Kan vi prata om rabarber

hastflicka

Trådstartare
Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det nagot man ska gora med rabarber over vintern? Har finns ingen tjale, men nagra dygn, nagon vecka ibland, har vi minusgrader bade dag och natt. Eller atminstone nara minus. Ibland sno, och i ar forvarnar El Ninjo att vi kan fa sno.

Mina Rabarber plantor star i stora planterings karl, ar det nagot att tanka pa dar? (Det gula ar "flugpapper" for att "fruktflugor" bor utomhus har och har slagit sig ner pa rabarbern. Jag kor ocksa med kaffe sump och kanel for att mota bort dem)

IMG_5301.webp
 
Jag gör inget med min rabarber som står i jorden. Den som är krukad ser jag till att den inte är för blöt när det är kallt ute, rotsystemet är ju mer utsatt i kruka.

Blir det väldigt kallt har jag isolerat krukan underifrån och på sidorna, men det är väl sällan nödvändigt om man inte har så mycket isvindar som blåser rakt på som jag har här. :down:

Om du inte har gödslat ordentligt under sommaren kan du ge en liten giva gödsel nu, med tanke på hur milt du har det borde den kunna lagra in det innan den tar vinter. Tillräcklig gödsling och tillräckligt stor kruka har varit det enda jag upplevt behöver lösas för rabarbern (och vindskydd här då, det blåser sönder rätt många stjälkar varje sommar :meh:). I övrigt är den tacksam.
 
Jag gör inte heller något speciellt. Den står i kanten av ett stenparti, på själva gräsmattan intill.

Gödslar rejält eftersom fader trädgårdsinstuktören sa att man skulle. Eftersom jag bara skördar före midsommar när stjälkarna är frodigast och saftigast så finns mycket blad och stjälkar kvar som vissnar ner. De får bli jordförbättring runt plantan. Om @hastflicka s rabarber inte vissnar kanske det är idé att skära ner dem och låta bladen ligga? (gissar vilt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 187
Senast: daphna
·
Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp