Kanin/hönsinhägnad

S

salander

Hej, är det någon här som har kaniner och höns tillsammans? Vi har två kaniner som har varit frigångare (nu är de till sin stora förbittring instängda i ett rum i stallet under snöperioden) men pga. att en valp tillkom i höstas, kommer detta inte att fungera längre. Den äldre hunden och katterna har gått ihop med kaninerna utan problem, men jag har tyvärr inga som helst förhoppningar längre om att valpen ska kunna umgås med kaninerna.

Så då tänkte jag bygga en stor inhägnad till ninerna, och gärna slänga in några höns där också. Funkar det bra, månne? Jag vill att hönsen (men inte kaninerna) ska kunna slinka ut på vallen, så då funderade jag på att bygga ett stängsel inuti inhägnaden, som höns men inte kaniner kan ta sig över.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: Kanin/hönsinhägnad

Jag skulle dela av, iaf boendet inne. Kaniner är "rumsrena", det är inte hönor.

Sedan, utomhus, beror det på ytan o antal höns. Men du verkar isf ha få hönor till större yta, och då går det säkert bra.

Jag skulle dela av, iaf boendet inne. Kaniner är "rumsrena", det är inte hönor.

Sedan, utomhus, beror det på ytan o antal höns. Men du verkar isf ha få hönor till större yta, och då går det säkert bra.

Okej, tack, då gör jag nog så att jag låter dem ha var sin helt egen avdelning. Så kan ju hönsen drälla runt fritt på dagarna.
Det blir inget jättegäng, jag tänker mig fyra, fem hönor och en tupp. Jag ska försöka få tag på gammalsvensk dvärghöna, en starkt utrotningshotad och charmigt nyfiken ras (det är kanske nyfikenheten som har gjort dem utrotningshotade...?).

men varför kan inte kainerna gå lösa om hönorna kan de ? :) För vad jag uppfatta jaga valpen kaninerna eller ? för hönor borde väl vara lika roliga att jaga också i såfall. Jag har 4 st lösa kaniner. men de har ett bo som de kan skydda sig i och då brukar de gömma sig där om det kommer en hund eller räv som inte är snäll mot dem. Men jag tänkte om de är en valp .
tror du den skulle skada kaninerna isåfall. för valpar brukar ju inte vilja skada nån de brukar ju bara vara väldigt nyfikna.

så jag tycker du ska prova att ha med den hunden som är van med kaninerna och bara sitta med kaninerna brevid er tills valpen(valpen i koppel då) blir lugn och så gör du de några gånger och tillslut kommer hunden tro att varje gång vi träffar kaninerna så ska ni bara sitta och njuta av t.ex sol ;) för då blir de ju en lugn energi att vara med kaniner. det är nog så jag alltid gjort med hundar.

du kan ju alltid prova om du inte försökt redan ! :)

men varför kan inte kainerna gå lösa om hönorna kan de ? :) För vad jag uppfatta jaga valpen kaninerna eller ? för hönor borde väl vara lika roliga att jaga också i såfall. Jag har 4 st lösa kaniner. men de har ett bo som de kan skydda sig i och då brukar de gömma sig där om det kommer en hund eller räv som inte är snäll mot dem. Men jag tänkte om de är en valp .
tror du den skulle skada kaninerna isåfall. för valpar brukar ju inte vilja skada nån de brukar ju bara vara väldigt nyfikna.

så jag tycker du ska prova att ha med den hunden som är van med kaninerna och bara sitta med kaninerna brevid er tills valpen(valpen i koppel då) blir lugn och så gör du de några gånger och tillslut kommer hunden tro att varje gång vi träffar kaninerna så ska ni bara sitta och njuta av t.ex sol ;) för då blir de ju en lugn energi att vara med kaniner. det är nog så jag alltid gjort med hundar.

du kan ju alltid prova om du inte försökt redan ! :)

Kaninerna har gått lösa i en inhägnad trädgård med tillgång till skydd, men hönsen är tänkta att kunna picka på vallen, där hundarna inte är.

Min valp (numera späd unghund, 7 månader) har tyvärr extremt lätt för att bli blockerad och är dessutom mycket snabb, och kaninerna är ju vana vid en snäll hund. Kanske går det att försöka igen under total uppsikt lite längre fram, men i nuläget är det tyvärr helt uteslutet.
Vilket ju är lite tråkigt, för det har varit väldigt mysigt att se kaniner, hund och katter tillsammans.
Ibland har hund och kaniner till och med trippelpussats med kaninerna uppsträckta på bakbenen, men det har jag tyvärr aldrig lyckats fånga på bild.

Några av de berörda:

IMG_0608-1.jpg

Lilla lömskan som mycket liten i en ny värld.

IMG_0829.jpg

Kaninerna har gått lösa i en inhägnad trädgård med tillgång till skydd, men hönsen är tänkta att kunna picka på vallen, där hundarna inte är.

Min valp (numera späd unghund, 7 månader) har tyvärr extremt lätt för att bli blockerad och är dessutom mycket snabb, och kaninerna är ju vana vid en snäll hund. Kanske går det att försöka igen under total uppsikt lite längre fram, men i nuläget är det tyvärr helt uteslutet.
Vilket ju är lite tråkigt, för det har varit väldigt mysigt att se kaniner, hund och katter tillsammans.
Ibland har hund och kaniner till och med trippelpussats med kaninerna uppsträckta på bakbenen, men det har jag tyvärr aldrig lyckats fånga på bild.

Några av de berörda:

IMG_0608-1.jpg

Lilla lömskan som mycket liten i en ny värld.

IMG_0829.jpg

okej , vad tråkigt men det brukar ju bli bättre när de växt upp och blir lite mognare :)

a det är jätte kul att ha kösa kaniner, vi har även en vild katt som bor i samma hus som de bor i . Katten sover precis utaför boet i en katt bädd vi lagt dit. Katten har nästan blivit en i flocken :O Haha det är otroligt hur djur kan vara ;)

Helt OT, men vad har du för en oerhört söt liten hund?

Vill inte ha men om jag skulle vilja så skulle jag vilja ha en sådan.:)

Helt OT, men vad har du för en oerhört söt liten hund?

Vill inte ha men om jag skulle vilja så skulle jag vilja ha en sådan.:)

Det är en Berger Picard, en fransk vallhund. Passa på, vissa dagar bortskänkes denna 7-månadersvalp mot portokostnad...
Ungefär så här kommer denna ystra dam med franska nerver att se ut som vuxen:
picardy_shepherd_id65b.jpg

Tyvärr jag har redan en oönskad hund så det finns inte plats för en önskad.:cry:

Men den är jättefin, och nu önskar jag att jag kunde fått mig en önskad hund ist.;)

Hur fixar man ett "bo" så att bara kaniner och inte oönskade lösa hundar (!!!), rävar och katter kan ta sig in?

(Funderar på att skaffa kanin.)

Hur fixar man ett "bo" så att bara kaniner och inte oönskade lösa hundar (!!!), rävar och katter kan ta sig in?

(Funderar på att skaffa kanin.)

jag har själv ett utedass(inte använt på minst 40 år. och så har kaninerna grävt sitt egna hål in. men katter kommer in där.

men man kan nog göra en bur precis som man vill är bara fantasin som sätter stopp, men antingen ska ingången vara liten eller så man får gå som en labyrint in. så inte hundar och rävar kan sticka in nosen.

eller göra ett bo med en ingång till en mellan ficka och sedan i mellanfickan ett ännu mindre hål in till "boet"

Lycka till.

Att våra katter låter bli kaninerna är jag nog inte så orolig för. (Lånade en kanin en vinter och då lekte kaninen med katten!) Men de häromkring som inte har kastrerat sina hankatter, kommer de att utgöra ett hot?

Man kanske kan göra en ingång via ett rör, tex halvemeter långt? Bör väl bli räv/hundsäkert? Men kattsäkert?

Eller räcker det med att ha eventuella inte vuxna kaniner instängda när jag inte är där, och när de sedan vuxit klart är inte längre en hankatt ett hot?

Eller är jag naiv som tror att jag kan ha halvlösa kaniner som ändå förblir tama? Och blir en kanin lyckligare av att få fri tillgång till världen? Eller blir den tryggare i en väl avgränsad men stor bur?

Vet inte så mycket om kaniner annat än vad jag minns från förr, så tips emottages tacksamt på länkar till sidor med matnyttiga tips, typ beteende. För vuxna då. Biblaböckerna var lite väl basic.

Men de häromkring som inte har kastrerat sina hankatter, kommer de att utgöra ett hot?

vi har hur mycket vilda katter här omkring och de har inte rört någon av kaninerna. inte ens deras ungar.För då kommer mamman direkt och jagar bort. kan säga att kaninern är väldigt kaxiga djur,och katter brukar oftast ha respekt för dem, speciellt om du köper en stor ras . fast det måste du nog för dvärgraser är ju inte avlade för att vara vilda. Här hos oss så har katterna och kaninerna blivit som en flock. de kan till och med sitta och nosa på varandra och hälsa. (de vilda katterna också)

Man kanske kan göra en ingång via ett rör, tex halvemeter långt?

det låter som en bra idé´:) och så kan du sätta en sväng också så röret inte går direkt in i boet utan man måste svänga inne i tunneln.

Eller är jag naiv som tror att jag kan ha halvlösa kaniner som ändå förblir tama? Och blir en kanin lyckligare av att få fri tillgång till världen? Eller blir den tryggare i en väl avgränsad men stor bur?

absolut är de lika tama. Mina blev tamare. de var alltid smitnings benägna och var alltid de enda man tänkte på om man ville släppa ut de i en hage, nu är de ju en lite större ras. självklart är ju de mindre raserna som te.x dvärgraser från djuraffärer mycket tryggare i instängd miljö eftersom de är avlade för sånt precis som hästar som är avlade och kan knappast bli vilda igen. Så de beror helt och hållet på vad för ras du har. de större raserna mår ju bäst av att springa ute mycket och har man tillgång till att ha de lösa är det perfekt.

Mina kommer fram HELA tiden och ska kolla vad man gör när man är ute. väldigt på hängande. tigger mat utanför dörren varje dag och en gång så kraffsa till och med honan vi har på dörren och kom in, då vi mata katterna inne. Fast hon fick frukt istället för skinka då ;P haha. Så tama blir de verkligen. Mycket tamare än att stänga in dom. de får inte göra de behov de vill och blir uttråkade i sina burar oftast och då brukar de inte vara sugna på att vara så social mot människorna som stänger in dem.

Så enligt mig mår mina kaniner som jag har nu bäst utav alla kaniner jag haft ( som har fått gå i bur på natten och hage på dagen ) och man slipper att ha ansvar för att de ska ha rent och att de ska få social kontakt hela tiden , eftersom de kommer när de själv vill ha de behoven.:)

har tyvärr inte så mycket hemsidor jag vet om. Men de kanske någon annan har på buke som kan tipsa (y)

Tack för alla svar! :love:

Men jag har fler frågor :o.

Vilken ras är lämplig? Och hur många? Jag förmodar att det inte räcker med hö till kaninerna, så vad ska de har för kraftfoder? Mina hästar får korn och havre, kan man ge kaninerna det oxå eller måste man köpa speciell kaninpellets? Jag formodar att de behöver en kaninmineralsten oxå. Och halm att strö i boet/buren. Nåt mer jag behöver tänka på?

Tack för alla svar! :love:

Men jag har fler frågor :o.

Vilken ras är lämplig? Och hur många? Jag förmodar att det inte räcker med hö till kaninerna, så vad ska de har för kraftfoder? Mina hästar får korn och havre, kan man ge kaninerna det oxå eller måste man köpa speciell kaninpellets? Jag formodar att de behöver en kaninmineralsten oxå. Och halm att strö i boet/buren. Nåt mer jag behöver tänka på?

Jag ger hö då, Sen gav jag en kaninpellets som fanns på granngården när de var så himla kallt, men nu när de är lite varmare så ger jag bara frukt som extra, eller typ knäckebröd, torkat bröd, lite gnagar blandning, och lösa mineraler och saltsten. de klarar de sig galant på och mycket billigare än pelletsen som de fick. men man kan ju ge pellets om man vill , men man kan välja som man vill. kaninerna tycker säkert de är gott med lite pellets också. men är inget som är speciellt viktigt och man har andra saker man ger som jag har skrivit .
Man kan ge havre och korn också, fast de blir väldigt lätt tjocka på de och de behöver fortfarande de andra som jag skrev. (mineraler och frukt )

Morötter äpple och knäckebröd får de som standard mat varje dag. de är tjocka och lever livet :)

Har halm i boet och ger dem fri tillgång på hö. På sommaren behöver de ju inge hö då de har gräs.

blev säkert lite flummigt att läsa men kolla på "Halv åtta hos mig " också xD

Gnaggrejor var det ja. Inga problem, vi har en hel skog. Eller hade, innan Gudrun...:cry: Men nåt ska det väl gå att hitta!

De böcker jag läst handlar mest om dvärgkaniner men det verkar vanskligt att släppa ut sådana småingar. Vi kanske skulle satsa på lite större?

Igen, tusen tack för alla svar!

Uppriktigt ursäkta till Salander för viss trådkapning :o ...

Gnaggrejor var det ja. Inga problem, vi har en hel skog. Eller hade, innan Gudrun...:cry: Men nåt ska det väl gå att hitta!

De böcker jag läst handlar mest om dvärgkaniner men det verkar vanskligt att släppa ut sådana småingar. Vi kanske skulle satsa på lite större?

Ingen fara, det är bara trevligt att läsa kanintips.

gotlandskanin är en bra kanin att ha ute :P

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 168
Senast: vego96
·
M
Hästvård Jag har i alla år haft mina hästar i stora rymliga boxar och någon tanke på att ha det på annat sätt har inte funnits. Jag har alltid...
2
Svar
22
· Visningar
3 923
Senast: cristobal
·
B
Lantbruksdjur Vi är snart färdiga med hönshuset. Det blir stort och en stor rastgård. Tanken är att ha en 6 hönor, tyvärr ingen tupp för vi bor inte...
Svar
19
· Visningar
3 631
Senast: Linn_89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25