Kastrering av sto

Mitt förra sto hade det superbesvärligt vid brunst - kastade sig mot väggarna osv. Hon kollades för cystor - inget. Testade munkpeppar, funkade inte. Lade in plastkula - hjälpte inte. Senare visade det sig att hon hade grav KS och jag är helt övertygad om att brunsten helt enkelt gjorde väldigt ont på henne :(
Dum fråga kanske men vad är KS:o?

Vet du vad det kostar att göra det på Mälarkliniken?

Har ett sto som blivit helknäpp i år, har nu varit brunstig sedan början av april, det har medfört att hon bl a inte kan åka transport just nu, hon hänger då på högra höften så det blir sår! Drogad kan hon åka transport!
Vi har provat med medicin (Regumate) som gör att hon ska tro att hon är dräktig, hjälper inte, och enligt min veterinär så hjälper det inte att sätta in kula heller då! Hon säger att alternativet då är att kastrera genom laparaskopi (då tar man bort äggstockarna), eller vänta tills hösten kommer och hoppas att det går över då!
Mälarkliniken har bra pris 12500kr! Hörde att de tar upp mot 40000kr i Skåne!

Nu har det gått en vecka sen kastreringen:). Hon mår bra. Rek att hon ska stå i liten rasthage en månad & promeneras 2ggr/dag. Flyttar en liten hage så hon har nytt gräs varje dag som hon får gå i när det inte är mycket broms. Annars har vi turen att ha så de kan gå in i lösdrift & stängt av där så hon kan vara både ute & inne med hästkompis. Inne på natten i box. Tar ju några veckor innan hormonerna är ur kroppen men ska bli intressant & se... Hon har inte sparkat en gång i väggen men får ju också metacam som hon ska ha en dag till. Så skönt att det är gjort nu iaf:)

Har fått prata med 2st som gjort det på sina ston, supernöjda både ägare & hästar.
Pratat med kliniken nu & bokat tid för kastrering.
Det görs en kontroll dagen innan för att kolla om cystor eller liknande finns.
För er som är intresserade kan jag skriva sen & berätta.
Undrar om du kanske pratat med min vän innan då.
Det fullblodet lever och blev lugnare, men helt lugn blev hon såvitt jag vet inte. Men samtidigt har de ju en personlighet också...
Den hästen var givetvis uppkollad hur det såg ut där inne innan. Inga cystor eller annat som påverkat hittades.

Senast ändrad:
Men är det tillåtet att tävla med såna ston?
Vet att förr fick man inte ens behandla jobbig brunst med nåt alls
Vilket jag tycker är helgalet eftersom man fick kastrera hingstar av typ samma orsak

Men är det tillåtet att tävla med såna ston?
Vet att förr fick man inte ens behandla jobbig brunst med nåt alls
Vilket jag tycker är helgalet eftersom man fick kastrera hingstar av typ samma orsak
Ja det får man. Önskar att det blev som Usa, en rutinoperation. Här i Sverige är det många som inte ens vet att det går att göra. Vet flera som kommer att kastrera sina ston som har besvär efter att de fått veta om min:).

Ja det får man. Önskar att det blev som Usa, en rutinoperation. Här i Sverige är det många som inte ens vet att det går att göra. Vet flera som kommer att kastrera sina ston som har besvär efter att de fått veta om min:).
Ja, bra att det kan göras. Men jag hoppas det itne går så långt att man kastrerar alla "besvärliga" ston utan de som verkligen mår dåligt av sin brunst. Det kan ju vara annat som är fel också...

Ja, bra att det kan göras. Men jag hoppas det itne går så långt att man kastrerar alla "besvärliga" ston utan de som verkligen mår dåligt av sin brunst. Det kan ju vara annat som är fel också...
Tror inte att det går så långt för det kostar ju betydligt mer än att kastrera en hingst. Och som du säger finns det annat som kan vara fel.
Men är så glad att det går att hjälpa våra älskade hästar❤️

Du menar som med katter, hundar och handjur man kastrerar?

Det är ju bara kulturen runt det hela som är så tabu, inte ingreppet i sig. Det problemet står man ju alltid med.
Hur många hanhundar kastreras inte av fel anledning? Där kan vi väldigt ofta säga att det görs trots att det är annat som är fel.

Vid felkastrering lär ju inget hända av kastreringen och felet kvarstå. D.v.s inget problem, annat än i plånboken.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 026
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30