Kanin med skit i baken....

Mim

Trådstartare
...ja precis som rubriken lyder så har dotterns lejonhuvade vädurshona fått skit i pälsen i baken :wtf:, när vi upptäckte det så fanns ingen annan utväg än att vi tog trimmern och rakade bort det.

Nu två veckor senare så börjar det bli igen..:meh:

Vi fick henne för 3-4 år sen tror jag, av vänner som skulle flytta, vi ingen aning om hur gammal hon är och detta är första kaninen i familjen.
Hennes kompis är en hermelinhane också av okänd ålder.

Hon har aldrig haft detta tidigare och nu är min fundering om det kan vara åldersrelaterat? Hon är som vanligt om man bortser från baken. ;)

Sv: Kanin med skit i baken....

Det brukar vara nåt med maten/matsmältningen som strular när kaniner har diarré/kladdig rumpa.
Ibland börjar kindtänderna få vassa kanter, detta kan en veterinär titta på.
Annars, vad äter hon? Har ni ändrat nån mat, tillfört nåt nytt?
För att få bukt med diarré hos kanin är det bästa att köra en strikt hö- och gräsdiet ett tag. Om kaninen är känslig mot gräs så endast hö.

Tack, blir hödiet och en tripp till vet.
För det enda som ändrats är ju att dom går i gräshage på dagarna och när vi tänker till så var det nog då det började...

När min kanin hade bajs på svansen så visade sig det att hon hade mag och tarmcancer. Hon var då ca 5 år gammal. Fanns tyvärr inget att göra.

Så du gör absolut rätt. Hödiet och snabbt till veterinären. Håller tummarna att det bara är foderbytet som strular till det. Kaniner har en väldigt känslig mage egentligen.

De kan även vara att kaninen inte kan ta hand om sig har haft de problemet med en av mina kaniner så försök och klipp bort pälsen

Tråden är sen augusti förra året ;)

Alla kaniner kan ta hand om sig, om det inte finns nåt bakomliggande problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka