Kan någon förklara dehär med analys osv.

R

RebeckaKihlberg

Jag har lääänge funderat över de här med att analysera sitt hö osv. till hästen, ska själv skicka iväg analys på mitt nu inom snart framtid,men har lite frågor kring detta. :confused:

Hur tolkar man alla dessa siffror, hur vet man vilket som är bra/dåligt?
Hur vet man vilken mängd man ska ge av just hösilaget/hö??
Om man nu ska ge både hö och kraft så måste man väl rimligtvis ha analysen på kraften också.

Hur vet man vad just MIN häst ska ha/behöver...de måste ju varriera ifrån häst till häst..vissa är ju mer lättfödda äna andra och vissa har svårare att hålla hull osv.

Skulle vara super tacksam om någon kan förklara detta i enkla ord för mig :smirk: :D !!

Tackar och bockar :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Kan någon förklara dehär med analys osv.

Hur tolkar man alla dessa siffror?
De siffror som är intressanta är:Smb rp (Smältbart Råprotein), MJ (MegaJoule, energi), Ca (Kalcium), P (fosfor) och Mg (Magnesium). Och du räknar enklast "per kg foder".
Ts-halten (Ts= Torrsubstans)anger hur mycket vatten fodret innehåller. Hö ligger vanligtvis på 84%, medan hösilage kan ligga runt 60%, med variationer uppåt och nedåt. En häst bör äta 1 kg ts/100kg kroppsvikt, så Ts-siffran är viktig för att se hur mycket hö/silage du MINST bör ge din häst.

Hur vet man vilket som är bra/dåligt?
De flesta vuxna hästar behöver en kvot mellan smbrp/MJ på 6. Du behöver alltså ha 6 ggr mer smb rp än MJ i höet. T.ex 8 MJ och 48 smb rp/kg foder. Har du en lägre kvot får du komplettera med kraftfoder, och har du en riktigkt låg kvot behövs rena proteintillskott, t.ex soja.
Mineralsiffrorna bör också förhålla sig på ett bra sätt mot varandra, Ca/P bör vara mellan 1,2- 1,8 och Ca/Mg ska helst vara högre än 2,7.

Hur vet man vilken mängd man ska ge av just hösilaget/hö??
Genom vissa formler (som jag inte kan i huvudet...) räknar du ut hästens energibehov. En häst som har ett behov av 80 MJ behöver alltså 10 kg hö av det jag beskrev i exemplet ovan, för det innehöll ju 8 MJ/kg foder (8MJ*10kg = 80MJ). Och eftersom kvoten var perfekt i det höet behövs egentligen inget annat foder... :)
Nu är ju sällan kvoten i höet perfekt, så då får man ge lite kraftfoder till, och kanske t.o.m ta bort lite hö och ge något med högre kvot, t.ex. lucern. Havre kan man ge om det bara fattas lite protein, eller om hästen behöver så mycket MJ att det är orimligt att få i den så mycket hö som skulle krävas.

Om man nu ska ge både hö och kraft så måste man väl rimligtvis ha analysen på kraften också.
Ja, det står på säckarna du köper, men det kan ju vara bra att kolla upp INNAN du köper, så då läser du här!
 
Sv: Kan någon förklara dehär med analys osv.

Har bra koll på kvoterna när det gäller mineralar etc. men hur räknar man ut behovet av Ca och P och Mg så att man vet att det täcks?
Har använt foderoptimeringsprogram tidigare men vill nu gå vidare och veta ännu mer.

/JES
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 167
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 574
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp