En fråga om arbetsuppgifter. I september skrev jag på ett avtal för en ny tjänst på mitt jobb, den skulle träda i kraft vid årsskiftet men avtalet skrevs som sagt i början av september. Själva avtalet innefattar ingen arbetsbeskrivning, däremot en yrkestitel som kan indikera vad det handlar om, utan enbart lön och villkor mm. Under hösten började vi ta fram en rollbeskrivning som var under arbete och detta finns dokumenterat, däremot landade vi aldrig i någon slutgilig version. När tjänsten trädde i kraft arbetade jag enligt denna arbetsbeskrivning, men vi märkte ganska snabbt att arbetssätten inte fungerade optimalt för vår verksamhet och sedan dess har vi försökt utveckla och förädla. Därav hamnade den på hyllan. Nu, 4 månader och en pandemi senare har hela vår verksamhet vänts upp och ner. Produkterna är annorlunda, arbetssätten är annorlunda och jag har glatt kavlat upp ärmarna och huggit i där det behövs. Långt ifrån vad jag egentligen ska arbeta med. Nu är den värsta stormen över och vi kan börja blicka framåt, vilket även innebär att vi ska sätta rollbeskrivningen på plats. Vi kommer även ta in en extern konsult som ska se över vår avdelning. Min magkänsla säger mig att den här rollen kommer bli fullkomligt annorlunda än vad vi kom överens om från början. En roll jag inte alls är lika bekväm i, och framför allt inte vill ha.
Har jag någon rättighet alls till den ursprungliga rollbeskrivningen och tjänsten som jag från början utlovades, eller får jag bita i det sura äpplet och göra precis vad chefen hittar på nu eftersom vi aldrig slutförde och skrev under rollbeskrivningen så den blev slutgiltig? Just nu känns det som att jag fick tjänst X, men det blev tjänst Y lite sådär hipp som happ och jag har ingen aning om vilken rätt jag har att sätta emot. Jag har som sagt avtal på att min tjänst heter en viss sak men det kan ju innebära en hel del olika i praktiken.
Har jag någon rättighet alls till den ursprungliga rollbeskrivningen och tjänsten som jag från början utlovades, eller får jag bita i det sura äpplet och göra precis vad chefen hittar på nu eftersom vi aldrig slutförde och skrev under rollbeskrivningen så den blev slutgiltig? Just nu känns det som att jag fick tjänst X, men det blev tjänst Y lite sådär hipp som happ och jag har ingen aning om vilken rätt jag har att sätta emot. Jag har som sagt avtal på att min tjänst heter en viss sak men det kan ju innebära en hel del olika i praktiken.