Kastar om galoppen..?

polly p

Trådstartare
Svårt att veta om frågan passar bäst här eller på ridning i grundutb.syfte..?
Ponnyn vi har kastar gärna om galoppen, mest i höger varv på rakt spår..Vanligtvis mitt på långsidan, mitt pådiagonalen för att sedan snabbt byta till rätt innan hörnen etc. Även i hoppning har han ju väldigt lätt att byta men detta är lika positivt i dressyrarbetet;)..
Jag tror att förra ägaren tyckte det var lite "kul" att han gjorde "galoppombyte" och misstänker ett inlärt felaktigt beteende men kan ju också bero på svaghet..I skogen rakt fram bibehåller han ju den galopp man "begärt":confused:..
Någon som har teori om varför och tips på hur man kan jobba och stärka honom?
När jag jobbar honom så brukar jag tyvärr undvika dom raka spåren delvis, väljer att försöka rida honom rak en kortare sträcka och lägger in en volt på hälften..
Försökte rida lite "bogen in"/svag öppna, men det hjälpte inte så...
Har ju som litet mål att dottern ska kunna rida en lc1:a och det klarar han nog då det nästan bara är galopp på volt:crazy:..Nåja, vill verkligen komma åt problemet så om någon har lite ideér så blir jag tacksam!

Sv: Kastar om galoppen..?

Byter den "rent" dvs både bak och fram, eller bara fram, vilket är vanligast?
Jag tycker ni är på rätt linje - fortsätt med öppnor och att inte rida för mycket på rakt spår.. Det kan ta lång tid att ändra om det är en "fix" idé - kanske år rentav. Frågan är ju om den byter även i skogen eller på rak väg?

Tömkörning kanske?

Är den så känslig att den byter så fort ryttaren ändrar sin balans det minsta lilla så måste även ryttaren öva upp sig. Jag skulle testa att sätta upp någon "erkänt skicklig" och se om den byter då också, för att identifiera om problemet sitter hos häst eller ryttare.

Har själv haft hästar som gärna bytt så fort det blir lite jobbigt, och även en som bara galopperade åt det ena hållet - efter ett par års träning var fenomenen borta! Mycket arbete på töm och många korta fattningsintervaller, dvs att bryta av innan hästen byter är mitt tips!

Ute i skogen har jag inte tyckt att han har kastat om även om man galopperat rakt fram en längre sträcka.
Skrev lite fel i mitt inlägg "Även i hoppning har han ju väldigt lätt att byta men detta är lika positivt i dressyrarbetet.." Skulle stå att detta inte är lika positivt:crazy: i dressyrarbetet eller önskvärt.
Jo, upplever att han mestadels byter med både fram och bak. Har ha i höger varv på mitten exempelvis kastat om så är ha snabb innan hörnet och "kastar" tillbaka till rätt..
Har för mig att lillkraken gjorde likadant när jag tömkörde därav tror jag att det är en "grej", iom att han bibehåller den galopp man begärt när man rider ut i skogen..
Det är ju min dotters ponny som jag hjälper henne med lite. Har ev. tänkt be tränaren sitta upp och testa honom i galoppen..kunde vara intressant att se.

Men tror ni att det kan bero på ett "felaktigt" inlärt beteende? Att han tror att han ska byta och tycker det är lite skojsigt? Eller kan han ha någon skevhet,svaghet? Fast då brukar dom väl vilja fortsätta i den felaktiga galoppen:confused:...

Förmodligen byter han för att bogarna inte är riktigt på plats och att han helt enkelt passar på att busa till det lite. Om man håller en omärklig ställning på en sån här häst så brukar de inte byta. Men tappar man dem i en sekund så schwopp... Det brukar gå över när de blir starka nog och de märker att det inte går att tjolahoppsa sig bäst man vill :)

Ofta har det ett samband med att hästen blir överladdad också, så en lugn häst/ponny är viktigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 276
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama