Kastrering....

Dilli_Blue

Trådstartare
Japp, igår kastrerades våra två hingstar, ståendes här hemma. Av en veterinär som min svärmor litar på och som hon alltid ha anlitat. Min häst fick en alergisk reaktion på de lugnande som han fick i blodet, jag trode han skulle trilla ihop o dö på direkten, men veterinären tog genast fram de där man lyssnar på hjärtat med o sa att det var ingen fara... Vi kastrerade de utomhus o när vi va klar med en sa han vi skulle släppa ut den i hagen igen, så vi gjorde det.. Han sa att han oxå fick äta hö o gräs o att de inte var några problem, min häst stog ca 25-30 min sen gick han fram o började äta hö.. Likadant med den andra, när han var klar så ut med han i hagen o han stog oxå ca 25 min sen började han oxå äta.. Vet. sa att de hellst skulle vara ute på natten, men i o med att de e vana att få komma in på natten så beslöt vi oss att även ta in de inatt, men släppa ut de tidigt.. Ni som ha kastrerat, hur har ni gått till väga o vad har "er" vet. sagt?? Hästen inne, ej äta på flera timmar eller ut med de så fort som möjligt så de få röra på sig..???

Jag är bara nyfiken för min svärmor var lite fundersam för vad hon har hört så få de inte äta på flera timmar o stå inne.....

Så, vad ha ni vatt med om??

Sv: Kastrering....

Vi släpper ut hästarna direkt. Och äta får de göra så fort de vill. Att de kommer ut direkt beror mycket på att det finns mindre bakterier ute än inne.

Vi försöker kastrera på vår och höst och aldrig mitt i sommaren när det är som störst risk för infektioner.

När en kompis kastrerade siin hingst gav veterinären ett sederingsmedel tillsammans med ett annat och de tillsammans orsakade att hästen först fick panik (vet hade bundit ihop hans ben med kedja) och sedan trillade han ihop död.. Läskigt! Obduktionen visade att vet. gett preparat som INTE fungerade tillsammans och det orsakade hela händelsen... Vet. jobbar fortfarande som häst vet. här i stockholm och det blev inga påföljder trots anmälan!

Hade inget med själva frågan att göra men iaf. Eftersom din fick en allergisk reaktion..

Senast ändrad:

OKey, japp, de var de vet sa till oss oxå... Och vi kastrerade de nu pga att vi va på avelsvärdering med vår Welsh Cob hingst men han fick "bara" 34 poäng o därför beslöt vi oss för att ta bort kulorna o när ändå vet. va ute så kunde han ta kulorna på min hingst oxå... Vi hoppas att de inte var för sent pga av flugor o så.....

Oj, jo du anar inte hur rädd jag blev.... Jag trode han skulle falla iho död.. Men jag ska ta reda på exakt vilket/vilka preparat han gav han så jag kan tänka på det om man ska göra nåt med han i framtiden så han behöver få lugnande i blodet... Vill INTE riskera en sån reaktion igen.... uscha..

Brukar inte vara någon fara förren det är runt 15-20 grader varmt ute eller att man ser att det "vimlar" av flugor.

Den som vi har kastrerat senast var i maj månad.

Okey, det låter ju bra, men man få ju hålla koll på de.. Tack för alla svar o funderingar.

De hingstar jag har haft och kastrerat har blivit gjort när marken har torkat upp men innan flugorna har kommit.
De har kastrerats stående och gått ut i hagen direkt efteråt. Sedan har de prommenerats och jag har haft koll på infektioner.
Än är väl ingen fara för flugor.

Ti_Ti

Hej!

*Lånar tråd*

I vilken ålder brukar man kastrera?
Vilka nackdelar/fördelar om man kastrerar tidigt?
Om man kastrerar en äldre hingst?
Har det betydelse om hingsten, oavsett ålder, har betäckt ston?
Varierar det bland olika raser??
Har hört att man kan vänta några år extra tills hingsten är mer eller mindre färdigvuxen för att få hingst utseendet. För och nackdelar med det?

Mvh Lisa

vi kastrerade på djursjukhuset. eftersom han blev sövd så gick han ju inte ut direkt. var ganska länge sedan men jag tror han stod inne en dag sedan fick han gå ut. äta gjorde han nog när han kom hem.(va ett tag sedan som sagt)

Jag kastrerar aldrig före 4 års ålder. När de har blivit "vuxna" så behåller de blodbilden som om de var hingstar. Tycker att de ska vara riktigt könsmogna och ha hingstutseende innan man kastrerar.

De som kastreras för tidigt tycker jag personligen blir något konstigt mellanting mellan hingst och sto. Menlös (könlösa) liksom.

Den äldsta hingst som jag har fått kastrerad var 12 år gammal och jag gjorde det bara för att han inte lugnade ner sig när sommaren kom. "besvären" blev liksom värre och värre för vart år som gick.

Men vi fick förklaringen när han blev kastrerad. Han hade haft en inflamtion i testiklarna som förmodligenhade gjort honom steril. Men hormonerna fanns kvar. Vet förklarade hur det låg till.

Vi har kastrerat stående i många år nu, det fungerar bra. kastrerar ofta tvååringaran på hösten när de kommer hem från betet. Låter dom gå ute direkt, och så mycket som möjligt.

Hej!

Vad gör det om hingsten betäkt tidigare då? Kommer han att "klättra" på ston som valack då?

Mvh Lisa

Oftast inte, men det är lite olika vissa klättrar och vissa tittar på stona som om de inte är riktigt kloka när de vänder rumpan till.

Men det brukar gå över.

Jag kastrerade min åring för 3 veckor sedan.
Stående på klinik och dom intruktioner jag fick var.
Stå inne hela första dagen, utan mat i ca 2 timmar, sedan fick han äta fritt igen.
From dag 2 ute som vanligt. Hålla koll på såret och tempa.
Han svullnade upp, vilket nog alla gör, men det gick tbx av sig själv och han slapp feber. Mår nu prima som valack. :D

Vi kastrerade våran hingst i vintras. Han blev kastrerad stående på stallgången. Han fick stå inne i boxen den dagen han blev kastrerad och fick inte äta något förrän man såg att det lugnande medlet hade gått ur.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens