Kapillärt CRP på häst - går det?

prinsus_

Trådstartare
Min häst är dålig, hade 41,1 grader igår kväll men inga andra symtom som snuva eller så men indragna flanker och matleda. Puls omkring 50, magen fungerar. Veterinären var ute och tog LPK vad jag förstår och det visade ingenting. Jag är sjuksköterska och har möjlighet att köra kapillära CRP på honom på jobbet i helgen, jag är orolig eftersom jag inte litar på denne klåpare till distriktsveterinär som hade jour igår och nu kan jag ju inte med att fråga efter någon annan när jag ringer. Veterinären säger att det är virus. Han har ringt in ett recept på Metacam

Fungerar det att kolla CRP på människomaskin med blod från en häst? Vad är det i så fall för referensintervall? Skulle vara skönt att ha lite extra koll i helgen...

Sv: Kapillärt CRP på häst - går det?

Kan du inte "fuska" och ringa t ex Helsingborg eller annan större klinik med eget lab och fråga? :)

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men det är klart att du kan fråga efter en annan vet! Det gör jag ofta om det är någon annan vet än den jag vill anlita som svarar hos distriktarna.

Vad jag vet så har hästar en helt annan koagulation än människor, det koagulerar snabbare. Därför tror jag ej att det går.

CRP har ingenting med koagulationen att göra! :)

Vissa prover kan ej analyseras om de koagulerat. I dessa fall krävs provrör med tillsats av antikoagulantia.

Hur ser slemhinnorna ut? Min häst drabbades i höstas av hög feber, åt och drack knappt. Hon hade drabbats av akut anemi.
Febernedsättande tog inte heller, men en dunderkur antibiotika fixade det hela!
/Jenny

Nyfiken, hur yttrade sig akut anemi? Hur behandlade du det?

Min häst fick jag ta bort i höstas då hon fick hög feber, varken åt eller drack samt hade jättekonstig blodbild med anemi, nästan inga vita blkr eller trombocyter. Vi provade antibiotika men utan effekt så jag fick rådet att avliva henne och diagnosen Akut leukemi:cry::cry:

Började med feber, väntade av och trodde den skulle sjunka. Men den bara steg. Låg runt 40grader.Drack inget och åt ytterst lite, ville inte ens ha äpplen. Annars hugger hon hela armen när man ger henne!:smirk:
Vet. kom ut tyckte hon var väldigt blek i slemhinnorna, tog blodprov och gav finadyne. Finadynet gjorde ingen skillnad forsatt temp runt 40. Var allmänt slö och verkade lite vinglig. Tog stöd mot boxväggen.
Blodprovet visade nåt leukopeni och anemi. Trombocyter var ua, och granulocyter på nedre gränsen.
Vet inte riktigt vad allt detta innebär, det var mkt lågt med vita blodkroppar och de röda var regenerativa?.
Vet. misstänkte anaplasma, tog nytt prov och satte in antibiotika engemycin vet. samt probiotikatillskott för tarmarnas skull. Fick intravenöst.
Tempen ner till 38grader på 1½ dygn, fick antibiotika i tre dygn, sedan var värdena bättre och febern borta.
Provet på anaplasma visade ingen, utan de sa att hon fått akut anemi. Tydligen kunde det bara hända sådär utan anledning.

Hon blev frisk och jag glad, men med mkt lättare plånbok!

Så våra två var inte lika i sin sjukdomsbild, eftersom min inte hade ngn anmärkning på trombocyter. Kanske det som var det avgörande?!
/Jenny

Liknande trådar

Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 555
Senast: MM
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 840
Senast: Centaur
·
Hästvård I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Lipica
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 363
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut