Kaniner vs. råttor

gul_zebra

Trådstartare
Ska ju omplacera några råttor och fått mail från en som är intresserad av Sivert och Gudrun. Iom att Gudrun är människorädd så är kraven jag har att man ska ha stor djurvana, helst råttvana också...

Som sagt så fick jag ju mail iaf och frågade om hon hade råttvana, men inget mer än att hon just skaffat råttor nyligen och aldrig haft förut. Så jag frågar ju om djurvana - jovisst, hon har haft mycket kaniner, sen fortsätter hon med att de är ju likadana.

Kaniner och råttor? Lika?! Är det jag som har missat något nu eller..? Har visserligen inte haft så mycket kontakt med kanin (haft en men han gavs bort efter några månader pga att han bet samt misstänkt allergi) men ärligt talat så tycker jag att kanin är en barnlek att ta hand om jämfört med råttorna. Tycker råttorna kräver väldigt mycket mer. Är det bara jag eller...? :crazy:

Sv: Kaniner vs. råttor

har haft kaniner förr och har 2st råttor nu. Tycker råttorna är betydligt enkalre att ta hand om än kaninerna jag haft.

har haft kanin och råttor. tycker ochså att råttorna var betydligt lättare att ta hand om än kaninen..

Verkligen? Helt säkert? När jag hade kanin var det liksom... Släppa ut, mata och hålla rent och så kela en massa. Råttorna däremot ska ju ha samma saker men de ska aktiveras mer, följa med mer osv och får de inte som de vill sätter de sig i ett hörn och tjurar... typ... :D

jag tycker råttorna är mer krävande. Men det kanske beror på att jag har så många. :angel:

Nej, inte än. Har bara haft en kull innan och den var resultatet av en tjuvparning. Vill föda upp i framtiden dock, när jag har möjlighet och har lyckats lära mig genetik och annat bra... :)
Hur så?

När du säger djurvana, menar du att man måste haft egna djur eller räcker det med att man har en kompis som har värsta zoo:et hemma :p

gul_zebra skrev:
Verkligen? Helt säkert? När jag hade kanin var det liksom... Släppa ut, mata och hålla rent och så kela en massa. Råttorna däremot ska ju ha samma saker men de ska aktiveras mer, följa med mer osv och får de inte som de vill sätter de sig i ett hörn och tjurar... typ... :D
Fast kaninerna borde ju aktiveras de också, tycker du inte det?
Hur mkt skötsel det är beror ju på hur man är som ägare, man kan ju skita i allt i stort sett (vanvård), och då är det ju ingenting... :smirk:

Att besöka en kompis med många djur ger väll kunskap, men det är ju helt klart inte samma sak som att lära sig ta hand om ett djur, varje dag, år ut och år in och inte bara lite då och då eller bara göra de roliga sakerna. Det är absolut ingenting att man har en kompis som man hjälper en hel del som har massor med djur, men om jag var G_Z och skulle välja mellan en som haft djur i många år förrut och en som kanske ahr kunskap, men inte vana, skulle jag nog hellre placera om de hos den som jag rättså säkert kan säga är van och klarar av den dagliga skätseln.

Tror nog inte hon menar sån aktivering. Kaniner springer väll inte i hjul och klättra i klätterställningar va? ;)

Har aldrig haft råttor men har haft kaniner och kan tänka mig att det är lättare att ha kaniner än råttor. Men jag vet inte. Bara en tanke...

Råttor springer inte heller i hjul ;) Eller ska inte springa i dom rättare sagt

Senast ändrad:

Hehe, okej. *skrattar* Alltid lär man sig nåt... :rofl: Men dom klättrar. ;) Eller? :o :banana:

Jag tror GZ menar sån aktivering där hon håller på med djuren? Att ha ett hjul i buren är ju inte sån pass aktivering som hon berhöver själv vara med och övervaka (om det nu vore så att de sprang i hjul), jag pratar mer aktivering där man tränar trix eller nått, för jag vet att GZ umgås väldigt mkt med sina råttor (går tex promenader med dem), för visst är det sådan aktivering där det läggs enr tid och skötsel?

Nej kaniner och råttor är inte lika. Skötseln, språket och beteendet är olika varandra. Tycker dessutom att råttorna är mer krävande än kaninerna. Kaninerna nöjer sig med att skutta runt och bara umgås, medans råttorna lätt hittar på alla möjliga sorters hyss om de inte får uppmärksamhet eller den aktivering dem behöver. Säger inte att i en kanin inte behöver aktivering men en råtta kräver betydligt mer.

Så tycker hon att råttor och kaniner är likadana så är min första tanke hur mycket hon egentligen vet om råttor... Testa henne och prata mycket om råttor så märks det nog snart hur kunnig hon är.

Jag tycker också att råttor är en aning svårare än kaniner. Jag har ingen kanin nu, men har haft. Däremot har jag både råttor och marsvin och där emellan är det väldigt stor skillnad.

Har man haft chinchilla kanske man kan säga att de är lite mer lika råttor. Chinchillor är har lite mer personlighet än t.ex kaniner och dessutom är de väldigt sociala precis som råttor.

Jaja. Hoppas du hittar någon lämplig till de små.

Egna djur, och då inte "bara" en hamster utan helt enkelt stor djurvana med egna djur i flera år och mycket kunskap. Precis som Sax säger så är det inte samma sak med en kompis djur. Man ska ha haft djur så man vet på ett ungefär vad som komma skall - bla så stimmar grabbarna MYCKET mitt i nätterna, råttor är "allergifarliga" (har någon haft mycket djur så kan ju den vara mer säker på noll allergi än en som aldrig haft egna typ, och låta de behöva flytta igen vill jag inte utan det är livslångt hem som gäller), de kräver MYCKET uppmärksamhet osv. Tycker inte att råttor är några nybörjardjur öht... Men just med de här är det extra viktigt iom att en är människorädd, då vill jag inte att de flyttar till en som inte haft egna och sen inte klarar av att handskas med honom. Även Gudrun ska ju visiteras, måste lusbadas och annat om man får in sånt osv och jag kan lova att det är bland det värsta som finns att bada honom.

Sax: Självklart behöver de det, men inte lika mycket och stora krav på aktiveringen. Precis sån aktivering du skrev senare menar jag, men mycket träning och annat. Råttorna miljötränas tex varje dag (bortsett från Gudrun då som får annan aktivering utan mig) på olika platser utomhus, tränar lite smått agility, trick, och lite annan allmän hjärngympa. Råttor blir uttråkade om de inte får tillräcklig stimulans och mår inte bra, en kanin ska såklart också stimuleras men inte lika mycket och med lika stora krav på det.

Jozephin: Den dagen mina råttor har ett hjul i buren (ja förutom det pojkarna har då, men det är fastsatt så det inte kan snurra - populär sovplats) får du gärna skjuta mig, för då likställer jag mig med en djurplågare och vill inte leva längre ;) Stora risker för skador, beroendeframkallande osv.

Isis: Precis så menar jag :)
Testa kommer jag inte, för dit flyttar de inte - hon hade inte råd med veterinärkostnader vilket är ett krav för nya hemmet.

Liknande trådar

Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama