Kanske en Balines....

aramis

Trådstartare
Efter att vi mist vår ena missa Maja i September så har den andra honkatten Ronja varit ensam. Det märks tydligt att hon inte gillar det (så klart, hon dyrkade marken Maja gick på).

Hade det varit bara jag som bestämde så hade vi väntat ännu längre med att skaffa en till katt, men nu är det ju faktiskt så att vi måste se till vår lilla Roja också.
Så nu är det bestämt (tror vi i alla fall :angel: veliga familjen här)!
En kattunge är på ingående. Denna gången så blir det en raskatt, inga mer påkörda katter i mitt liv det säger jag bara :crazy: .

Vi har kikat på utställning och läst på internet och nu har vi bestämt oss för en Balines :)
Är det någon här som har en sådan? Orientaler? Vore kul att höra lite från er om vad ni tycker och så.

Tanken är att vi ska försöka ha henne okasterad för att om det fungerar kunna ställa ut henne och ta någon kull Balinesungar senare. Hur är dom vid löp? (är lite orolig att dom ska vara helt odrägliga då så sambon kanske inte står ut med en okasterad misse?!.)

Sv: Kanske en Balines....

Orientaliska katterna (siames, balines, orientaliskt korthår och långhår) är överlag VÄLDIGT pratiga! Och med en rätt speciell ton. Man hör i vilket hörn dom håller till på utställningar :D
Så man måste nog vara med på det om man köper en sån kisse så man inte tröttnar på att nån annan alltid ska överrösta en :)

Alltså, vi var ju på utställningen i Örebro förra helgen och inte hörde jag åt vilket håll dom höll till inte.
Vi gick runt ett bra tag innan vi hittade fram till dom.

Nu ska vi hem till en mindre uppfödare i närheten och kika på hennes missar, så då får vi nog en lite mer sann uppfattning om hur dom är hoppas jag.

Att dom pratar tycker både jag och sambon är rätt charmigt, fast man vill ju inte att dom ska gå runt och skrika hela tiden (då blir det ju mer som om man tror dom är missnöjda med livet).

Men det är väll lite olika hur mycket dom pratar bland orientaler också?

Jag hörde dom långväga, men efter några år på utställningar så har man väl lärt sig höra skillnad på deras röst och andra rasers röst. Dom har en dovare klang i sitt jam, mer människolikt.

Huruvida dom pratar hela tiden vet jag inte, men det är ingen hemlighet att dom är bra mycket mer snacksaliga än dom flesta andra raser.

Taget från Siames och Orientalgruppens sida www.sogrupp.se :

"Oemotståndliga!
De anses av många, vara de klipskaste kattraserna som lätt lär sig att sitta vackert, apportera leksaksmöss och gå fint i koppel. De tar sig upp och in nästan överallt och lär sig ofta tidigt att öppna skåp och dörrar. Deras omättliga nyfikenhet väcker lusten till äventyr och de har alltid något nytt projekt på gång. Ofta behåller katter av dessa raser sin livlighet långt upp i åren. De är också vanligen mycket sällskapssjuka och älskvärda individer som med babyliknande röster svarar på tilltal - de ar precis lika underbara
som de låter och lite till!"

"En katt av dessa raser vill inte vara ensam för länge och då är det bra med två som kan sällskapa och underhålla varandra. I gengäld möts ni av två pratglada vänner när ni kommer
hem. Kan det bli trevligare?"

Senast ändrad:

Jasså, ja säger du det så!
Vi var väll för upptagna med att kika i alla burar och ta in alla andra intryck så ljudet det försvann någonstans på vägen ;)

JO, självklart så vet jag att dom pratar en hel del.
Det ska bli spännande att åka hem till uppfödaren, lättare att bilda sig en sann uppfattning där än på utställningen.

Jag har oriental och siames samt balineskorsning och har även fött upp ett tiotal kullar framförallt av dessa raser genom åren och är verkligen helt såld på den här typen av katter.

Det är aktiva och sociala katter som tar plats och kräver engagemang från dig som matte/husse och, precis som Miss Fideli skrev, är de ofta ganska verbala och därtill högljudda, vilket man måste vara införstådd med när man överväger att skaffa sig en sådan här katt.

Värdesätter man sådana egenskaper hos en katt, så är de helt underbara familjemedlemmar.

Vad gäller din fråga om löpbeteende, så löper de ofta frekvent och är ofta väldigt högljudda och påstridiga, de kan vråla så att de överröstar en jumbojet...nåja, inte riktigt kanske, hehe, men vi hade tex. vid ett tillfälle en granne som trodde att vi hade en bebis, eftersom han hade hört genomträngande "barnskrik " från vår lägenhet. Det var någon av våra löpande honor som han hade hört...

Så visst kan de vara påfrestande, men det är ju också väldigt individuellt. Vi har haft en siameshona som var väldigt diskret ljudmässigt.

Lycka till hur ni än bestämmer er för att göra!

Hej. Jag har en siameshona på drygt 1år. och inte är hon då speciellt högröstad av sig när hon pratar. Vet inte om hon börjat löpa, för jag hör då inget skrik och gapande från henne. Värre är det då med min okastrerade hane som ropar på alla tjejerna där utanför föntret, fast jag sagt till honom att alla tjejerna sover nu ( 02 tiden): :D så nu kan du sluta, å kalla på dom så matte kan sova :angel: Nä jag har inga problem med min siames. Dom är ju väldigt sociala, vill följa med överallt, ligga i soffan och mysa med dej och sova under täcket :D Själv ska jag oxå köpa en balines, en tjej. Gå in på katter.nu och kolla i deras forum där får du många tips och kan se på många fina raser :rofl:

Det är aktiva och sociala katter som tar plats och kräver engagemang från dig som matte/husse och, precis som Miss Fideli skrev, är de ofta ganska verbala och därtill högljudda, vilket man måste vara införstådd med när man överväger att skaffa sig en sådan här katt.

Värdesätter man sådana egenskaper hos en katt, så är de helt underbara familjemedlemmar.

Vad gäller din fråga om löpbeteende, så löper de ofta frekvent och är ofta väldigt högljudda och påstridiga, de kan vråla så att de överröstar en jumbojet...nåja, inte riktigt kanske,

Första stycket är just det vi fastnat för. Vill ha en katt med lite fart i och en som är lekfull och aktiv. Älskar när dom söker kontakt och vill vara med överallt. Trevligt när dom pratar "lite".

:cool: Låter ju inte så kul med skrik som jumbojet eller skrikande barn :crazy: , men det är ju så svårt att säga. Man uppfattar ju ljud olika.

Är hon ett år så måste hon väll börjat löpa?!
Jag tror också att dom blir mer gapiga om man har många katter som ska överrösta varandra och så, men det kanske inte stämmer?

Ja, det ska som sagt bli mycket spännande att kika på missarna.
Men tänk om vi tycker dom är på tok för högljudda, vi som är SÅ inställda på att få hem en Balinestjej. :crazy: :love:
Nej, det ordnar sig nog! En sak i taget......

Jag skulle inte påstå att de är gapiga och högljudda i hemmet. De ser till att höras när de vill något, tex i bilen och på utställning, men jag är uppvuxen med siames med hörseln i behåll :D (och har korater nu, med samma ursprung och samma röstresurser)

Håller man dem fertila kan man dock räkna med att få investera i ljudisolering och hörselkåpor... En löpande dam av orientaliskt ursprung vet hur man påkallar uppmärksamhet... Jag är lika rädd för att grannarna ska klaga varje gång.

Det var skönt att höra!

Ang. löpningen, Ljudisolering utåt behöver vi inte, vi bor på landet och grannarna finns en liten bit bort så den biten är det lugnt med.

Sen är det ju frågan om hur mycket vi står ut med :angel: Nu har dom sagt att dom löper ca en vecka sen är det lugnt igen, det borde man ju överleva kan jag tycka då.
Men av ren nyfikenhet, finns det ingenting som man kan ge dom för att lugna ner sig lite då dom löper?
(Finns ju typ munkpeppar åt hästar och så?)

Vissa honor löper snällt var femte vecka, andra varannan... Min löper var tredje vecka under högsäsong och var nionde resten av året. Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt det. Visst kan man ge p-piller under en begränsad tid (och det är väl att rekommendera om de löper hårt) men i långa loppet ställer det ju till stor skada. Ska ni bara ha en kull (kanske tom skaffa en foderkatt, balinesuppfödare tar nog gärna all hjälp de kan få eftersom rasen är så liten) så överlever ni nog...

Va kul med en Balines! Vi har precis fått hem en liten Balineshona på åtta månader. Har inte varit med om hennes löp än så vi får väl se hur hon beter sig. Just nu ska hon bara försöka bli kompis med de andra två katterna vi har. Men hon är otroligt skygg så vi får se hur det går. Har inte haft Balines förut, så det är jättekul att prova något nytt. :)

Vår familj har haft siameser i ca 25 år nu och det är mycket trevliga och sociala katter. Jag föredrar den äldre typen med kraftigare benstomme, mindre öron och kortare nos än många av dagens framavlade "fladdermöss". De är barnkära, älskar att sova på armen och en jag hade apporterade, kom på inkallning och följde med på prommenader lös! Kommer ihåg när vi var i fjällen och han följde med för att plocka svamp, var han nödig så talade han högljutt om det så vi skulle vänta tills han var klar innan vi fortsatte vidare. :D

Jag upplever dem inte som speciellt högljudda, visst ropar de på en om de vill något och de ser hellre att jag kommer dit isf än att de själva ska behöva leta reda på mig. Idealet är att ha två stycken, de gillar sällskap och leker mycket eller sover tätt omslingrade i en hög. Mina två första låg alltid på badkarskanten när jag badade och visst hände de att ngn trillade i, men de kom strax tillbaka för att hålla mig sällskap igen. :D

Just nu har jag en äldre hanne, 9 år, och en yngre bonnkattshona som sällskapsdam till honom. Vi skaffade henne då vi flyttade från Sthlm och den andra siamesen tyvärr avlivades pga juvertumörer. :cry: De fäster sig väldigt mycket vid varandra och han hade vantrivts utan sin lilla flickvän. Sommartid får han vara ute dagtid när vi är hemma, men när kvällen kommer och jag öppnar sovrumsdörren sitter han och väntar på mig i sängen. :love: Flickvännen däremot föredrar att sova själv och kan möjligen tänka sig att sova på täcket i fotänden.

Jag kan mycket väl tänka mig att skaffa siames, javanes eller balines, trubbnosiga raser som perser, britter mm går dock helt bort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama