Kan man torka hösilage?

Z

Zussami

Ja, alltså - Förlängs hållbarheten om man försöker lufttorka hösillaget? (Typ fluffa upp på nät eller något sådant)

Vi ska börja fodra nu, men en bal kommer ju att bli dålig långt innan den är slut under invänjningstiden.

Med dagens höpriser och tillgång, så gör det ju lite ont i hjärtat att slänga foder på tippen ...

Sv: Kan man torka hösilage?

Hur då?
Blir det mögel, eller?
För torkat hösilage ser ju ut som hö och luktar gott ...

om du har väldigt hög ts," inplastat hö" kan det visst gå bra, du behöver bara sprida ut det och hålla koll så det inte blir varmt inuti balen, om du är osäker på ts, så försök få tag på några balar hö istället under övergångsperioden, det blir billigare.
Vi har alltid hö under övergångsperioden:)

om du har väldigt hög ts," inplastat hö" kan det visst gå bra

Nej, eftersom i torra balar finns inget konsrveringsskydd, det är bara lufttät lagring. tillför du MER syre så får du ovanstående jag nämnde. Vi pratar ensilage nu, inte hö.

jag vet några som klyver balen på mitten, då torkar den något o håller även lite längre säger dom,
jag har aldrig provat då jag bara har hö...

OK, då blir det väl bara att slänga ut en massa foder i gödselhögen då ... :cry:

(Det hjälper inte att köpa hö, för det verkar vara just "surheten" i hösilaget som de behöver vänja sig långsamt vid. )

JA det går. Har 2 st hästar på box just nu och var då tvungen att öppna en hösilagebal. Jag har spridit ut hela balen på stallbacken, det tar mkt tid och plats men det fungerar jättebra, hösilaget torkar ju bara. Har hållt jättebra kvalite´och när det har torkat bär jag in det i stallet så det inte kommer regn på det. Det jobbigaste är ju att det är en massa slit för att det ska gå, och det gäller att det inte blir för tjockt lager så det börjar mögla. Dock var min bal skördad i princip samma dag som jag öppnade den men det borde ju fungera på samma sätt oavsett hur länge den varit inplastad

Jag har silage som jag öppnar och bär in kakorna. Det har aldrig blivit något fel på det. Sen beror det ju på hur länge som det får ligga innan det tar slut. Men givetvis får man hålla koll så det inte luktar konstigt.

Förvisso har Alexandra rätt i det hon säger men min praktiska erfarenhet säger mig något annat. Ensilaget klarar sig enormt mkt längre om man tar bort all plast och skakar upp allt. Det torkar då oerhört snabbt (om det inte är ett alltför blött silage) och håller sig mkt längre.

Nej det blir inte hö, eftersom hö har 84% i ts halt. Men suck, ensilage och hösilage är SAMMA sak...det finns inga andra namn. Hösilage är ett påhittat namn, men det rätta namnet är ensilage.

Det är svårt att torka effektivt och tillräckligt snabbt nu under hösten/vintern. Med en relativ luftfuktighet som nästan aldrig är under 70% och temperaturer runt 5-10 grader är det svårt ens med en tork att driva ut vatten ur hösilage. När man torkar hö så utnyttjar man ju framför allt solenergi men även det faktum att det är ganska torrt i luften i början av sommaren. Konstigt nog så har väldigt få funderat på hur mycket vatten det finns i ensilage/hösilage.

Har man en hösilagebal på 300 kg som är riktigt torr (TS=70%) och ska nå TS för hö (84%) så motsvarar det cirka fyra hinkar vatten!!!

Ett tips är att salta när du spritt ut det. Kasta över grovsalt, vilket minimerar tillväxt av bakterier och svamp/mögel

TS pratar hösilage, OM ts, är väldigt hög 70-80% blir det !inplastat hö

Har man t.ex. 70% ts-halt så sker det en process och allt foder som processas är ensilage oavsett ts-halt.

Kicki :laugh:

Förvisso har Alexandra rätt i det hon säger men min praktiska erfarenhet säger mig något annat. Ensilaget klarar sig enormt mkt längre om man tar bort all plast och skakar upp allt. Det torkar då oerhört snabbt (om det inte är ett alltför blött silage) och håller sig mkt längre.

Har samma erfarenhet, det går utmärkt o hösilaget klarar sej mkt längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka