kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

F

Fantasi

Ja, som frågan lyder, går det?

har ett sto som är flertalet gånger behandlad för benpålagringar i sina kotleder fram,grov hovbroskförbening upptäcktes i samband med rönken plåtarna bf, dock menade veterinären att hältan kom från benpålagringarna i kotlederna ej från hovbroskförbeningen.(hältan kvarstog då hovarna blockerades)
Mycket riktigt så var hon ren vid avslutandet av behandlingarna vid böjprov, dock upptäckte jag en tid(vecka) efter att en liten markering vf kvarstår vid longering i v varv(kunde inte longera pga halkan vid slutbesöket så hon böjdes enbart).

Har fått för mig att denna markering beror på hovbroskförbeningen som dessutom har den högsta taggen på v utsida v fram. så att hon markerar lite på lina i mindre volter i vänster varv låter ju då inte så ologisk, eller hur?

men, denna markering verkar vara en sådan som värms bort, dvs den syns mest före en ridtur än efter en ridtur, eller om hon fått springa runt i linan ett litet tag så blir den mer diffus och försvinner bitvis.

Dessutom syns den mer på svagt sluttande mark, antingen neråt eller uppåt, longeras hon på helt rak mark så syns markeringen oxå mindre.

har börjat fundera på om det verkligen är hovbroskförbeningen som spökar eller ifall det kan komma uppifrån från bogarna/musklerna.

Kan tilläggas att hon är mycket(i mina ögon) oliksidigt musklad, framifrån sett sedan hältan och hältutredningarna.

helt ren och positiv vid ridning oavsett gångart! Mycket arbetsglad.


Så, vad har ni för kommentarer att komma med?;)
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

Hej!
Jag har haft en häst (hopphäst) med hovbroskförbening.
Han hade inga problem av den.

Är du säker på att det kommer från hoven och inte kotan?
Säkert svar får du ju om du (veterinären förstås) bedövar kotan och ser om det försvann. Gör det inte det så får man ju bedöva vidare.

Att hon är oliksidigt musklad kan tyda på att hon har ont, går och avlastar något ben.
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

om hon är mucket oliksidigt musklad kan det bero på detta att om markerar lite.
Visst värmer många hästar ur, men det sker en förslitning om man fortsätter arbeta med en skada som "värms ur". Travarna är ofta ojämna, men värmer ur och klarar sig undan veterinären, men för varje gång hästen värmer ur så tar det längre och längre tid innan den värmer ur nästa gång. det bästa är ju att se till att hästen är helt fräsh så att den klarar sig utan att värma ur.

Lycka till me hästen :D
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

nej jag är inte säker på att det kommer från hoven därav frågan..
kotorna fram har vi nyss böjt här hemma utan reaktion så markeringen kommer inte därifrån i alla fall.

skulle ju iof kunna fara till vet och bedöva bort hoven då får man ju ganska snabbt svar..

jag är fullt medveten att hästar kan gå med hovbroskförbening länge utan att ha bekymmer av den, min häst är 16 år och hon har grov hovbroskförbening, och den lilla markering som finns i dagsläget är ingen som bekommer henne, utan det är i mitt huvud jag får lite huvudbry..
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

jo klart jag vill ha henne fräch, men är det pga hovbroskförbeningen så blir hon ju aldrig fräch.. utan då får vi ju dras med markeringen som sådan, dock vill jag utesluta att det inte kommer uppifrån..
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

Bra att du är lyhörd!:bow:
Fast även om ni hittar något i bogen tex så kommer det vara svårt att veta om problemet i bogen kommer av hovbroskförbeningen eller om det är något annat.
Hoppas du förstår min luddiga förklaring...
 
Sv: kan man värma bort markering orsakad av hovbroskförbening?

Sant! men släcks markeringen då man blockerar hoven så bör det ju komma från hovbroskförbeningen, så mycket kan man ju säga.. släcks inte markeringen kan det ju bero på att hon under tiden hon varit halt/behandlats (ca 3-4 mån) har felbelastat så att det ställt till med något uppe i musklaturen/bogarna, eller låter det ologiskt?
kan inte riktigt släppa det då jag inte säkert vet att markeringen kommer fån hoven..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
Hästvård Kort: Hästen började halta runt jul, 2006. Då var det en hälta på vb, och diagonal hf. Klinikbesöket visade spatt på vb, så vi antog att...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: caballus
·
F
Hästvård Jag skulle behöva lite synpunkter, Det är så här att jag har ett kallblodssto som jag åkte in med till vet i höstas pga hälta, det...
Svar
1
· Visningar
960
Senast: Fantasi
·
Hästvård Vem behöver evighetssåpor på TV, jag har en egen i stallet liksom =/ Återbesök idag igen med unghästen. Som sett tvärfräsch ut, tills...
Svar
14
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp