Känsliga tassar, asfalt och salt

BulletForMyValentine

Trådstartare
Min vovve har känsliga tassar och denna vinter har inte alls varit bra för hennes tassar. allt salt dom vräkt ut och hon är inte van att gå så mkt på asfalt som vi gör nu. Trampsdynorna har spruckit och känns torra
Jag sköljer tassarna med vatten och smörjer med 4ess hundsalva varje kväll efter sista promenaden. Hon får laxolja i maten.

Vad mer kan man göra för att tassarna ska bli bättre?:)

Sv: Känsliga tassar, asfalt och salt

Jag smörjer ett tjockt lager med fyra ess innan promenaden.

Jag skulle smörja innan varje promenad och sköljt och noga torkat tassarna efter varje promenad.

När tassarna gick sönder på terriern (jagade som en dåre i skare) så fick jag smörja flera gånger om dagen.

Jag har haft en hund tidigare som fick sina tassar helt förstörda av vägsalt - oavsett hur mycket jag än tvättade och smörjde, så blev dom värre för var vinter (aldrig problem övriga årstiden). Hon sprack helt enkelt mellan tårna och blev sårig. Hittade heller aldrig skor som satt bra, utan fick linda och köra tossar utanpå - ett jäkla krångel. Hade jag då haft chansen att köpa dom där som jag tycker ser ut som små kondomer (gummisockar), så hade dom nog räddat tassarna en hel del. Tyvärr fanns inte dom här då, men tror dom är väl värda att köpa och främst om det är en hund som inte gillar att ha dojjor på tassarna.

Numera gör jag allt för att gå så lite som möjligt på saltade vägar/gångbanor - inte alltid så lätt, men vi undviker i möjligaste mån. Saltet är inte skönt, vilket mina hundar bestämt sagt till om.

Är den salva du använder vattenfri? Om inte så byt till Vaseline. Jag hade smort både före och efter rastningen, plus att jag hade sköljt av tassarna med ljummet vatten efter rastningen o därefter vaseline. Försvarets hudsalva är också bra, men vaseline är lättare att få upp mellan tårna. Är det liten hund kan man smörja med bomullstops mellan tårna.

Jag använde vattenfria salvor ja, men inget räckte helt. Nuvarande hundar smörjer jag inte alls, men försöker undvika salt istället.

*kl*

En gnutta OT men hur ska en hunds trampdynor kännas när de är i bästa skick? Min hund har ganska hårda trampdynor som raspar lite mot min hud när jag känner på dem. Jag har trott att det är så de ska vara men jag kanske har fel?

Låter som helt vanliga trampdynor:) Dom är ju lite "fjälliga" för att hunden ska få grepp i marken, men ska inte vara spruckna eller trasiga.

adeKl
Tack för svaren!
Vet inte om salvan är vattenfri, ska kolla det. Varför ska den va vattenfri?:)

Hur läker man sprickor i trampdynorna föresten? Min hade sprickor redan innan vintern och saltet kom.

Är inte en salva vattenfri, så skyddar den inte helt mot väta.

Finns det redan sprickor, så kan det vara svårt att få dom att läka om det utställt för salt och vatten. Skor eller annat skydd tills det är helt läkt om hunden fått det av vägsalt.

Sprickorna hade hon redan när jag tog över henne, beror på hennes spannmålsallergi, hon åt Axess och Frolic så hon mådde inte alls bra:(
Sprickorna har blivit mkt bättre och va nästan helt borta men så kom vintern och saltet. Och då kom dom tillbaks igen:(

Får se om jag kan hitta små tossor till henne :-)

Jag skulle välja en "bättre" tassalva än 4Ess. Hade den tidigare till min hund och den gjorde ingen skillnad enligt mig. Jag köpte då en på Apoteket (ser ut typ som Försvarets fast den är vit och det står tassalva på den haha) och då märkte jag skillnad efter 1-2 smörjningar. Men sen var jag i Norge nu förra och förrförra veckan. Och köpte en där inne på XXL. Och den gjorde underverk första gången! Snön fastnade inte längre under/mellan trampdynorna, de är mycket mjukare och hon hade en vääääldigt liten spricka, och den är borta!
Så jag skulle testat en annan tassalva! Båda ska vara vattenfria.
Den vita kostade runt 30kr tror jag, och den från neo kostade 130kr.

70b0qe.jpg

Min grabb har också känsliga tassar! Blev så illa nu i vintras att dynorna sprack och man såg på han hur ont det gjorde på promenaderna.. :(

Men jag fick ett tips av vår gamla tränare. Doppa tassarna i såpa efter sista kisserundan! Och låt gärna hunden gå i snövallarna eller snöiga gräsmattor än saltade vägar.

Efter varje rastning så sköljer vi tassarna med vatten och smörjer med vaselin. Innan rundorna kör vi på 4ess.
Dock på sista rundan för dagen så får han även doppa tassarna i såpa och vatten. Ca 2 min per tass! (Vi doppar tassarna i ett litermått då vi saknar badkar!) Kan säga att man får loss grymt mycket mer skit än om man bara sköljer. :o Är tassarna helt rena, så har dom chansen att läka lite bättre under dom där 8-12h på natten.

Detta har hjälpt oss! Hans tassar har aldrig varit finare. :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
934
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: vtok
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 899
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023