det ut i lådan? Kissar hon stora pölar?
En hälsokoll med blodstatus är inte fel, oavsett om de visar sjukdomssymptom eller inte. Bättre att upptäcka en ev diabetes nu, än när de redan börjat bli dåliga.

Är du osäker o orolig för din katt ska du kontakta en veterinär i vilket fall, oavsett vilka symptom katten har.

Men Såfin ær fortfarande så fin...
Som jag skrev, lagom i hullet. Motionerar sjælvmant nu och då och håller musklerna i trim.
Sover mer æn førr, men det kan ju bero på åldern också, 15 år.
Det enda ær att hon dricker ganska mycket, kan gå åt 2-3 dl vatten på en dag.

Vad äter hon? Äter hon bara torrfoder är 2-3 dl vatten/dag ganska lagom.

Ganska varierad kost...

Orijens torrfoder, før det innehåller mest køtt av alla sorter.
Mjau i gelé, max en dl om dag før ger jag mer trøttnar hon
på det. Lite yoghurt då jag æter det.
Vill gærna ha skalen om jag kokar potatis, antagligen før
att dom ær salta. (Men jag æter bara kokt potatis ca 1ggr/v
Kokt fisk ca 1 ggr veckan. Smakar på min mat ibland.
Går ut och in som hon har lust, har kattlucka. Jagar alla
slags gnagare och slukar dom, men tar sællan fågel.
(Men nu ær det snø och inte bæsta jakttiden.)
Hon har en nødlåda men kissar i regel ute så jag har ingen
koll alls på mængden urin.

vanligare att det är njurarna som börjar lägga av, men kolla upp katten hos vet.

2 dl vatten låter iaf ganska normalt för den typen av kost, men det kan helt klart vara smart att kolla upp henne om inte annat så bara för att hon är en gammal katt.

Ökad törst hos en lite äldre katt kan ha många förklaringar. Diabetes är förstås en tänkbar anledning, liksom en begynnande njurswikt eller lewerswikt. Äwen öwerproduktion aw sköldkörtelhormon ger som ett symptom ökad törst och man kan äwen tänka sig en subklinisk urinwägsinfektion.

2-3 dl låter inte så mycket, men du ser ju ändå en ökad wattenåtgång - det är tillräckligt för att kolla upp kissen. Bäst är att ta både ett blodprow och ett urinprow - hör wad din weterinär säger. Kolla det så snart som möjligt - de flesta aw de uppräknade åkommorna går inte att bota, men wäl fördröja förloppet aw mha framförallt en korrekt utfodring. Din katt äter inte optimalt för en åldrande indiwid med ew organswikt.

Liknande trådar

Katthälsa Såfin har nyss fyllt nitton år och ær kanske att jæmføra med en mænsklig nittoåring. Hon har har hypertyreose, =høg førbrænning, och...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama