Kastrera tik

S

summer love

Jag står i valet att kastrera min tik som är lite över året, men väger för- och nackdelar.

Vill kastrera henne för att kunna ha med henne till stallet där det finns hanar utan att oroa sig att det blir några valpar, eller att hon måste stanna hemma när hon löper. Att kunna åka och träna/tävla när som helst under året. Man slipper även eventuell livmoderinflamation.

Det negativa som jag har hört är att en redan osäker hund blir bara mer osäker efter kastrering? Min hund är redan väldigt osäker blandat med tuff, vilket leder till att hon skäller och gör utfall mot hundar (detta handlar självklart om träning men hon har riktigt kass mentalitet) och "moppsar" upp sig mot andra hundar, speciellt tikar trots att hon är osäker.

Ge gärna synpunkter och för- och nackdelar med kastrering av tik! :)
 
Sv: Kastrera tik

Ingen av mina hundar har fått sämre mentalitet efter kastration, är hunden dessutom bara året kan mycket hända det nämsta året.

Hur många gånger har hunden löpt? Ur sjukdomsyn är det bättre att kastrera så snart som möjligt, mognadsmässigt kan hon behöva ett löp till eller två, jag vet inte om det "rättar till sig" ändå eftersom jag aldrig har kastrerat en så ung tik.

Annars kanske det vore på sin plats med mer träning för att försöka få lite ordning på hennes spöken.
 
Sv: Kastrera tik

Tänk på att det är ett stort ingrepp att kastrera tik, och att det kan bli komplikationer...min väns tiks stygn gick upp när hon kom hem och hon började akutblöda. Det var mycket läskigt men allt gick bra tillslut!
 
Sv: Kastrera tik

Har kastrerat många tikar ifs. när dom varit lite äldre(livmoder inf eller efter 2 kejsarsnittet)..men det enda som ändrats är deras päls, dom har fått dubbelt så mycket päls (långhårs hundar)
Jag tycker du gör ett rätt beslut att kastrera tiken,:bow: och jag tror att risken för att något händer under operation är väldigt liten, detta är en operation som nästen är rutin Op för dom flesta veterinärerna.
 
Sv: Kastrera tik

Jag kastrerade min tik för en månad sen och har hittills inte märkt någon skillnad på henne. Operationen gick bra och vi har inte stött på några komplikationer, och hunden har återhämtat sig snabbt.
 
Sv: Kastrera tik

Har inte heller hört att de ska bli mer osäkra.

Jag kastrerade min tjej för 3 veckor sedan och har inte märkt någon skillnad. Hon är som vanligt överallt och ingenstans så jippie för att hålla henne stilla :p. Såret läkte ihop superfint, trots att hon tuggade upp halva stygnen efter 4-5 dagar.
 
Sv: Kastrera tik

Det finns undersökningar som visar på att tikar som visar aggressivitet kan bli värre efter kastrering. Annars är jag bara positiv. Man får självklart passa vikten på många och en del kan få sämre pälskvalitet. Men de flesta tikarna mår bara bättre.
Sen är det som någon sa alltid risker med operationen, men det är som tur är ovanligt med svåra komplikationer.
 
Sv: Kastrera tik

En nackdel jag har hört om kastrerade tikar är att det kan bli urinläckage, inkontinens. Typ om hunden ligger ner så läcker den urin när den ställer sig upp. Eller hoppar in i bilen och liknande.
 
Sv: Kastrera tik

Jag kastrerade min tik i juni i förra året när hon var precis två år.

Jag pratade med flera veterinärer och alla rekommenderade kastrering.

Jag tycker faktiskt att min tik blivit surare mot andra tikar sedan hon kastrerades, men det kan lika gärna bero på att hon blivit äldre. Annars har inte märkt någon skillnad.

Det känns skönt att risken för livmoderinflammation är helt eliminerad och att risken för juvertumörer minskat. Hunden mår bättre och slipper de jobbiga perioderna med löp och skendräktighet och jag kan träna och tävla som jag vill och det är inga problem att ha henne med hanhundar på dagis eller någon annanstans.

Men visst finns det nackdelar; narkos och operation är alltid en risk, operationen är dyr och det finns en risk för inkontinens men jag vet inte hur vanligt det är.
 
Sv: Kastrera tik

Delvis kl

Jag kan svara lite för inkontinens,min tik fick det efter sin livmoder-op,och jag tycker inte det är så farligt med inkontinens,hon har nog ganska lite läckage tror jag.

Hon käkar 1 tablett Rinexin om dagen(maxdos för hennes vikt är 3),en burk med 100 tabl kostar 79.50.

Hon läcker inte en droppe,totalt tät är hon!

Lite om efter livmoder-op:
Hennes päls är kanonfin även fast det gått ca 3 år efter op,likaså vikten,inget fett på henne!

Hon blev lite tjurigare mot tikar efter op,men nu bryr hon sig knappt,det lugnade ner sig efter ca 1,5 år!

Så jag har ej sett några nackdelar efter op,nu var den inte planerad,det blev en akut-op,men allt har bara gått bra efter op!
 
Sv: Kastrera tik

kl
Ni som kastrerat, av vilken anledning gjorde ni det? Och ni som inte kastrerat, hur besvärliga tycker ni att löp och skendräktighetsperioder är?
Och ni som kastrerat, är era hundar jämnare i humöret än innan kastration (dvs under löp och skendräktighet)?

Står i valet och kvalet i att kastrera eller ej, men hon har bara löpt en gång och där gick löpet fint, men hon var en superorolig hund nån månad efter och gick och ylade så fort jag gick ut genom ytterdörren osv :crazy:
Dock så vet jag ju inte om det kommer vara så nästa gång, så jag kanske gör en op. för ett problem som inte egentligen finns. Men så säger de att man endast kan minska risken för juvertumörer om man kastrerar innan andra löpet. Fast jag vill ju hon ska få löpa några fler gånger, då hon är väldigt omogen och valpig fortfarande. Är också rätt osäker med andra hundar, valpar sig nåt otroligt vid hundmöten och kan ibland också svara på utfall, för att hon är osäker. =/ Vill ju verkligen inte göra ett ingrepp som gör henne illa, finns ju inga garantier för att det inte händer nåt och om det är någon som är en olycksfågel, så är det hon...
 
Sv: Kastrera tik

Som jag skrev i mitt inlägg finns det flera anledningar:

- Sjukdomsrisken minskar (livmoderinflammation och juvertumörer)

- Hunden mår bättre och slipper jobbiga löp och skendräktigheter

- Man behöver inte passa hunden från hanar under vissa perioder

- Man kan träna och tävla utan att behöva göra uppehåll för löp och skendräktighet
 
Sv: Kastrera tik

Jo, anledningarna rent generellt känner jag redan till, jag var mest intresserad av varje enskilt fall varför just DE kastrerat sina tikar! :) Och hur de tycker det hjälpt på just deras hundar. Liksom lite feedback från de som gjort det!
 
Sv: Kastrera tik

Jag har gjort det på de sista 4 tikar jag (och familjen) har ägt, samtliga har fått livmodersinflammation och eftersom jag trivs med att ha dem kastrerade så har jag inte velat medicinera utan har valt op direkt.

Samtliga har blivit piggare. En har fått dålig päls (trimras som blev mjuk och nästan lockig) och hon har även fått lite viktproblem, men det är också den hunden som hade allra störst problem med sina löp så jag tror att det hänger ihop... Inga problem med humör, lynne osv. Den yngsta har lite problem med inkontinens, men det hade hon innan kastrationen också.
Den enda biverkan direkt efter op är att en fick en svår urinvägsinfektion pga obalans i pH som sedan gick upp i njurarna, hon var svårt sjuk länge efter det men hade vet. behandlat rätt från början hade det inte behövt bli så allvarligt.
 
Sv: Kastrera tik

Jag kastrerade främst för att hon mådde så dåligt. Själva löpet var väl ganska okej, men sedan följde två månader av skendräktighet som var rent ut sagt förjävliga. Man fick släpa med henne för att hon skulle gå ut öht, hon skällde på hundar och människor och var allmänt seg. För att inte tala om hur mycket hon boade och bar omkring på alla leksaker/saker som pep när hon skulle "föda"...

En annan stor anledning var att jag tävlar agility och faktiskt vill komma någonstans= funkar inte med en hund som löper och är skendräktig 6 månader av året.

Ang inkontinens sa min vet att det är 1 av 100 som får det ungefär, och det finns mediciner. Om man har pengarna kan jag inte se någon direkt nackdel med att kastrera.
 
Sv: Kastrera tik

Tack lady_vip och Kissing Spine för svar!

Jag vill främst kastrera pga skendräktighetsproblemen. Förra gången var hon rätt jobbig. Men så har hon bara löpt en gång. Ser ni nån nackdel, utöver det med juvertmörer, att vänta nåt löp eller två med att kastrera, dvs kastrera först om hon får jobba löp med skendräktigheter? Och fördelar? Växer de till sig/mognar med löp? Direkt efter första löpet blev min väldigt vuxen och tråkig av sig, men sen efter en månads skendräktighet var hon sitt gamla vanliga tokiga, valpiga jag.

lady_vip: Vad för ras var trimrasen?
 
Sv: Kastrera tik

Jag kastrerade främst för att slippa ovälkomna tävlingsuppehåll, därtill är min hund väldigt jobbigt skendräktig så det ville jag befria henne från. Dessutom var hormonsvängningarna väldigt tydliga och det ska bli intressant att se om hon blir jämnare i prestationen nu. Att hon nu inte mer kan få livmoderinflammation ser jag som en extra bonus. Juvertumörer är det tveksamt om jag minskat chansen för då hon var 3,5 år när jag gjorde ingreppet..
 
Sv: Kastrera tik

Tack så jätte mycket för alla svar och allas egna erfarenheter! :)
 
Sv: Kastrera tik

Vi kastrerade vår tik som 4-åring eftersom vi köpte en hane då. Vi skulle inte avla på tiken och ville undvika jobbiga löp där både tik o hane skulle må dåligt. Vi hade dessutom året innan fått avliva vår äldsta tik pga livmoderinflammation och det ville vi undvika igen.
Vår tik har behållit sin fina pälskvalitet och har samma fina psyke som innan op. Däremot har hon lätt att bli mullig om magen och det hade hon problem med även innan op. Som 8-åring blev hon också lite inkontinent, började läcka lite när hon legat ned eller gått promenader. Hon äter dock Rinexin nu och håller tätt o känner sig fräsch.
 
Sv: Kastrera tik

Hon är en blandning, av tysk jaktterrier och border terrier. Men hon hade kass päls redan innan och jag hade hennes syster innan (enbart BT) som också hade dålig päls så man kan inte enbart skylla på kastrationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
536
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 888
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 209
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp