Kan man vända sin olycka?

GardenAngel

Trådstartare
Jag är en olycksfågel. Sånt är mitt liv. Allt som oftast har jag rätt bra med oflyt. Jag är så van vid det att jag ständigt är beredd, för alltid händer det något djuävulskap. Murphy's law, osv. Viss olycka drar jag på mig själv, typ som att framdäcket på min bil lossnade häromdagen och rullade iväg över en åker.. Men mycket är sånt jag inte kan råda över - allt motordrivet i mitt liv har någon slags förbannelse över sig, och jag har haft en några sjukdomar som knappt någon hört talas om (tandläkare och kirurger tycker jag är väldigt spännande!!).
Även om jag uppgivet kan utbrista "Men vad fan är det nuu dåå, varför händer det bara massa skit jämt?!" så hänger jag inte läpp egentligen. Mitt liv är lite såhär och det löser sig ju alltid i slutändan. Det som inte dödar, osv.

Men när jag satt i min hyrbil på väg upp till Dalarna från Skåne (efter incidenten med bildäcket vågade jag inte köra den.. Med min tur är den förmodligen sönder) så började jag fundera. Är var och en sin lyckas smed? Kan man vända sin olycka, och hur gör man? Att man kan ändra sin inställning är jag ju med på - jag är nog generellt rätt positiv ;)
Jag har dock en granne som "är lite sådär flummig" och hon och henne kompis gjorde någon slags energimätning på mig förut. De är utbildade inom detta (fråga mig inte vad det hette, de gick runt mig med två pinnar) och ingen av dem vet att jag är en olycksfågel då vi är nya bekantskaper. Det båda upptäckte var att jag har, vad de kallade, ett negativt påhäng. Tydligen en negativ energi som naglat sig fast i mig och som, enligt dem, kan ställa till livet för mig. På vilket sätt nämndes dock inte.
Som ateist och vetenskapligt lagd så är jag skeptisk till energier och chakran och diverse annat "flum", men jag har dock blivit behandlad inom alternativmedicin och det har funkat.. Så jag börjar fundera på om denna negativa energi kan ha med min olycka att göra? Om jag naken behöver kissa på ett elstängsel samtidigt som jag svingar en död höna över huvudet och sjunger Mors lilla Olle i månens sken, så provar jag gärna det.

Så buke, vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter? Är energier en grej att ta seriöst? Ska jag gå till en healer, medititera och kissa på elstängel eller bara acceptera att detta är min lott i livet och gaska upp mig?

Jag tror absolut på energier. Jag har varit med om några riktigt konstiga grejer, där först djuren reagerat och sen människor. En gång i tiden tränade jag dessutom en ponnytjej som berättade alla möjliga saker om mig och omgivningen som hon inte hade någon aning om. Hon pratade med änglar sa hon. En gång mitt i en träning så säger hon att en av de andra deltagarnas mormor dött precis, och det tog inte många minuter förrän föräldrarna till barnet kom och hämtade honom för att åka till den döda mormodern. Denna tjejen var helt klockren. Hon pratade mycket om skyddsänglar och att alla hade någon, och så preciserade hon vem det var, tex farbror Bertil. Men hon sa aldrig något sådant till mig så en dag frågade jag varför hon aldrig pratade om mina skyddsänglar. Hon svarade att jag inte behöver några, för att jag klarar mig själv just nu, men att jag kanske får någon i framtiden ifall jag behöver det.

Hur man gör sig av med ett negativt påhäng har jag ingen aning om, om det ens finns negativa påhäng. Men fråga grannen, hon lär ju veta.

Annars tror jag att det är som med mycket annat, att det är inställningen som gör det. Många människor ifrågasätter varför saker och ting alltid händer dem och det är inte så att saker alltid händer dem, utan de fokuserar på allt det dåliga som händer och ser inte allt det dåliga som händer andra.
Jag tror att vi alla har ungefär samma otur i livet. Däremot olyckor och händelser tror jag att man styr mycket över själv. Har man koll och håller sina grejer i ordning är det inte så mycket som går sönder bara sådär. En av mina kompisars motor skar på väg till en viktig händelse och hon var helt förstörd och arg över att allting händer henne. Men hon hade kört 8000 mil utan ens kolla oljan i bilen. Aldrig gjort någon service på bilen, etc. Bara tankat mer eller mindre. Då är det ingen olycka eller otur, det är vad som händer, det är vad man kan förutsätta kommer att hända.

Jag är en olycksfågel. Sånt är mitt liv. Allt som oftast har jag rätt bra med oflyt. Jag är så van vid det att jag ständigt är beredd, för alltid händer det något djuävulskap. Murphy's law, osv. Viss olycka drar jag på mig själv, typ som att framdäcket på min bil lossnade häromdagen och rullade iväg över en åker.. Men mycket är sånt jag inte kan råda över - allt motordrivet i mitt liv har någon slags förbannelse över sig, och jag har haft en några sjukdomar som knappt någon hört talas om (tandläkare och kirurger tycker jag är väldigt spännande!!).
Även om jag uppgivet kan utbrista "Men vad fan är det nuu dåå, varför händer det bara massa skit jämt?!" så hänger jag inte läpp egentligen. Mitt liv är lite såhär och det löser sig ju alltid i slutändan. Det som inte dödar, osv.

Men när jag satt i min hyrbil på väg upp till Dalarna från Skåne (efter incidenten med bildäcket vågade jag inte köra den.. Med min tur är den förmodligen sönder) så började jag fundera. Är var och en sin lyckas smed? Kan man vända sin olycka, och hur gör man? Att man kan ändra sin inställning är jag ju med på - jag är nog generellt rätt positiv ;)
Jag har dock en granne som "är lite sådär flummig" och hon och henne kompis gjorde någon slags energimätning på mig förut. De är utbildade inom detta (fråga mig inte vad det hette, de gick runt mig med två pinnar) och ingen av dem vet att jag är en olycksfågel då vi är nya bekantskaper. Det båda upptäckte var att jag har, vad de kallade, ett negativt påhäng. Tydligen en negativ energi som naglat sig fast i mig och som, enligt dem, kan ställa till livet för mig. På vilket sätt nämndes dock inte.
Som ateist och vetenskapligt lagd så är jag skeptisk till energier och chakran och diverse annat "flum", men jag har dock blivit behandlad inom alternativmedicin och det har funkat.. Så jag börjar fundera på om denna negativa energi kan ha med min olycka att göra? Om jag naken behöver kissa på ett elstängsel samtidigt som jag svingar en död höna över huvudet och sjunger Mors lilla Olle i månens sken, så provar jag gärna det.

Så buke, vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter? Är energier en grej att ta seriöst? Ska jag gå till en healer, medititera och kissa på elstängel eller bara acceptera att detta är min lott i livet och gaska upp mig?

Jag tror att man kan påverka det i den meningen att man kan välja att försöka förekomma oturen. När du är beredd på att något kan hända, gör du något åt saken eller väntar du bara på att det ska inträffa? Täpper du till alla risker som du inte är beredd att ta eller hoppas du på att de inte ska realiseras?

För att ta ett exempel: Framhjulet på din bil lossnade förmodligen för att det inte var ordentligt fäst (om nu inte bultarna gick av). När man har bytt till vinterdäck så ska man efterdra hjulmuttrarna efter 5-10 körda mil, annars riskerar hjulet att lossna. Nu gav du ju själv det som ett exempel på att det som något som du hade kunnat förekomma, men bortsett från sjukdom så kanske det är så att det finns mycket annat av liknande slag som du kan göra för att förekomma oturen.

Jag tror inte det handlar så mycket om vad som händer och hur ofta, utan hur mycket man gräver ner sig/skakar av sig det som händer. Om X händer, gör man det till en stor sak, börjar leta samband, tidigare saker som liknade X, oroa sig för framtida X, förklara för sig själv att X hände för att X faktiskt alltid händer mig, och så händer Y och man tänker genast X+Y, fyfan? Eller händer X, man tänker "fan vad X suger", går vidare, och när Y händer tänker man "fan vad Y suger" och går vidare?

X och Y händer båda personerna, med samma tidsintervall (och, i teorin, samma historiska bagage av A-V ;)), men den ena är en "olycksfågel" medan den andra bara råkade vara med om något otrevligt. Shit happens, helt ärligt. Och nej, i verkligheten är det såklart inte så jämnt fördelat att alla får exakt samma del av oturen. Men det viktiga ligger i hur man hanterar det - och även hur bra man är på att uppmärksamma när dåliga saker inte händer, och när det faktiskt händer bra saker.

Vi har en benägenhet till vidskeplighet eftersom vi både är begränsade i vilka samband vi ser och samtidigt är väldigt fokuserade på att söka just samband. Det är inte svårt att förstå, men kan vara ganska svårt att motarbeta. Det är dock verkligen värt att lägga lite energi på det (och samtidigt en hel del energi på att lära sig fokusera på rätt saker enligt ovan), både för att utvecklas och må bra och för att slippa kissa på elstängsel. ;)

Jag tror att det handlar mycket om attityd om HUR man upplever saker som händer en och hur man handskas med sitt liv. Det finns studier som tyder på liknande saker också.

http://www.unt.se/leva/att-ha-tur-ar-ingen-slump-1063809.aspx

Jag tror inte på ödet men när jag har missat ett jobb eller en bostad som jag gärna ville ha så brukar jag ändå tänka att det inte var meningen att det skulle bli så. Plötsligt har jag ju något som säkert är ännu bättre!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka