Kastar sig inne i transporten

G

goalisa

Hejsan

Vi har en d-ponny hemma som har börjat kasta sig inne i transporten. Hon är en mycket lugn dam förövrigt, går snällt in i transporten men precis när hon kommit in så viker sig benen på henne å hon slänger sig mot mitt väggen. Sprattlar lite å kommer upp på benen igen - jätteobehagligt. Så står hon stelt inne i transporten för att sedan kasta sig igen... hon verkar lugn i ögonen med stel i kroppen. Äter hö åså när hon inte får sina anfall vill säga. När vi kör henne så har vi kamera inne i transporten å på den ser vi att hon gör samma sak under färden. Hon har än så länge inte skadat sig men det känns som att det bara är en tidsfråga. Har någon varit med om liknande? Vad kan vi göra?:confused:

Tack så mycket!

Sv: Kastar sig inne i transporten

Hästen upplever ett starkt obehag i samband med transporten. att de lägger sig är sista mekanismen mot otusägbar skräck, dvs de kan inte hantera sin skräckkänsla och då lägger de sig. Även om du tycker hästen ser lugn ut utåt så betyder det inte så mkt i detta fallet, stress kan vändas inåt och ta sig uttryck på det sättet du beskriver.
som första steg skulle jag låta hästen åka utan mellanvägg och se om det blir bättre. då har den större plats och kanske inte känner sig så trängd, och blir mindre rädd.

Tack så mycket! Vi funderar på att lasta henne utan mellanvägg också får hon stå där och tex äta lunch utan att vi kör... är det en bra idé eller vad kan vi träna på mer/annat? Vill ju att det här ska funka då hon är underbar att ha å göra med på tex tävlingsplatsen när vi väl kommit fram.

Prova att ge henne räddningsdroppar så att hon inte är så rädd.

Att ge henne hö och lugn och ro stillastående är nog en bra ide.

Räddningsdroppar?! Låter ju bra - hur får jag tag i dom? Har aldrig haft några problem med hästarna så jag är så tacksam att den här sidan finns så vi kan lära av varandra!

:bow:Tack så mycket igen - nu ska jag bara till stallet å ta tag i problemet. Känns ju så hemskt vad man utsätter sin stackars polle för... men ska försöka hjälpa henne tillrätta med sin rädsla.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar