Kan någon ge mig råd om min rymling cardigan

cardigan

Trådstartare
Den senaste månad har cardigan börjat rymma från hagen, då märk
väl skall ni inte tro att han har dåligt med mat,har provat med att
ställa in honom på nätterna med en hagkompis trodde då på en
förbättring,ack vad mamma bedrog sig då rymmer han på dagen i
stället,konstigt nog rymmer han inte långt,det är så han är utanför
hagen. när jag kommer då så kommer han fort på inkallning så
mann kan ta på honom grimman, och det konstigaste av allt det är
att hagen är ej sönder så vi har konstaterat att han hoppar över.
en så länge har han ej skadat sig, men mann befarar ju det värsta.
min uppfödare till honom skojade och sa sätt fast honom som
tjurana med en kätting, är det någon av er som varit med om
liknande problem eller har någon något bra råd att ge?
MVh anne

Sv: Kan någon ge mig råd om min rymling cardigan

Hee så fel det kan bli...! Läste rubriken lite för snabbt och det blev "kan någon ge mig råd om min rymliga cardigan" - jaha, vill hon ha råd om hur man krymper ett plagg...? fnulade jag och surfade in på tråden för att se vad folk tipsat om.
:D

En av hoppehästarna i "mitt" stall hade för vana att hoppa ut ur hagen ibland. De fäste då småpinnar på stolparna och knöt orangea plastband mellan runt hela hagen, dvs höjde staketet lite provisoriskt ca 40-50 cm. Hon slutade och efter ett tag kunde man plocka ner banden igen.

Okej rymmande hästar är inte kul.
Hemma hos många hästägare har man sett staket där tråden är hopbunden av något gammalt elband som slitits av flera gånger. Ett sådant elband leder INGEN ström als.
Det finns stängsel provare som provar om det är någon fart i strömmen att köpa på tex granngården och nordpost och dom är inte dyra als.
Fungerar elstängsel agregatet? Behöver ni ett kraftigare eller har ni rentav 6000 volt redan? 4000 volt brukar räcka åt hästar men det är inte alla som stoppar för det.
Är staketet ni har tillräckligt högt? Växer det gräs långt upp över nedre tråden? Slå av det i så fall.
Hur ser stolpar och isolatorerna ut? Allt som är gammalt och slitet kanske behöver bytas mot nya frächa grejjor? Staket är dyrt men köper man tryckimpregnerade stolpar så står dom i 20-25 år om ingen har av dem. Om det händer något med en återfalls rymmare så är det nog inget försäkringsbolag som stödjer dig utan att det är pga ditt slarv som olyckan skett enl dem. Elrep av en lite tjockare modell (ca6mm) stoppar det mesta och ledarna som strömmen går i går inte av i första taget.
Kolla kring handtag och skarvar att det är ordentlig kontakt överallt. Vid varje skarv kan man fransa upp repet/ bandet :devil: någon cm och tvinna ihop alla ledarna.

Okej rymmande hästar är inte kul.
Hemma hos många hästägare har man sett staket där tråden är hopbunden av något gammalt elband som slitits av flera gånger. Ett sådant elband leder INGEN ström als.
Det finns stängsel provare som provar om det är någon fart i strömmen att köpa på tex granngården och nordpost och dom är inte dyra als.
Fungerar elstängsel agregatet? Behöver ni ett kraftigare eller har ni rentav 6000 volt redan? 4000 volt brukar räcka åt hästar men det är inte alla som stoppar för det.
Är staketet ni har tillräckligt högt? Växer det gräs långt upp över nedre tråden? Slå av det i så fall.
Hur ser stolpar och isolatorerna ut? Allt som är gammalt och slitet kanske behöver bytas mot nya frächa grejjor? Staket är dyrt men köper man tryckimpregnerade stolpar så står dom i 20-25 år om ingen har av dem. Om det händer något med en återfalls rymmare så är det nog inget försäkringsbolag som stödjer dig utan att det är pga ditt slarv som olyckan skett enl dem. Elrep av en lite tjockare modell (ca6mm) stoppar det mesta och ledarna som strömmen går i går inte av i första taget.
Kolla kring handtag och skarvar att det är ordentlig kontakt överallt. Vid varje skarv kan man fransa upp repet/( bandet:devil: ) någon cm och tvinna ihop alla ledarna.
Elband är inte bra pga plasten fjädrar men inte ledarna som är i metell så de går av!

Senast ändrad:

Håller med om att höja hagen tillfälligt funkar bra, och kolla inte bara tråden o hagen i allmänhet utan glöm inte att kolla att jordningen i backen räcker till. Ju större hage o ju fler trådar= mer jordning.
Vi "petar" ner järntråd i backen. Skåra med en spade o i med tråden sen trampa till.

Man måste få ner jordningen så att den alltid är i kontakt med fuktig jord. Är jorden helt torr villket den kan bli ibland på sommaren så jordar den inte och strömmen försvinner. Det fins speciella jordspett men man behöver inte ha sådant. Det fungerar även med tex ett på gamla järnrör som man slår ner i backen men man behöver nog ner ca 80-90cm. Hur många som behövs vet återförsäljaren. Det fins de agregat som behöver upp till 12 spett!

Tack för era svar, har höjt trådarna igen, och har även gjort en mindre hage till
honom, vill tillägga att hagarna vi har är stora, har även lagt ut hö, nu har han
inte rymt sedan igår så nu hoppas jag på turen.
mvh anne

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka