Kan någon berätta någor om hästar med Cushings syndrom ?

M

mirjada

Vat inte om denna tråd ska ligga här men efter som att det tydligen kan ge fångsymtomer mm så tänkte jag att det kanske går in här...

Cushings syndrom tror jag att det stavas... :crazy:
Det jag hittat ännu så länge är att det har med hypofysen att göra och att det kan göra att hästen får fångsymtomer, inte fäller sin vinterpäls mm.
Det jag skulle vilja veta är VAD det är?
På vilket sätt mer än de grejer jag skrev påverkar det hästen?
Hur länge kan en häst leva med denns sjukdom?
Måste en häst med denna sjukdom ha en speciell foderstat eller?

Tar tacksamt emot tips om böcker eller hemsidor där jag kan läsa om detta...

/M :bump:
 
Sv: Kan någon berätta någor om hästar med Cushings syndrom ?

Det lilla jag vet (en väns avelsmärr drabbades och fick tas bort ett par veckor efter första symptomen) är att en tumör i/på hypofysen ger överproduktion av kortison. Detta i sin tur orsakar bl a fång och en långhårig look eftersom de inte fäller vinterpälsen. Tumören kan också ge diabetes, vilket gör att de magrar. Gick ut och sökte lite på nätet och saxade två klipp, varav det ena dessvärre är reklam…
www.shv.org
”Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång. En drabbad häst kan aldrig tillfriskna men kan leva i många år med rätt vård och ev. medicinering, vilket avgörs i varje enskilt fall av veterinär. Grundorsaken till symptomen är att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.”

http://www.i-horse.se/
”Hórmonise har en lugnande inverkan på "märriga ston" och hingstiga valacker. I USA ger 10-tusentals hästägare Hórmonise till hästar som fått diagnosen Cushing´s syndrom. Många gånger är det Cushings syndrom som är orsaken till fång hos hästar.”



Bl a Agria och travsport.se har "Fråga veterinär"-spalter där du säkert kan få utförligare svar. Eller ring närmaste hästklinik, det är alltid bra att höra olika veterinärers erfarenheter.
 
Sv: Kan någon berätta någor om hästar med Cushings syndrom ?

Hej!
Cushing hästar bör hållas på sträng diet eftersom deras ämnesomsättning är rubbad. Låg halt av NSC och balanserad Järn och Kalcium kvoter brukar kunna lindra symptomen.
Huruvida en häst ska avlivas eller inte beror lite från fall till fall, vissa komplikationer med nedsatt motstånd till infektioner kan vara alltför plågsam (t.ex. ständiga hovbölder, hudinfektioner m.m).
Det är sällan hästar utvecklar diabetes, däremot kan Insulin resistans drabba en Cushing häst om dieten inte sköts.
Det säkraste sättet att diagnosticera sjukdomen är att kontrollera halten hormoner (antigen ACTH eller genom att administrera en dos cortison och se om kroppen kan justera produktionen av cortisol).
Det finns en grupp på Yahoo som leds av veterinären E. Kellon som är en outtömlig källa på information.
Det absolut bästa ställe att fråga är SLU:s lab i Uppsala, du får svar på både sjukdom och behandling, de är suveräna!
/N
 
Sv: Kan någon berätta någor om hästar med Cushings syndrom ?

En häst i stallet har (troligtvis) cushings. Det är inte utrett, men efter bla ändring av foderstat blev det en helt ny häst.
Det började med en hängig och "sjuk" häst som var trött och håglös och vet var ute men inga prover visade nåt, borelia som han tydligen hade vissa symtom för var negativt bla. Vet var heller inte spec orolig över den tjocvka vinterpålsen han hade kvar, detta var sommar..
Ägaren började leta info själv och tyckte allt stände in på cushings då han hade ju endel av symtomen och fick dessutom fång under sommarens gång. Vet fortfarande inte orolig och hävdade nästan att det inte alls kunde vara cushings.
Ägaren läste iaf om det och om kostråden och eftersom hästen fått betfor bla så tog hon bort det och fodrar nu inte med morötter äpplen betfor och sånt som är sockerrikt liksom. Fodrar även med massor av stråfoder.
Plötsligt blir hästen häst igen. Är MED i flocken och bryr sig mer, vill vara med och ser inte så ledsen och håglös ut. Han mår nog rätt bra nu.
Han har fortfarande sin jättepäls året runt. Klipptes i sommar för hans egen skull men den växte snart ut igen men nu är han pigg igen och lycklig.
Inga fler fånganfall eller liknande.
Så även omdet inte går att bota så går det ju att förebygga!

Har tänkt efter lite på de hästar jag mött under åren och när jag var liten tror jag två hästar hade samma sjukdom. Men eftersom "förr" fick ju "alla" hästar en foderstat på betfor :( havre och mineraler iaf i min omkrets...
Båda var äldre, av ponnyras, med lång krullig vinterpäls som inte släpptes på sommaren som den skulle. En av dom fick fång på i princip inget bete men dessa var pigga och "som vanligt" kanske hade sjukdomen inte gått så långt på dessa..jag vet inte.
Det här är iaf mina erfarenheter av cushings syndrom.
 
Sv: Kan någon berätta någor om hästar med Cushings syndrom ?

Du kan bli medlem av den här gruppen på nätet, finns massor av info om Cushings!
http://groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

På Google fick jag en massa träffar:

http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=cushing´s+syndrome+horse&btnG=Sök&meta=

Sen vill jag mig minnas att jag la ut en tråd om EC här på hästvård men den är försvunnen nu :confused: , fast jag hittade en del andra trådar om det:
http://www.bukefalos.com/f/search.php?searchid=115752
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har/haft hästar med cushings, hur har det påverkat dem i deras liv och i träning? Speciell foderstat, medicin och endast lugn...
Svar
10
· Visningar
3 305
P
Hästmänniskan har ni oxå varit med om det fenomenet, att när man köper en häst så berättar man vitt o brett om hästens alla vanor, alla underbara...
Svar
6
· Visningar
1 681
Senast: cirkus
·
Hästvård Har en 25-årig D-ponny på foder som jag misstänker har cushings syndrome. (Godartad cancer i hypofysen vilket ger hormonstörningar)...
2
Svar
37
· Visningar
7 368
Senast: vigmir
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 230
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp