Kan man välja hö/hösilage med sämre värden?

Lina123

Trådstartare
Hej på er allihop.

har en "dum" fråga till er som kan det här med grovfoder och värden och grejor.

Jag vet inte riktigt hur det funkar med värden på höt osv. Men är det så att med ett hö med mycket bra och höga (?) värden behöver man inte ge lika mycket av som ett hö med sämre värden?

Kan man välja ett hö med sämre värden och istället ge mer hö? Därför att man helt enkelt vill fodra med ganska mycket grovfoder till sin häst för att den ska slippa stå utan mat på tex natten?

Hur får man fram höets värden? Är det den man köper av som man får begära det av? Hur sätter man sedan ihop en bra foderstat till sin häst, är det något man kan göra själv (med hjälp av en mall?program?) eller måste man ta hjälp? Verkar ganska knepigt med alla siffror hit och dit :)

Vill förtydliga med att detta är en spontan tanke som uppkom i mitt lilla huvud, jag har ingen egen häst så ni behöver inte oroa er ;)

Tacksam för svar,

:bump:

Sv: Kan man välja hö/hösilage med sämre värden?

Visst kan man medvetet göra/köpa grovfoder med sämre värden för att kunna ge mer. Problemet är att energi och protein inte sjunker i samma takt i grödan. Proteinet sjunker snabbare vilket gör att det blir krångligt att få till en bra balanserad foderstat. Baljväxter (klöver tex) "håller" proteinvärdet lite bättre än gräs.

Stämmer precis, det är ofta ett problem eftersom hästen behöver tugga en viss mängd grovfoder/dag för att må bra. Bra värden=mindre mat för att hästen ska hålla sig lagom i hull. Så när man får ett superbra hö/hösilage är det ofta svårt att få foderstaten att funka så hästen får sitt tuggbehov tillgodosett. Däremot passar ett superhö bra till unghästar och dräktiga/digivande ston som kräver mer näring än våra vanliga ridhästar.

Så eftersom hästen behöver tugga en hel del så är det bara bra att välja ett hö med lägre värden så man kan fodra mer grovfoder, dock är dte ju inte br om värden är för låga så man måste ge stor mängder kraftfoder för att hästen ska få i sig det den behöver.

För att få fram värdena på höet får man skicka det på analys, antingen om bonden man köper av gör det eller om man skickar in ett prov själv.

Är inte så värst svårt att räkna foderstater, bara man har lite tabeller så är det lätt som en plätt. Om man däremot inte har lust att sätta sig in i det själv finns det ställen på internet där man kan räkna foderstater, Hippocampus bla..:)

Bra värden är för mej ett hö som passar den häst som ska äta det.
Det finns egentligen inget värde som man kan säga är "bra värde" rätt över.

En häst mår ju bäst om den kan få fritillgång och har man då ett hö med 11 Mj och en fjording som har ett behov av 40-45 Mj/ dyng så innebär det att hästen kan få äta ca 4 kg hö under ett dygn. Det mår ingen häst bra på.
Har jag däremot ett svårfött fullblod som behöver närmare 100 Mj/dygn så är ju ett hö med 11 Mj jättebra.

När man räknar foderstat till en häst man aldrig har räknat till förut så utgår man ifrån att hästen behöver 6 gånger mj i protein, dvs fjordingen här ovan behöver 40-45 mj gånger 6 vilket blir 240-270 gram smältbart råprotein.
När man har lärt känna sin häst och fodrat den ett tag så märker man på vilken kvot hästen mår bäst på, jag har en som behöver en kvot på minst 7,5 för att behålla sin muskler och den andre klarar sig bra på strax över en kvot på 5.

Till fjordingen är det då ett superbra hö om värdena är 5 Mj och 30 gram smältbart råprotein, kvoten blir då 6 och fjordingen kan äta 8-9 kg hö/dygn.

Till det svårfödda fullblodet kan ett hö med de värdena ge katastrof för då hade den behövt äta 20 kg hö/dygn och det gör inte de flesta fullblod. (medans fjordingen förmodligen hade varit överlycklig för all den maten och ätit upp alltihop med resultatet att den hade rullat fram.)
Där är ett hö med 11 Mj och 66 gram smältbart råprotein perfekt istället för då behöver hästen äta 9 kg.

Det man behöver veta för att kunna räkna ut en foderstat är hästens vikt, om den är lätt-svår eller normalfödd, i vilket hull den är och vilket arbete den utför.
Sedan behöver man en tabell för hur många MJ just den vikten behöver och tabeller för hur mycket av olika mineraler.

Analys tar man antingen själv, eller så får man ta del av säljarens analys.
Det är viktigt att ta ett representativt prov, man kan inte slita ur en näve hö och skicka in utan man öppnar några balar och tar försiktigt ut prov lite varstans.
Om man sliter ur provet faller alla blad av och det är i bladen mycket av proteinet sitter.
Om man tar enbart från ett ställe får man ju bara vad det är just där och det kan variera mycket över ett fält.

Det finns några bra program på nätet som man kan ta hjälp av när man räknar men det är viktigt att man också har koll på hästen, alla är ju inte tabellhästar utan en kanske behöver mer och en annan mindre.

Tack allihopa för svaren! Intressant! Däremot får jag nog ta hjälp med alla kvoter och nuffror i framtiden om detta blir aktuellt :D

Och det är ju såklart som TinyWiny säger, att ett bra hö för en häst kan vara katastrofhö för en annan. Ganska logiskt igentligen om man tänker till.

Jag har nämligen ofta funderat lite på det där, tycker så synd om många hästar som får sin kvällsmat kl 18, äter upp allt på 15 minuter och står sedan hela natten utan något att tugga på. Det var därför tanken väcktes..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla foderkunniga! Vi har i stallet där min häst är uppstallad tyvärr ett hösilage med väldigt lite protein. Detta ställer till det...
Svar
6
· Visningar
1 157
Senast: Hellas
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025