Kastrering?

arabia

Trådstartare
Ev. får jag hem en 3årig omplaceringshund nästa vecka, han är mkt trevlig o social, men familjen kan inte ha honom kvar pga ändrade arbetstider så hunden skulle få vara ensam för mkt.

Jag har sedan tidigare en tikvalp på runt 4 månader o vill inte ha några oönskade valpar, så kastrering av hanen är det bästa alternativet.
Vilken metod är det smigaste? För/nackdelar på de olika metoderna? Nån som har ett ungefärligt pris? Vet att det kan skilja prismässigt ganska mkt beroende på var man gör det, men vad har ni gett?

Tacksam på råd o synpunkter!

Sv: Kastrering?

Jag kastrerade Ivan idag, det kostade 3300, och jag vet att det är billigare hos distriktsveterinären (där kostar det typ 2500 för en liten hund).

Ja, för operation. Han var sövd, fick en tom pung och 1,5cm sytt sår.

Sambons gamle blev kemiskt kastrerad med spruta innan han blev operationskastrerad ( :D ), det gick på i runda slängar 500kr och hade omedelbar effekt på hormonrelaterad aggressivitet. Dock skulle det bara hålla i sig i 6 månader tror jag och man får ju inga fördelar med det, risken för prostataproblem kvarstår. Vi gav honom sprutan mest för att se om problemen var hormonrelaterade, och när vi hade rätt kastrerades han.

Vår lilla, 6kg kostade 2500:- Litet snitt med pungen kvar.
Den stora, 54kg kostade 3400:- större snitt där hela paketet togs bort.
Båda operationerna gick bra, inga komplikationer.

Vår lilla, 6kg kostade 2500:- Litet snitt med pungen kvar.
Den stora, 54kg kostade 3400:- större snitt där hela paketet togs bort.
Båda operationerna gick bra, inga komplikationer.

Oj jag trodde alltid att en kastration var lika med att pungen togs bort :o

Den krymper ihop o försvinner så småning om
Av ren nyfikenhet, någon som vet när så småningom är? Har hört samma sak men min jycke har fortfarande påsen kvar, om än något mindre.

Till TS: Kostade min kastrering 3.500:- inklusive vaccinering och en tratt. :D

Har bara positiva erfarenheter, allt gick strålande och hunden var redan så pass pigg att vi gick hem. Han tyckte väl visserligen sådär om tratten men vi använde den sällan eftersom allt läkte fint och han inte var särskilt intresserad av såret.

Allmänt tillägg: Alltså med pungen menas väl själva påsen som kulorna ligger i så att säga? Pungkulorna tas alltid bort på en kastrering?

Just det :-)

Viva> Tog ett år iaf innan Rubens krympte ihop helt.

Martha> Fortfarande mindre än vår. Anledningen är att infektionsrisken blir hög när man lämnar en så stor tom pung, bättre med ett lite längre snitt.
Den förklaringen fick vi av veterinären :-)

Det är väl bättre i alla fall att ta bort hela paketet i stället för att gå med en "krympande" pung i ett år eller nåt, kan jag tycka då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
5 056
Senast: hastflicka
·
H
Övr. Hund Står inför ett jättesvårt val.... det är nämligen så att för 1½ år sedan fick våran tik valpar(hon fick p-spruta som slutade verka 1...
Svar
15
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka